تابناک: مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: قانون ازدواج آسان از جمله قوانین معطله است که تا کنون اجرایی نشده است.
کد خبر: ۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸ 27 January 2015

به گزارش تابناک حجت الاسلام فاضل حسامی در حاشیه کارگاه آموزشی ترویج ازدواج سالم در اصفهان در گفت وگو با ایرنا افزود: این قانون در سال 84 در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دولت وقت ابلاغ شد اما هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه این قانون دارای مواد بسیاری برای تسهیل در ازدواج جوانان است اظهار کرد: دولت موظف به استخراج آئین نامه های مربوط به قانون ابلاغی در سه تا شش ماه پس از تسلیم آن است اما برای قانون ازدواج آسان این اتفاق نیفتاد.

وی نهادهایی مانند وزارت کشور، دستگاه قضائی و صدا و سیما را از جمله مراکز مرتبط با این قانون عنوان کرد.

وی همچنین درباره تشویق جوانان به ازدواج گفت: ما می توانیم با فرهنگ سازی و مشوق های اجتماعی تغییر و تحول مورد نظر را ایجاد کنیم.

این جامعه شناس افزود: مجلس نمی تواند قانون بگذارد که همه جوانان در 18 سالگی ازدواج کنند یا اینکه هر خانواده چند فرزند داشته باشد بلکه باید مشوق های آن را فراهم کند.

حسامی با بیان اینکه برای موضوع ازدواج باید نسخه های جداگانه ای برای حاکمیت و مردم پیچیده شود تصریح کرد: قوه مقننه باید توجه کند که نمی توان در همه عرصه ها برای مردم قانون تعیین کرد.

وی ادامه داد: اینکه برای هر چیزی قانون وضع شود شایسته نیست بلکه باید قانونگذاری برای مردم به حداقل برسد.

به گفته وی قانونگذاری در مباحثی مانند امنیت اخلاقی یا بهداشت و درمان ضروری است اما نمی توان درباره مباحث شخصی و خصوصی نیز وارد قانونگذاری شد.

این جامعه شناس تاکید کرد: اگر در بحث نرم افزاری و فرهنگ سازی به خوبی کار شود مردم خودبخود پیام ها را می گیرند و تشویق می شوند.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی مجلس، ایجاد تحول و تغییر در جامعه را در دو لایه نرم افزاری و سخت افزاری خواند و گفت: در هر دو لایه باید حاکمیت و توده های مردم را در نظر بگیریم.

حسامی با بیان اینکه ما برعکس عمل می کنیم گفت: به جای اینکه مزایای ازدواج را به جوانان گوشزد کنیم مدام می گوییم که اگر ازدواج کنید دچار فقر و سایر مشکلات می شوید که همین امر باعث شده ازدواج و همسرگزینی به بحران تبدیل شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نقش وزارت ورزش و امور جوانان در ازدواج گفت: اگر دستگاه حاکمیتی بخواهد خود را متولی هر کاری کند نمی تواند به همه امور به خوبی رسیدگی کند.

این استاد دانشگاه افزود: دستگاه حاکمیتی باید به جای گستره و سطح به عمق مسائل بپردازد و با برون سپاری اجرای امور را به بخش خصوصی و مردم واگذار کند.

وی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان نباید به مسائلی مانند باشگاه های فوتبال و سربازان فراری ورود و خود را درگیر آن کند.

کارگاه آموزشی ترویج ازدواج سالم در جوانان با حضور مدیران و کارشناسان مراکز بهداشت منطقه یک کشور شامل اصفهان، یزد، مرکزی، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان به مدت یک روز در اصفهان برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار