مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: سرانه مطالعه کتاب در استان قزوین باید افزایش یابد که تحقق این امر مستلزم برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی علل کاهش این آمار در حوزه کتابخوانی است.
کد خبر: ۱۲۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 10 November 2015
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، مهدی احمدی صبح امروز در نشست هم‌اندیشی ناشران و پدیدآورندگان استان قزوین که در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: سرانه مطالعه کتاب در بین دانش‌آموزان باید افزایش یابد، چرا که ساعات مطالعه کتاب روندی کاهشی دارد و این موضوع سبب کاهش بار علمی در دانش‌آموزان و جامعه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه مخاطب‌شناسی توسط ناشران باید دقیق و کارشناسانه باشد، گفت: فرهنگ مطالعه از شاخصه‌های توسعه در هر کشوری محسوب می‌شود در حالی که به واسطه ویژگی‌های فضای مجازی دسترسی به اطلاعات آسان شده به همین دلیل نسل جدید کمتر به خرید کتاب رغبت نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه امروزه شاهد رکود فرهنگ مطالعه هستیم که در این زمینه  نقش خانواده‌ها مؤثر است، بیان کرد: وقتی خانواده دغدغه خرید کتاب را نداشته باشد، فرزندان نیز به این کار بی‌علاقه شده و  سمت مطالعه نمی‌روند.

احمدی گفت: در جامعه امروزی بخش قابل توجهی از زندگی جوانان در دنیای دیجیتال و فضای مجازی گذرانده می‌شود و با گسترش دنیای مجازی نقش کتاب‌ها کم‌رنگ شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تأکید کرد: باید نیازسنجی در نشر مکتوب صورت گیرد تا تولیدات ناشران پاسخگوی نیاز مخاطب باشد و از سوی دیگر، انجام تحقیقات میدانی و استانی برای رفع مشکلات ناشران ضروری است.

احمدی بیان کرد: ناشران نیز باید به نشر دیجیتال مجهز شده و بخشی از انرژی و توان خود را به نشر دیجیتال اختصاص دهند چرا که این امر به طور قطع در ارتقای شغلی و بهره‌وری کار آنها مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه شهر قزوین قدمتی طولانی دارد و 51 سال به عنوان پایتخت کشور بوده است، عنوان کرد: وجود هنرهای چندگانه و افراد فرهیخته نیز نشان دهنده پیشینه و ظرفیت فرهنگی و هنری بالای قزوین است؛ همچنین وجود چهارمین حرم اهل‌بیت و نیز چهار انبیاء هویت فرهنگی و دینی استان را به طور کامل نشان می‌دهد.

احمدی بیان کرد: با این حال باید میزان استقبال مردم را با وجود داشتن چنین پیشینه‌ای مورد بررسی قرار داد تا وضعیت رونق کار ناشران آن مشخص شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اظهار کرد: اکنون مانند چند دهه پیش نمی‌توان زندگی کرد، بلکه باید به فناوری دیجیتال نیز توجه داشت و  با آن همگام شد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار