مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود شش درصد از جمعیت استان مبتلا به دیابت هستند، گفت: در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر در کرمانشاه مبتلا به دیابت هستند.
کد خبر: ۱۲۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 16 November 2015
مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود شش درصد از جمعیت استان مبتلا به دیابت هستند، گفت: در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر در کرمانشاه مبتلا به دیابت هستند.

دکتر فاطمه رضوان مدنی به مناسبت هفته "دیابت" (23 تا 29 آبان) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به وجود 25 هزار پرونده فعال در کلینیک تخصصی دیابت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: این در حالیست که تعداد بسیاری از بیماران در استان به مراکز درمانی دیگر و یا مطب پزشکان مراجعه می‌کنند.

وی اظهار کرد: بر اساس برآوردها حدود شش درصد جمعیت استان یعنی بیش از 100 هزار نفر در استان بیماری دیابت دارند که متاسفانه 50 درصد آنها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

رضوان مدنی با اشاره به شیوع روز افزون بیماری دیابت در جامعه، گفت: متاسفانه سبک زندگی مردم که در آن مصرف کالری و بی‌تحرکی در حال افزایش است، موجب شده تا با شیوع گسترده دیابت در جامعه مواجه شویم.

وی نوع رژیم غذایی را در ابتلا به دیابت بسیار موثر دانست و عنوان کرد: متاسفانه در جوامع امروزی گرایش به استفاده از غذاهای فست فودی بویژه در میان جوانان در حال افزایش است و این امر موجب شده تا شاهد شیوع دیابت باشیم.

مدیر انجمن حمایت از بیمارن دیابتی استان کرمانشاه چاقی را عامل موثری دیگری در ابتلا به دیابت دانست و افزود: متاسفانه شاخص BMI که نسبت قد به وزن است در جامعه ما در حال افزایش است.

رضوان مدنی اظهار کرد: چاقی به ویژه چاقی‌های تنه‌ای مانند چاقی شکمی مقاومت بدن به انسولین را افزایش داده و زمینه ساز ابتلا دیابت خواهد بود.

وی به افزایش بی‌تحرکی در جامعه هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه استفاده مدام از خودرو و حذف پیاده روی از برنامه روزانه بیشتر افراد موجب شده تا شاهد افزایش آمار دیابت باشیم.

رضوان مدنی استرس را هم یکی دیگر از علل موثر در افزایش آمار ابتلا به دیابت دانست و افزود: علاوه بر اینها عواملی ماند سیگار، فشار خون بالا، چربی خون و بیماری‌های قلبی و عروقی هم در افزایش خطر ابتلا به دیابت موثرند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه با اشاره به وجود دو نوع دیابت نوع یک و دو اظهار کرد: بیش از 90 درصد موارد دیابت از نوع دیابت دو است که قابلیت پیشگیری دارد.

وی به عوارض خطرناک دیابت از جمله قطع عضو و کوری اشاره کرد و افزود: با کنترل دیابت به راحتی این عوارض قابل پیشگیری هستند.

وی تصریح کرد: کنترل قند خون حدود 85 تا 90 درصد در پیشگیری از بروز عوارض دیابت موثر است و در صورت عدم کنترل آن فرد به احتمال 85 تا 90 درصد دچار عوارض خواهد شد.

رضوان مدنی با بیان اینکه ارائه بیمه سلامت گام موثری در خدمت به بیماران دیابتی بود، گفت: انتظار ما این است که این بیماران نیز در زمره بیماران خاص قرار گیرند تا هزینه‌های درمانی آنها رایگان شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار