استعفای الهام ارجمند از کمیسیون حقوقی، واکنش تند شهردار قم به اظهارات و سوالات محسن عابدینی پور، هشدار به خبرنگاران و تصویب 9 طرح و موافقتنامه از حاشیه های یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.
کد خبر: ۱۲۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 02 November 2015
 به گزارش تابناک قم، یکصد و پنجاه و سومین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم در حالی یکشنبه شب آغاز شد که در ابتدا لوایح و موافقتنامه ها برای رد یا تصویب در دستور کار قرار گرفت. 

**در این نشست سوال همراه با انتقاد محسن عابدینی پور عضو کمیسیون های برنامه و بودجه و سرمایه گذاری و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم، واکنش تند سید مرتضی سقائیان نژاد را به همراه داشت. وی از شهردار قم سوال کرد: مجموعه مترو و منوریل قم 45 روز تعطیل است، الان با وجود اینکه پول داریم چرا باید این پروژه ها تعطیل باشد و ماهیانه 20 میلیارد تومان به خاطر این تعطیلی، به ما خسارت وارد شود؟ 
سقائیان نژاد شهردار قم خطاب به عابدینی پور گفت: اینکه می گویید پروژه تعطیل است در بین مردم بار منفی ایجاد می کند، شما هم در بین اعضای شورا و هم رسانه ها ذهنیت های خاصی ایجاد می کنید و باید اعتماد داشته باشید، سوال کنید نه اینگونه در جلسات رسمی چیزی بگویید که ما ناچار به پاسخ گویی باشیم. 
وی ادامه داد: هر چه می خواهم در این جلسات سکوت کنم ولی اجازه نمی دهید، قرار نیست اگر اشتباهی در گذشته صورت گرفته، افراد جدید تاوان آن را پس دهند، اگر در مساله منوریل و مترو تهاتری صورت گرفته، اشتباه است، ما دنبال حق و حقوق شهرداری هستیم ولو اینکه این پروژه ها تعطیل شود، شهرداری نباید در اینجا متضرر شود. 
وی ادامه داد: گرفتن وام 50 میلیارد تومانی با آن سود بالا از اصل خطا بوده است، شما که ب وضعیت شهرداری و دولت را می دانید، عزیزان در صحبت های خود دقت کنند که حرفی نزنیم که حق و ناحق نشود، با این حال ما اقدامات و تصمیمات خوبی با حضور رییس شورای شهر و سایر مسوولان گرفتیم، نیازمند فاینانس هستیم وکارها را با جدیت دنبال می کنیم. 
وی خطاب به عابدینی پور گفت: ما امروز رفتیم تا در همین زمینه تهاتر ملک انجام دهیم و با ادله و منطق به دنبال حفظ حقوق شهرداری هستیم، ولی شما حاشیه می روید من ناچار هستم این حاشیه را پاسخ دهم، یا جلسه غیرعلنی بگذارید و یا اگر در جلسه علنی حرفی زده می شود باید پاسخ دهم. 

**محمد رضا ملکی نایب رئیس کمیسیون حقوقی نیز در واکنش به سخنان شهردار خطاب به وی گفت: ما باید از زبان شما زبان می شنیدیم که پروژه منوریل و مترو تعطیل است نه از اعضای شورا، بهتر است کمی اطلاع رسانی خود را بیشتر کنید. سقائیان نژاد در پاسخ به ملکی گفت: آقای بیاتی رئیس شورای شهر در جریان کارها قرار دارد. محمد ملکی در پاسخ به شهردار قم گفت: رییس شورا روی سر ما جا دارد ولی اینگونه نیست که باید فقط ایشان در جریان باشند، اگر می خواهید حاشیه نرویم اطلاع رسانی کنید که همه اعضا باید در جریان کارها قرار گیرند. 

**عباس ذاکریان عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم نیز به شهردار گفت: مترو جزء اولویت های شورا بوده و هست، طبق قراردادها باید سال آینده قطار راه می افتاد، ولی با این وضع تامین منابع مالی، کار به اینجا کشیده شد و نگرانی ما این است که تنها منابع مالی فاینانس است و باید فاینانس ظرف دو سال به نتیجه برسد. 

**ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم نیز دراین زمینه گفت: از روزی که متوجه تعطیلی پروژه های منوریل ومترو شدم، با جدیت دنبال و پیگیری کردم، با استانداری و حتی تهران صحبت کردیم و منجر شده به صورتجلسه ای که امروز تنظیم شده است. 

**جدال بر سر وام 50 میلیارد تومانی از بانک شهر برای پروژه مترو و منوریل از مواردی بود که برخی اعضای شورای شهر را وارد مجادله کرد. 

**یکی از کارشناسان شهرداری نیز در اظهار نظری گفت: خط منوریل تعطیل نیست بلکه دستگاه حفاری تونل (تی بی ام) - 20 روز است که خوابیده است، وام 50 میلیارد تومانی از بانک شهر با ضمانت شهرداری گرفته شده و سود آن را پرداخت نشد، یکسری توافقات هم انجام شده، سعی می کنیم با تهاتری که انجام می دهیم تا شش ماه تمدید شود. 

**محمدملکی عضو حقوقی شورای شهر در پاسخ گفت: پول در حساب خوابیده است و با سود کمی با آن قناعت می کنیم، ما 28 الی32 درصد سود بانکی می دهیم اگر بتوانیم با همین اوراق مشارکت کار را دنبال کنیم بهتر از وام همراه با سود بالا می باشد. 

**عباس ذاکریان عضو هیات رئیسه شورای شهر قم نیز در این زمینه گفت: زمانی که تصمیم گرفتم 50 میلیارد تومان وام بگیریم مترو در حال تعطیلی بود و قرار شد وقتی اوراق مشارکت را گرفتیم وام را تسویه کنیم و حتی می توانیم در قالب پیش پرداخت تمام آن را بدهیم. 

**الهام ارجمند عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شوراها در جلسه امشب شورای تقاضای استعفا از این کمیسیون را داده که با اکثریت آراء خواسته وی تامین شد و از این کمیسیون کنار رفت. عواطف رستمی عضو کمیسیون فرهنگی خواهان توضیح الهام ارجمند در ارتباط با علت استعفای خود بود ولی وی دلیل خود را از این اقدام اعلام نکرد. 

** حسین فاکر خراسانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم و مصطفی ملایی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر برای جایگزین الهام ارجمند در کمیسیون حقوقی و نظارت شوراها کاندیدا شدند که در نهایت فاکر خراسانی با یک رای بیشتر به این کمیسیون راه یافت. 

**واکنش تند حجت الاسلام سعید روحانی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم به اخبار و تیترهای برخی سایت های خبری در روزهای اخیر از دیگر حاشیه های این نشست بود. وی قبل از نطق خود، با حضور در جایگاه خبرنگاران، نسبت به تحریف سخنان خود از سوی یکی از رسانه ها انتقاد کرد. وی در جلسه رسمی گفت: در این شورا امکانی فراهم شد تا خبرنگاران و اصحاب رسانه در جلسه شورای شهر حضور پیدا کنند و احساس می کنم این صداقت اعضای محترم شورا را می رساند و شفافیت کارها که ابایی از حضور خبرنگاران ندارد، ولی انتظار می رود در قبال این صداقت و شفافیت، حسن نیت و صداقت را از طرف مقابل هم شاهد باشیم. 
روحانی گفت: گاهی مطالبی را با کمی جابجا کردن می توان تحریف کرد به گونه ای که خواننده برداشت دیگری از جلسه شورا و یا سخنان اعضا می کند، ما انتظار نداریم خبرنگاران از این حربه ها برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند. از رییس شورا درخواست می کنم از ورود خبرنگارانی که رعایت اخلاق حرفه ای را نمی کنند به جلسات شورا جلوگیری کند. 
وی گفت: دو مصاحبه با بنده انجام شده در یک روزنامه محلی که اولی را تایید و دومی را تکذیب می کنم، صدای من ضبط شده و حالا که می گویم فایل صوتی سخنان بنده را بیاورید، می گویند نداریم، بار دیگر اگر چنین اقدامی تکرار شود، از کمیسیون شورا می خواهم برخورد کند. 
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در واکنش به این سخنان گفت: امید است حضور خبرنگاران باعث کمک به شورا و تلاش برای رفع مشکلات استان باشد. 

**سه لایحه از موارد مصوب اخذ مجوز انجام توافق با مالکان جهت تملیک و یا تخفیف در پرداخت عوارض و مجوز فروش در دستور کار قرار گرفت که ارائه دهندگان با توضیحات تکمیلی، موفق به تصویب آنها و کسب رای اعتماد اعضای شورا شدند. 

** از دیگر طرح های ارائه شده در این جلسه ' مجوز دریافت مابه التفاوت پنج درصد عوارض تمدید پروانه ساخت مربوط به یک ملک شخصی' بود که درخواست تمدید نسبت این عوارض به مدت سه سال شد که بعد از توضیحات حجت الاسلام محمد آتش زر به تصویب رسید. 

**حسن بختیاری نائب رییس شورای شهر قم در این رابطه خاطرنشان کرد: ما در پنج سال برخی چیزها را می پذیریم ولی خارج از پنج سال باید طبق قانون عمل شود.عباس ذاکریان عضو هیات رییسه شورا نیز گفت: در ارتباط با بحث مالی ضابطه داریم ولی برای ضوابط هیچ مقرراتی نداریم. بعد از پنج سال صدور پروانه، باید طبق مقررات عمل شود. 

**اخذ مجوز دریافت بهاء از اتوبوس های عراقی بابت هر شب اسکان در سازمان پایانه های مسافربری قم نیز از طرح های دیگری بود که تصویب شده و قرار شد برای هر شب اسکان مبلغ 200 هزار ریال پرداخت کنند. 

** طرح مجوز تهاتر ، طلب قرارگاه سازندگی قائم و جرائم کمیسیون ماده 100 پروژه آسمان، یک لایحه دیگر این نشست بود، که اعضا واکنش های مثبت و منفی زیادی نسبت به آن ابراز داشتند. درخواست اصلی تصویب که توسط حجت الاسلام محمد آتش زر رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر ارائه شد، اصل قضیه به این صورت است: پروژه برج آسمان بخشی از بدهی خود به قرارگاه قائم (ع)، را پرداخت کرده ولی هنوز مبلغی را به قرارگاه بدهکار است، با توجه به بدهی این پروژه به شهرداری، درخواست شد که مبلغ مورد نظر بین شهرداری و قرارگاه قائم، تهاتر شود. 
**کل بدیهی پروژه آسمان به شهرداری بیش از دومیلیارد تومان بوده که قرار است یک و هفت دهم میلیارد آن را تهاتر کنند. محسن عابدینی پور از اعضای شورای شهر نیز در واکنش به این درخواست گفت: مساله برج آسمان، اما و اگر های زیادی دارد، بنیاد تعاون طرف مشارکت این پروژه است،باید مشخص شود که ما این توافق را با قرارگاه قائم که قرارداد آن نیز غیرنقدی بوده انجام می دهیم یا با بنیاد تعاون، ضمن اینکه این پروژه چندین تخلف هم دارد. محمود مسگری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی نیز در این زمینه گفت: قرار بود مبلغی که به قرارداد اضافه شده را به صورت غیرنقدی بپردازند ولی این کار را نکردند.
مصطفی سعادت طلب عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم نیز در ارتباط با این پروژه گفت: این پروژه با توجه به ماده 100 و حساسیت هایی که در بحث تخلفات دارد خط قرمزها را رد نکرد، این پروژه 20 طبقه است اگر در یک طبقه تخلف داشته در 20 ضرب می شود. تنها تخلف آن این است که ناچار شده تاسیسات آن از طبقه منفی چهار، روی پشت بام بگذارد و سقفی را نیز روی آن ایجاد کند. 
وی ادامه داد: با توجه به تخلفات گسترده ای که در شهر است و کسی صداش درنمی آید و این تخلف جز تخلفاتی نیست که خط قرمزها را رد کرده باشد، البته بر این باوریم که تخلف نه از نظر شرعی و نه قانونی قابل قبول نیست، ولی همه چیز را یک شبه نمی شود درست کرد، تخلفات را باید از خط قرمزها شروع کنیم، امروز همه اعضای ماده 100 هم قسم شدند جلو این تخلفات را بگیرند. 

**محمد رضا ملکی نایب رئیس کمیسیون حقوقی نیز در این زمینه گفت: ما در بحث تهاتر غیرنقدی، زمین را 20 درصد زیر قیمت کارشناسی به برج آسمان واگذار کردیم و اکنون هم تخفیف عوارض می خواهند، در حالی که ما غیرنقدی به او زمین می دهیم ، اگر زمین را نقدی از ما بخرد می توانیم به آنها تخفیف دهیم. 

**سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز در این زمینه گفت: یکی از مشکلات این پروژه کمبود نقدینگی است، آنها حسابی داشتند مبلغ آن را آوردند که با ما تهاتر کنند ولی ما قبول نکردیم، البته برای اینکه پروژه تعطیل نشود و راه بیفتد توافق کردیم درصدی از آن تهاتر شود. بحث تخفیف به قرارداد قرارگاه قائم، ارتباطی ندارد. اگر تخفیفی به برج آسمان بدهید آن سرجای خودش است. تنها انگیزه شهرداری این است که مقداری از آنها پول دریافت و به پروژه 15 خرداد تزریق کنیم. 

**طرح هفتم در خصوص پرداخت مطالبات معاملات طبق پیشنهاد کمیسیون ماده 14' بود که صورت جلسه آیین نامه 14 پس از کسر کسورات، اقدامات لازم انجام شودکه این طرح نیز به تصویب رسید. حجت الاسلام محمد آتش زر در این رابطه گفت: در کمیسیون، قرار بر این شد که پرداخت مطالبات مورد نظر این کمیسیون، بعد از کمیته تحقق انجام شود و اگر کسانی در این مورد تخلف کردند و یا بدون روال اداری کاری را انجام دهند پرونده آنها به کمیته تخلفات ارجاع شود. الهام ارجمند از اعضای شورا نیز در این زمینه گفت: موارد باید در کمیسیون ها به صورت تخصصی بررسی و بعد برای رای گیری به صحن بیاید. 

**رئیس شورای اسلامی شهر در واکنش به سخنان الهام ارجمند گفت: بسیاری از مواردی که شما رای می دهید آقای دلشاد آنها را اصلاح می کند. بعد از این سخنان یکی از شورای شهر این سخنان رییس را اصلاح کرد و گفت: ایشان چارچوب ها و موارد را اصلاح می کند نه خود آراء را. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار