زائران نوروزی در راه مشهد
معاون فرماندار مشهد آخرين فرصت واحدهاي اقامتي غيرمجاز اطراف حرم رضوي براي دريافت مجوز را برمبنای گذشتن از هفت خوان رستم!درحالی پايان فروردين ماه سال 94 اعلام می‌کند که بیشترین حجم زایران،هرسال نوروز به مشهد مشرف می‌شوند که با این حساب معضل زوارکش‌ها و منازل بی‌مجوز و بعضا مسئله‌دار در کلانشهر مذهبی جهان، همچنان سامان ندارد.
کد خبر: ۱۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵ 11 March 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، سيد عبدا... ارجائي با اشاره به ادامه روند ساماندهي واحدهاي اقامتي غيرمجاز اطراف حرم امام رضا(ع) ، افزود: با مصوبه کميته تخصصي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان مشهد و با مشارکت دستگاه هاي اجرايي ذي ربط، سامانه اينترنتي متمرکز براي ثبت نام متقاضيان اخذ مجوز براي واحدهاي اقامتي غيرمجاز اطراف حرم رضوي در نظر گرفته شده است.
وي افزود: متقاضيان حداکثر تا پايان فروردين ماه سال 94، بامراجعه به اين سامانه به آدرس اينترنتي khaneh_mosafer.ir، ضمن ثبت نام و تکميل پرونده در فرآيند اخذ مجوز يک ساله موقت قرار گيرند.
معاون سياسي امنيتي فرماندار مشهد ادامه داد: پس از انجام ثبت نام،توسط متقاضيان، اداره ميراث فرهنگي مشهد موظف است با بررسي کارشناسي محل پيشنهادي و اخذ استعلامات مربوط، به خصوص درباره استحکام بنا، مسائل بهداشتي، امنيتي و موارد مرتبط با شهرداري، پروانه بهره برداري يک ساله را براي واحدهاي مذکور صادر کند.
متقاضيان نيز بايد براي شروع کار به اتحاديه مربوطه مراجعه و پروانه کسب دريافت و پس از آن کار خود را آغاز کنند. وي گفت: اين پروانه ها قابل تمديد است.
بنابراین گزارش این وعده ساماندهی منازل اجاره ای یا کرایه ای به مسافران درحالی در قالب الفاظ زیبا مطرح می شود که متقاضیان می بایست هفت خوان رستم را برای میزبان بودن با مجوز بگذرانند و عملا تسهیلات خاصی نیز به آنان تعلق نمی گیرد.
جالب است که مدارک لازم اولیه جهت تشکیل پرونده  در مرحله اول عبارتند از :

1. اصل و کپی شناسنامه مالک یا مالکین(2 سری)

2. اصل و کپی کارت ملی مالک یا مالکین(2 سری)

3. اصل و کپی کارت پایان خدمت(2 سری)

4. اصل و کپی سند مالکیت از کلیه صفحات(2 سری)

5. اصل و کپی پایان کار و پروانه ساختمان(2 سری)

6. شش قطعه عکس 4*3 و در صورت تعدد مالکین وکالتنامه محضری جهت معرفی به سازمان میراث فرهنگی در خصوص صدور پروانه بهره برداری به نام خود وکیل

همچنین پس از تشکیل پرونده صاحبان منازل اقامتی برای اخذ مجوز وارد مرحله دوم می شوند که باز خودش شامل مراحل مطول و تکمیل مدارک زیر است :

1. صدر و استعلام عدم اعتیاد، تشخیص هویت و معاینه بهداشتی

2. معرفی نامه جهت اداره اماکن و صدور تاییدیه فردی و انتظامی

3. تهیه دفتر آئین نامه اماکن

4. ارائه گواهی استحکام بنا جهت واحدهای با قدمت بیشتر از 10 سال

5. ثبت نام جهت آموزش دوره های مدیریت

6. ارائه گواهی بیمه نامه مسئولیت مدنی مسافر، آتش سوزی، زلزله و آسانسور

7. رفع نواقص واحد پس از بازدید

این گزارش حاکیست یکی از اهداف اصلی طرح خانه مسافر که در تبلیغ آن هم ذکر می شد این بود که خانه مسافرها از لحاظ نرخی از قیمت پایینتری برخوردار هستند لذا هزینه سفر را کاهش می دهند که پیگیری خبرنگار تابناک در مشهد مقدس به استعلام از تعدادی از واحدهای اقامتی مجوز دار که فعلا محدود است انجامید درحالیکه بهای این واحدها در پاره ای موارد کمتر از هتل‌ها نیست که بعنوان نمونه قیمت یک شب استراحت در سوئیتی 68 متری در خیابان اندرزگوی مشهد که چندان هم نزدیک به حرم مطهر نیست شبی 188 هزار تومان درج شده که با احتساب افزایش 20 درصدی قیمت از ایام نوروز به بعد بیش از 200 هزار تومان ناقابل! می باشد.

از سوی دیگر تماس با مجری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای پیگیری موضوع باعث می شود تا دقایقی را با خانم پاسخگوی آن خط ، همکلام شویم که پایگاه متعلق به شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پدیده شهر بهشت را معرفی می کند و البته توضیح می دهد که هتل ها از شبی 90 هزار تومان برای هر نفر در حد درجه 3 داریم تا منزل نفری 68 هزار تومان برای هرشب که بنظر می رسد این قیمتها نه تنها ارزان نیست که افراد آشنا به شهر مشهد مقدس میدانند که گران هم هست ( البته به جز ایام عید که گاهی بازار سیاه هم هست ! ) و البته قرار بوده تا آن بازار کاذب شکسته شود که همچنان امیدواریم لااقل برای سال‌های بعد و بعدتر !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار