مدیرآموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سالانه نزدیک به چهار هزار و 700 نفر در استان فارس به سرطان مبتلا می شوند، این موضوع گوشزدی برای پیشگیری بیشتر و استفاده از راهکارهای مناسب برای مهار این بیماری است.
کد خبر: ۱۲۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸ 11 November 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمدرضا کریمی، روزچهارشنبه در حاشیه دهمین کنگره انجمن سرطان شناسی ایران در شیراز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به جمعیت حدود 80 میلیون نفری کشور، افزود: با احتساب جمعیت نزدیک به چهار و نیم میلیون نفری فارس و با توجه به آمار ابتلای 105 نفر بیمار جدید، به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت فارس، سالانه شمار افرادی که در این استان به بیماری سرطان مبتلا می شودند چهار هزار و 700 نفر است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سالانه 90 هزار مورد سرطان جدید در کشور شناسایی می شود و هم اکنون نیز نزدیک به 300 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور زندگی می کنند.
مدیر آموزش سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: بر اساس این آمار، هم اینک نزدیک به 15 هزار بیمار مبتلا به سرطان در استان فارس زندگی می کنند که این امر مستلزم ارایه خدمات ویژه درمانی به آنهاست.
کریمی گفت: متوسط هزینه درمان هر بیمار مبتلا به سرطان معادل 200 میلیون ریال است و در مواردی این رقم به 600 میلیون ریال می رسد.
وی، پیشگیری را مهم ترین گام برای مقابله باابتلا به سرطان و مشکلات ناشی ازآن دانست وگفت: استفاده از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، پرهیز از تماس با مواد شیمیایی سرطان زا، حفاظت در برابر تماس مستقیم با نور خورشید به ویژه در ساعت های بین 9 تا 15، فعالیت های بدنی منظم، پرهیز از مصرف سیگار، قلیان و دیگر مواد دخانی، همچنین پرهیز از استرس و فشارهای روانی، می تواند ما را در برابر این بیماری مصون بدارد.
او بیان داشت: استعمال دخانیات، استفاده از فست فودها، عدم تحرک، افزودنی های مواد غذایی، خوردن سوسیس و کالباس، سیب زمینی سرخ کرده و چاقی از جمله عوامل تشدید کننده ابتلا به این بیماری در بیشتر کشورهای جهان و از جمله ایران است.
مدیر آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری سرطان به معنی رشد بیش از اندازه و مهارنشدنی سلول های غیر طبیعی است که از یک نقطه بدن آغاز شده و به سایر بافت ها رسوخ می کند، اظهار کرد: تاکنون بیش از 110نوع سرطان مختلف شناخته شده و مرگ بر اثر سرطان بیشتر در موارد ابتلا به سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ اتفاق می افتد.
کریمی ادامه داد: همچنین بیش از 25 تا 30 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری سرطان براثر استعمال انواع دخانیات است که برای برون رفت از این معضل نیاز به فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی است.
وی همچنین بااشاره به مراجعه بیماران سرطانی که برای معالجه ازاستان های جنوبی کشور به ویژه بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد به شیراز سفر می کنند، بر ضرورت توسعه مراکز درمانی این شهر تاکید کرد.
دهمین کنگره انجمن سرطان شناسی ایران که از امروز (20 آبان) در شیراز آغاز شده تا روز 22 همین ماه ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار