نماینده ولی‌فقیه در مازندران گفت: به دلیل نداشتن کتابخانه مجهز و مناسب بسیاری از کتاب‌های خطی این استان به سایر استان‌های کشور منتقل شد.
کد خبر: ۱۳۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹ 16 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، آیت‌الله نورالله طبرسی ظهر امروز در دیدار با مسئولان کتابخانه‌های استان به مناسبت هفته کتاب‌‎خوانی، اظهار کرد: اسلام مکتبی است که با قرائت کتاب و با خواندن آغاز شد و این در حالی است که در سایر ادیان خواندن کتاب چندان مرسوم نبود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز باید از الگویی که اسلام در ترویج خواندن کتاب به آن تاکید داشت بهره‌گیری کنیم، تاکید کرد: دلیل کاهش سرانه مطالعه در استان باید بررسی و نسبت به رفع آن اقدام شود.

طبرسی با اعلام اینکه یکی از عوامل توسعه در فرهنگ کتاب‌خوانی احیای کتابخانه‌هاست، افزود: در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی ایران فضای کاری برای مدیران وجود دارد و باید از این فرصت به نحو مناسب استفاده کرد.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با انتقاد از طولانی شدن زمان احداث کتابخانه مرکزی استان، گفت: مدت زمان احداث این کتابخانه بسیار طولانی شد و نیاز است متولیان و دست‌اندرکاران برای تکمیل این پروژه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دولت برای فعالیت‌های ورزشی اعتبار اختصاص می‌دهد ولی برای فرهنگ‌سازی و کتابخانه‌سازی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اعتبار مناسب قرار نمی‌دهد، افزود: به طور مثال مجتمع مرحوم کردان چند سال است که نیمه‌کاره رها شده و در حال حاضر شهرداری ساری قرار است این مجتمع را به بهره‌برداری برساند.

امام جمعه ساری با انتقاد از عدم وجود کتابخانه مرکزی مناسب در استان، بیان داشت: به دلیل نبود کتابخانه مناسب مرکزی بسیاری از کتاب‌های خطی مازندران به سایر نقاط کشور منتقل شد.

طبرسی تاکید کرد: برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی باید به صورت عملی وارد شویم و اندیشه‌ها را در این زمینه بسازیم.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اعلام اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی که دارای پیشینه تاریخی در زمینه فرهنگ مطالعه از ما عقب‌تر بودند در حال حاضر به پیشرفت‌های در حوزه مختلف رسیدند، افزود: آنها پس از رنسانس با انتقال نسخ خطی مسلمانان اندیشه‌های ما را دزدیدند و از این اندیشه‌ها در حال حاضر بر علیه ما استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: اگر تلاش بسیاری از عالمان دینی در کشور نبود، ما هم از دسترسی به بسیاری از منابع محروم بودیم و باید قدردان علمای اسلام در زمینه تولید کتاب باشیم.

طبرسی با انتقاد از کم‌رنگ شدن مسئله پژوهش در کشور و به تبع آن در استان، ادامه داد: هفته پژوهش با آمار و ارقام‌های آنچنانی برگزار می‌شود، ولی محتوای چندانی در این زمینه نداریم.

وی با اعلام اینکه کتاب در حال حاضر به تعداد انبوه نوشته می‌شود، یادآور شد: پشت سر این کتاب‌نوشتن‌ها تفکر نیست، بسیاری از کتاب‌ها فقط در حد تکرار مکررات است و بسیاری از کتاب‌ها هم فقط رونویسی است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران در پایان گفت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن نیاز است که ساز و کار مناسب در این زمینه داشته باشیم و باید کتابخانه مناسب و فرهنگ کتاب‌خوانی نیز به صورت جدی حمایت شود.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار