نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد:
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مشکلات بهداشتی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بر استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی به جای این ظروف تاکید کرد.
کد خبر: ۱۲۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 16 November 2015
به گزارش تابناک قم، حسن بختیاری طرحی را در جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد که بر اساس آن شهرداری قم موظف می‌شود پاکت‌های کاغذی و گیاهی را به جای پاکت‌های پلاستیکی و نایلونی در فروشگاه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری جایگزین کند.

وی با قرائت این طرح اظهار کرد: استفاده بی‌رویه شهروندان از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی علاوه بر اینکه سهم زیادی از پسماندهای شهری را به خود اختصاص می‌دهد، محیط زیست شهروندان را نیز در معرض خطر قرار داده است.

بروز بیماری‌های لاعلاج از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

وی با بیان اینکه این پسماندها حدود 500 سال در طبیعت می‌ماند و سبب بروز بیماری‌های لاعلاج می‌شود، گفت: اطلاع‌رسانی، آموزش و آگاهی شهروندان در کاهش استفاده از این ظروف ضروری است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شاهد استفاده گسترده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در سطح کشور و به‌تبع آن در شهر قم هستیم، گفت: به ویژه در ایام خاص حجم قابل توجهی از این زباله‌ها را در شهر مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هر چند استفاده از این ظروف مشکلات خدمات شهری به دنبال دارد اما هدف ما از توجه به این مسئله، مشکلات زیست محیطی است که می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد.

حسن بختیاری با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای غذاهای گرم مشکلات سلامتی ایجاد می‌کند، گفت: ما به دنبال این هستیم تا مردم را به استفاده از ظروف گیاهی آشنا کنیم که شهرداری می‌تواند به این هدف کمک کند.

وی با بیان اینکه در این طرح از ظرفیت شهرداری می‌توان استفاده کرد، خاطرنشان کرد: سازمان میادین، فروشگاه‌هایی دارد که می‌توان فرهنگ استفاده از این ظروف را در این فروشگاه‌ها جاری و ساری کرد؛ کاری که در کشورهای پیشرفته نیز از شهرداری‌ها آغاز شده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه با این رویکرد می‌توانیم به سهم خودمان شهروندان را از یک آسیب بزرگ نجات دهیم، بیان کرد: امروز اگر در شهر مردم بخواهند چنین محصولاتی را خریداری کنند مکانی وجود ندارد که ما می‌توانیم در فروشگاه‌های خودمان این محصولات را عرضه کنیم.

وی تأکید کرد: شاید نتوانیم قدم بزرگی در این عرصه برداریم اما نکته مهم وارد کردن ادبیاتی است که می‌تواند برای آینده ثمربخش باشد.

سیاست قیمت‌گذاری ثابت در میوه و تره‌بار قم

رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز با استقبال از این طرح گفت: باید طرح‌های حمایتی و تشویقی برای جایگزین کردن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی گذاشته شود.

عباس ذاکریان در ادامه با بیان اینکه مدیریت فروشگاه‌های سازمان میادین با شهرداری نیست، گفت: سازمان میادین این فروشگاه‌ها را اجاره می‌دهد و مدیریت داخلی آن ارتباطی با شهرداری ندارد که بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: البته سیاستی در سازمان میادین پیگیری می‌شود که فروشگاه‌هایی از جمله ریحان و شهروند زیر نظر مدیریت سازمان میادین قرار گیرد تا با اعمال مدیریت و سیاست واحد هم نیاز مردم به میوه و تره‌بار ارزان و تازه برآورده کند و هم سیاست قیمت‌گذاری‌های ثابت در شهر پیگیری شود.

وی یادآور شد: اگر این سیاست اجرایی شود امکان آن وجود دارد که الزام کنیم یک غرفه رایگان در اختیار عرضه‌کنندگان ظروف گیاهی قرار گیرد.

عابدینی هم با بیان اینکه بنده مخالف این طرح نیستم، گفت: اما یک سؤال داریم و آن اینکه آیا مطالعه کردید برای اجرای این طرح چقدر نیاز به چوب و کاغذ داریم؛ اتفاقی که در بخش کشاورزی افتاده اینجا رخ ندهد زمانی گفتند کشاورزی را توسعه دهید و امروز با کمبود آب مواجه هستیم.

جلوگیری از فعالیت کارخانه‌های غیرمجاز

ناصر رعیت‌پور نیز ضمن موافقت با این طرح گفت: باید ابتدا از فعالیت کارخانه‌های غیرمجاز که مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کنند جلوگیری کنیم که هزینه زیادی برای شهرداری و شهروندان ایجاد می‌کنند.

عواطف رستمی نیز تأکید کرد: قبل از الزام به استفاده از ظروف گیاهی باید فرهنگ‌سازی انجام شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه ضمن حمایت از صنایع دوستدار محیط زیست گفت: کارخانه‌ای در قم در خصوص تولید ظروف گیاهی فعالیت می‌کند که می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که ظروف پلاستیکی را حذف کنیم و جایگزین آن را برای مردم داشته باشیم، ابراز داشت: باید فروشگاه‌های شهروند ایجاد کنیم تا جامعه هدف بتواند به راحتی به ظروف گیاهی دسترسی داشته باشد و البته در گام نخست باید این ادبیات جدید در زندگی مردم وارد شود و در نهایت این طرح به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار