با برپایی نمایشگاه گل و گیاه در 9 نقطه از شهر:
تابناک: شاید محله شما نیز یکی از محلات 9 گانه‌ای باشد که در این روزهای پایان سال میهمان نمایشگاه گل و گیاه و غرفه‌های مختلف آن شده است.
کد خبر: ۱۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳ 11 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، امسال برای نخستین بار، ۹ نقطه از شهر به مناسبت نزدیک شدن به ایام نوروز که بازار گل و گیاه در آن داغ می‌شود و نیز برگزاری هفته درختکاری میزبان نمایشگاه گل و گیاه شده است.

یکی از این نمایشگاه‌ها در خیابان سروش و نزدیک به مناره چهل دختران که با توجه به قدمتش ظاهر بسیار آسیب دیده‌ای دارد و نیازمند مرمت است برپا شده.

با ورود به چادر نسبتا کوچک نمایشگاه، عطر شب بو بیش از هر گل دیگری به مشام می‌رسد، گل‌های متنوع و زیبایی همچون بنفشه، رز، اطلسی، شاه‌پسند، سیکلمه، شمعدانی، سینره، آناما و پینره در این نمایشگاه عرضه شده است.

غرفه‌های عکاسی، گل و گیاه، خیریه نذر اشتغال امام حسین(ع)، کودک، یاس و گیاهان دارویی بخش های مختلف این نمایشگاه است که بازدیدکنندگان سراغ آنها می‌روند.

بیشتر مردم فقط گل‌های رُز و بنفشه را می‌شناسند

محمد کاظمی، جوان ۲۵ ساله در غرفه گل و گیاه ایستاده و به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهد. کاظمی که ۶ سال سابقه کار در بازار گل را دارد می‌گوید که بیشتر مردم فقط رُز، شب بو و بنفشه را می‌شناسند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث شناخت بیشتر مردم از گل ها و گیاهان متنوع می‌شود.

او به ضعف فرهنگ گل خریدن و گل هدیه دادن در اصفهان اشاره می‌کند و با خنده می‌گوید: دو روز پیش دیدم پسر بچه ۹ ساله‌ای با پدرش از روبه روی نمایشگاه رد شد، ایستاد و به پدرش گفت که بیاید برایش گل بخرد، اما پدر قبول نکرد، بچه که ناراحت شده بود به پدرش گفت: آخه این همه پول رو میخای چکار کنی؟!

اکرم رفیعیان یکی از اهالی محل است که به همراه همسر و دو دخترش به دیدن این نمایشگاه آمده است. آنها در باغچه کوچک خانه‌شان گل‌های زیادی کاشته‌اند و هر سال روزهای نزدیک به عید باز هم در آن گلکاری می‌کنند و حالا به این نمایشگاه آمده‌اند تا برای باغچه خانه‌شان گل تهیه کنند.

خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع)؛ خیریه‌ای کارآفرین

در غرفه عکاسی بازدیدکنندگان در کنار نمادهای کاغذی مختلفی همچون درخت می‌ایستند و عکس می‌گیرند. در بخشی از نمایشگاه نیز با توجه به ایام شهادت حضرت زهرا، کاغذهای مقوایی به شکل گل روی میز گذاشته شده که هر کس می‌تواند دلنوشته خود را برای این بانوی بزرگ بر آن بنویسد و بر درخت آویزان کند.

هنر دست بانوان در خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) نیز زینت‌بخش قسمتی از نمایشگاه شده است. هیبت ا... رفیعی می‌گوید که این خیریه، خیریه‌ای کارآفرین است که در سال ۱۳۹۱ با حضور جمعی از خیرین شهر اصفهان و با مجوز رسمی از استانداری تاسیس شده و هدف از آن بهره‌گیری از تجارب و تخصص صنعتگران و متخصصین مربوطه در اصلاح و تغییر فرهنگ کار و ایجاد و رونق کسب و کارها بوده است.

رفیعی می‌گوید که بانوان سرپرست خانوار و نیز زنانی که با وضعیت اقتصادی دشواری مواجه هستند از جمله افرادی هستند که در این خیریه کار آموخته و در حال حاضر مشغول کار هستند.

هدیه دادن گلدان، بذر گل لاله عباسی و خاک در غرفه کودک

یکی از غرفه‌های جالب که بچه ها زیاد به طرف آن می‌روند غرفه کودک است. در این غرفه نقاشی‌هایی به کودکان داده می‌شود تا آن را رنگ‌آمیزی کنند، وقتی بچه‌ها نقاشی‌هایشان تحویل می‌دهند هدیه زیبایی به آنها داده می‌شود که یک گلدان گل، بذر گل لاله عباسی و مقداری خاک است.

قبله‌نما، مسئول این بخش می‌گوید که بچه‌ها از گرفتن هدیه خیلی خوشحال می‌شوند و با توجه به اینکه هدیه‌ای که به آنها داده می‌شود بذر، گلدان و خاک است که خودشان می‌توانند آن را بکارند این باعث می‌شود تا با گل و گیاه و طبیعت آشنا شوند و قدر آنها را بدانند.

موازی‌کاری ارگان‌های مختلف در زمینه گیاهان دارویی

غرفه گیاهان دارویی نیز از غرفه‌های جالب برای بازدید کنندگان است. این غرفه از سوی انجمن گیاهان دارویی استان که وابسته به انجمن گیاهان دارویی ایران است برپا شده. مسئول غرفه، گلدان گل آلوئه‌ورا را نشان می‌دهد و می‌گوید که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود تا مردم خود گیاه جاندار را که در خانه از آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌کنند را هم ببینند، مثلا متوجه شوند که ضمن داشتن گلدان گیاه آلوئه‌ورا در خانه می‌توانند از برگ آن هم به عنوان پماد استفاده کنند یا با آن مربا هم درست کنند.

رضا عابدی به برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی انجمن گیاهان دارویی از جمله دوره‌های مزاج‌شناسی و آشنایی با گیاهان دارویی، پراکندگی آنها و نحوه کاشت اشاره می‌کند و می‌گوید: در ایران ارگان‌های مختلف در زمینه گیاهان دارویی به موازی‌کاری می‌پردازند در حالی اعضای انجمن گیاهان داورویی همه در این زمینه متخصص هستند و آشنایی کامل به گیاهان و اثرات آنها دارند.

برگزاری نمایشگاه گل و گیاه با محوریت حفظ درختان و فضای سبز

سرپرست کمیته فرهنگ شهروندی می‌گوید: با توجه به نزدیکی سال نو و فرا رسیدن هفته درختکاری ما با محوریت حفظ درختان و فضای سبز خواستیم با برپایی نمایشگاه گل و گیاه در ۹ نقطه از شهر که برای نخستین بار است که چنین کاری در سطح محلات انجام می‌شود شرایطی را فراهم کنیم که خانواده‌ها در محلات، دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تری به گل و گیاه داشته باشند. برپایی غرفه‌های
مختلف از جمله غرفه کودک به جنبه مهم فرهنگ‌سازی اشاره دارد.

محمد‌جواد شمس‌آرا به نمادهای مختلفی که در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته‌اند اشاره می‌کند و می‌افزاید: درختی که به صورت انسان درآمده نماد جان‌بخشی به گیاهان و درختان است، قاب عکسی نیز که در این نمایشگاه بازدیدکنندگان کنار آن می‌ایستند و عکس می‌گیرند نیز گویای سرپناه و محافظ انسان است و بحث فضای سبز را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. محتوایی نیز راجع به روانشناسی رنگ گل‌ها و خواص گیاهان دارویی و گیاهان بر روی سلامتی شهروندان فراهم شده که اطلاعات بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، این نمایشگاه با همکاری سازمان میادین و اتحادیه گل و گیاه اصفهان برگزار شده و با توجه به تنوع گل‌ها و گیاهانی که در این نمایشگاه عرضه شده بسته به شرایط غرفه‌داران و استقبال مردم امکان تمدید آن که قرار است تا جمعه ۲۲ اسفند برپا باشد وجود دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :