با آغاز طرح تحول نظام سلامت صورت گرفت:
مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شناسایی 2 هزار و 226 بیمار دیابتی در حاشیه شهر مشهد همزمان با آغاز فاز سه طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 17 November 2015

محمدجعفر صادقی در نشست خبری پیرامون اهمیت هفته دیابت و فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالن اجتماعات شهرک دانش و سلامت مشهد اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود در سال 2014 میلادی، 400 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا بودند که پیش‌بینی شده این میزان در سال 2035 به 592 میلیون نفر برسد.

وی، بیماری دیابت را از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های غیرواگیردار جهان دانست و تصریح کرد: مطالعات نشان داده که مداخلات روش زندگی می‌تواند بروز دیابت را حداقل 11 سال به تاخیر بیاندازد چراکه مداخلات موثر در زندگی مانند کاهش وزن با استفاده از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی با شدت متوسط می‌تواند به کاهش بیماری دیابت در جامعه کمک قابل توجهی کند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در کشور ما در سال 86 از هر 20 نفر یک نفر مبتلا به بیماری دیابت می‌شد در حالی که پیش‌بینی شده در سال 1404 از هر هفت نفر یک نفر به این بیماری مبتلا شود.

صادقی با تاکید بر اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور نتایج بسیار مهم و خوبی داشته است، بیان کرد: اجرای برنامه جامع پیشگیری و کنترل دیابت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سه مرحله روستایی، شهری و حاشیه شهر مشهد انجام شده است به طوری که غربالگری دیابت در روستاها از سال 79، برنامه دیابت شهری از سال 83 و برنامه دیابت حاشیه شهر مشهد از سال 93 اجرایی شده است.

وی پیرامون جزئیات این سه فاز طرح تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: برنامه دیابت روستایی در قالب دو مرحله غربالگری که منجر به شناسایی 20 هزار بیمار دیابتی شده است توسط پزشکان خانواده مراقبت می‌شود و در برنامه دیابت شهری تعداد 420 هزار نفر غربالگری شدند که 45 هزار نفر از آنها مبتلا به دیابت هستند و در قالب فعالیت 20 واحد دیابت در مشهد مراقبت می‌شوند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در برنامه غربالگری دیابت در حاشیه شهر مشهد تاکنون بالغ بر 100 هزار نفر غربالگری دیابت شده‌اند که از این میزان حدود 3 هزار نفر از قبل این بیماری را داشتند که مراقبت نمی‌کردند و 2 هزار و 226 بیمار دیابتی جدید نیز شناسایی شدند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار