آمار مرگ و میر معتادان کشور نسبت به سال 93 هفت دهم درصد رشد داشته است اما این آمار در استان کرمانشاه افزایش پنج درصدی را نشان می دهد.
کد خبر: ۱۲۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 03 November 2015
آمار مرگ و میر معتادان کشور نسبت به سال 93 هفت دهم درصد رشد داشته است اما این آمار در استان کرمانشاه افزایش پنج درصدی را نشان می دهد.

آنچنان که علی شمشیری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه به خبرنگار ایرنا می گوید: در شش ماه اول امسال 78 معتاد در استان بر اثر عوارض سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

این آمار نشان می دهد که کمتر از هر پنج روز یک معتاد در استان کرمانشاه جان باخته است.

به گفته شمشیری این آمار مربوط به مرگ و میرهایی است که در پزشکی قانونی استان ثبت شده و ممکن است مواردی ثبت نشده ای هم وجود داشته باشد.

*هر شش ساعت، یک مرگ

براساس گزارشی که سازمان پزشکی قانونی کشور شنبه نهم آبان ماه منتشر کرد، در نیمه نخست امسال یک هزار و 470 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 93، هفت دهم درصد (10 نفر) افزایش یافته است.

طبق این آمار هر شش ساعت یک معتاد در کشور فوت کرده است.

مواد مخدر یکی از پنج عامل مرگ و میر در کشورها ‏شناخته می شود.‏

آنچنان که پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر روز یکشنبه 10 آبان ماه اعلام کرد، آمار مرگ و میر معتادان در پایان هفت ماه سپری شده از سال جاری نزدیک یک درصد رسیده است.

اما جنسیت معتادان فوت شده هم قابل تامل است؛ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در باره جنسیت فوت شدگان استان می گوید: 71 نفر از آنان مرد و هفت نفر زن بوده اند در حالی که سال گذشته گزارشی در باره مرگ زن معتاد نداشتیم.

از کل تلفات کشوری هم یک هزار و 310 نفر مرد و 160 نفر دیگر زن بودند.

طبق آمار وزارت کشور، 10 درصد جمعیت معتادان کشور زن هستند.

از سال 93 آمار مرگ و میر زنان معتاد به یکباره افزایش یافت، طوری که به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار 93 نسبت به سال 92، 33 درصد رشد داشت.

به گفته افشار علت مرگ بالاتر در میان زنان معتاد، وضعیت فیزیکی آنان است و نیز اینکه زنان زودتر از مردان به انتهای خط می رسند؛ همچنین مصرف مواد محرک در آرایشگاه ها و باشگاه ها برای زیبایی اندام نیز مزید برعلت است زیرا بخشی از زنان پس از مصرف شیشه به سمت ترامادول و سایر روانگردان ها می روند و چندمصرفی مواد باعث اوردوز و در نهایت مرگ آنها می شود.

یک علت دیگر این است که در همه دنیا، زنان برای فرار از انگ اجتماعی کمتر به سمت درمان می روند.

* مثلث معضل های کرمانشاه

بین 50 تا 55 هزار نفر از یک میلیون و 300 هزار معتاد کشور کرمانشاهی هستند.

معضل اعتیاد به همراه بیکاری و طلاق، سه ضلع مثلث معضل های استان کرمانشاه را تشکیل می دهند.

طبق اعلام شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، 55 تا 60 درصد طلاق ها به دلیل اعتیاد و مصرف مواد مخدر صورت می گیرد.

آمار دقیقی هم از افرادی که به واسطه بیکاری اسیر دام اعتیاد می شوند، وجود ندارد اما به گفته کارشناسان، بیکاری یکی از علل رفتن برخی از جوانان به سمت اعتیاد است.

عبدالله الماسی خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار