عصر سه‌شنبه ۲۶ آبان انجام می‌شود
مستند «در آستانه بامداد» که به زندگی احمد شاملو شاعر شهیر معاصر می‌پردازد به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «مختار شکری‌پور»، ساعت 18 سه‌شنبه، 26 آبان، با حضور شخصیت‌های نامدار ادبیات و هنر کشور در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود و سپس با حضور کارگردان نقد‌ و بررسی خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 16 November 2015

به گزارش تابناک کردستان، مستند «در آستانه بامداد» به کارگردانی مختار شکری‌پور به نمایش در‌خواهد آمد. این فیلم مستند که به زندگی احمد شاملو شاعر شهیر معاصر می‌پردازد به تهیه‌کنندگی و کارگردانی«مختارشکری‌پور»، ساعت 18 سه‌شنبه، 26 آبان، با حضور شخصیت‌های نامدار ادبیات و هنر در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود و سپس با حضور کارگردان نقد‌ و بررسی خواهد شد.

در «آستانه بامداد» دومین مستند از زندگی و کنکاش ادبی و سیاسی احمد شاملو از این کارگردان است، اما پیش‌ازاین مستند «شاملو شاعر بزرگ آزادی» به کارگردانی مسلم منصوری ساخته شده بود که بازتاب خوبی در جامعه ادبی- سیاسی زمان خود داشت.

مستند در آستانه بامداد به کارگردانی مختار شکری‌پور نیز، درباره آثار و عملکرد «احمد شاملو» در حوزه‌های مختلف فرهنگی است. این مستند به همت انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران نمایش و نقد خواهد شد.

گفتنی است مختار شکری‌پور در این مستند، به شعر، سبک و بیان زبان خاص، ترجمه‌های شاملو، پژوهش‌های سترگ و وسیع او در زمینه فرهنگ عامه ازجمله کتاب کوچه، کارهای گوناگون وی در زمینه ادبیات و شاعران کلاسیک و همچنین دیدگاه‌های او درباره شاعران بزرگ شعر فارسی پرداخته است.

بر اساس این گزارش این مستند دربردارنده گفتارهایی ازچهره‌های سرشناس ادبیات و هنر معاصر ایران شامل: محمود دولت آبادی، زنده‌یاد سیمین بهبهانی، شهرام ناظری، مسعود کیمیایی، جواد مجابی، علی‌اشرف درویشیان، ایران درودی، محمدرضا اصلانی، محمد بهارلو، علی رفیعی، احمدپوری، محمد‌شمس لنگرودی، حافظ موسوی، علی دهباشی، موسی بیدج، محمد یعقوبی و آیدا شاملو است و چند نفر از بازیگران سینما و تئاتر نیز شامل: ستاره و لاله اسکندی، آیدا کیخایی، علی سرابی و باران کوثری برای ساخت جلوه‌های بصری و نمایشی از آثار شاملو حضور افتخاری داشته‌اند.

آنچه این مستند را منحصر به‌فرد می‌کند اجرای اختصاصی شعری از شاملو با‌ساز‌وآواز «شهرام ناظری» است که از نقطه‌عطف‌های این مستند خواهد بود.

مختارشکری‌پور، کارگردان این مستند، متولد 1349 و زاده نودشه (شهری واقع در شهرستان پاوه استان کرمانشاه) و دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه رازی کرمانشاه است.

شکری‌‌پور از سال 1379 در زمینه‌های مختلف روزنامه‌نگاری ادبی و هنری فعال بوده است. مطالب او در روزنامه‌های متنوع و مختلف و  نشریات ادبی و هنری منتشر شده است.

این کارگردان کُرد، مستندهای دیگری نیز با عناوین «پرواز در دایره حضور» درباره زندگی و شخصیت احمدشاملو و «آیدا در آینه شاملو» درباره جایگاه «آیدا» در زندگی و آثار شاملو در کارنامه دارد.

مستند بلند«پرواز در دایره حضور» وی علاوه بر حضور در هفتمین جشنواره سینما حقیقت، سال گذشته به همت مؤسسه فرهنگی هنری قرن جدید در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است.

مستند «آیدا در آینه شاملو» نیز علاوه بر حضور در بخش مسابقه جشنواره پروین اعتصامی سال گذشته، در بخش مسابقه مستندهای نیمه‌بلند هشتمین جشنواره سینما حقیقت نیز حضور یافت و به نمایش درآمد و به‌همین خاطر نامزد بهترین مستند نیمه‌بلند نهمین جشن منتقدان سینما شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار