ظرفیت‌هایی که نادیده گرفته می‌شود؛
مسئولان هیئت دو و میدانی استان قم از سال گذشته که پیست ورزشگاه شهید حیدریان در هسته مرکزی شهر راه‌اندازی شد و در اختیار مردان دو و میدانی کار قرار گرفت تلاش‌های زیادی برای متقاعد کردن اداره کل ورزش و جوانان برای صدور مجوز تمرینات زنان دو و میدانی کار در این پیست داشته‌اند که البته بی‌نتیجه بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ 26 October 2015
به گزارش تابناک قم، پس از دوران باشکوه حضور محمدمحسن ربانی در تیم ملی دو و میدانی و سلطه بی‌رقیب وی بر ماده پرش با نیزه که البته کماکان نیز ادامه دارد ستاره‌های جدیدی از دو و میدانی قم به تیم‌های ملی معرفی شده‌اند.

کسب مدال نقره آسیا در مسابقات جوانان آسیا در چین تایپه توسط محمد سبب کار، درخشش میلاد دریساوی در شکستن رکورد پرش سه گام کشور و موفقیت‌های رضا ملک پور با ظهور پدیده جدیدی به نام محمدرضا فریدی سبب شد دو و میدانی قم در بخش مردان روزهای پرافتخاری را تجربه کند.

با این حال، موفقیت‌های رشته دو و میدانی در قم تنها محدود به حوزه مردان نبوده است و در بخش بانوان نیز تلاش‌های انکارناپذیری برای کسب موفقیت در رویدادهای ملی انجام شده است.

موفقیت بانوان زیر سایه کمبودها

اوایل امسال بود که یک دختر دو و میدانی کار قمی موفق شد نخستین مدال تاریخ دو و میدانی بانوان قم را در مواد سرعتی از آن خود کند.

زهره شهبازی که در مسابقات دو و میدانی نوجوانان دختر کشور روی پیست رفته بود موفق شد با کسب مدال برنز نخستین مدال دو و میدانی سرعت قم در بخش بانوان را به دست بیاورد.

مدال شهبازی بخشی از افتخارات دو و میدانی بانوان قم است و پاداش کوچکی برای تلاش‌هایی است که مربیان دو و میدانی بانوان قم متحمل آن می‌شوند.

بانوان دو و میدانی کار قم و فقدان فضای مناسب برای تمرین
نگاهی به افتخارات کسب شده بانوان دو و میدانی کار قمی حاکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده این رشته در میان دختران قمی است اما به نظر می‌رسد این ظرفیت‌های مغفول واقع شده است.

کسب مدال نقره ۴ در ۱۰۰ متر امدادی کشور توسط زهره شهبازی، سهیلا مولایی، شهناز جعفری و مریم محیایی و سپس مدال طلای باارزش و بی‌نظیر آرزو تنباکویی در ۳ هزار متر جوانان کشور بخش دیگری از افتخارات اخیر دو و میدانی بانوان قم است.

این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده که کمبودهای دو و میدانی بانوان قم در بخش سخت‌افزاری هر روز برای ورزشکاران و مربیان این رشته آزاردهنده‌تر از قبل می‌شود.

مکان تمرین، مهم‌ترین مشکل بانوان دو و میدانی کار

دو و میدانی کاران بانوی قمی برای انجام تمرینات یا برگزاری مسابقات داخلی مجبور به استفاده از پیست ورزشگاه یادگار امام (ره) هستند که در محدوده‌ای خارج از شهر قم واقع شده است.

با وجود وضعیت استاندارد پیست ورزشگاه یادگار امام، مسافت قابل توجه بین این ورزشگاه تا شهر قم شرایط برای حضور بانوان دو و میدانی کار در این ورزشگاه دشوار کرده است.

مسئولان هیئت دو و میدانی استان قم از سال گذشته که پیست ورزشگاه شهید حیدریان در هسته مرکزی شهر راه‌اندازی شد و در اختیار مردان دو و میدانی کار قرار گرفت تلاش‌های زیادی برای متقاعد کردن اداره کل ورزش و جوانان برای صدور مجوز تمرینات زنان دو و میدانی کار در این پیست داشته‌اند که البته بی‌نتیجه بوده است.

اداره کل ورزش و جوانان می‌گوید به دلیل رفت و آمد قابل توجه به مجموعه ورزشی شهید حیدریان نمی‌تواند به دو و میدانی کاران بانو اجازه دهد در پیست این ورزشگاه تمرین کنند.

پیشنهاد هیئت دو و میدانی برای استفاده بانوان از این پیست در ساعت‌های کم تردد یا حتی روزهای تعطیل که درهای ورزشگاه شهید حیدریان به روی عموم بسته می‌شود نیز مورد قبول اداره کل ورزش و جوانان قرار نگرفت تا بانوان دو و میدانی کار همچنان در مسیر قم به ورزشگاه یادگار امام در تردد باشند.

تمرین در بیرون شهر، خطر، هزینه و بی‌انگیزگی

تمرین بانوان دو و میدانی کار در فضای بیرون از شهر سبب شده هزینه زیادی برای رفت و آمد این ورزشکاران صرف شود و بخش قابل توجهی از بودجه هیئت دو و میدانی در ماه برای نقل و انتقال ورزشکاران به این ورزشگاه هزینه شود.

بانوان دو و میدانی کار قم و فقدان فضای مناسب برای تمرین

خطرات رفت و آمد همه روزه به ورزشگاهی در حاشیه شهر نیز بخشی از مشکلات بانوان دو و میدانی کار را تشکیل می‌دهد بسیاری از خانواده‌ها به دلیل همین خطرات و زمانی که یک ورزشکار برای رفت و آمد و تمرین باید صرف کند مانع از حضور فرزندان خود در تمرینات دو و میدانی می‌شوند.

چنین وضعیتی نابسامانی شرایط را برای ایجاد بی‌انگیزگی در میان ورزشکاران فراهم می‌کند که نتیجه آن کاهش تعداد ورزشکاران فعال در دو و میدانی بانوان است.

بر این اساس و به گفته پریسا سادات روحانی مربی دو و میدانی بانوان قم، تعدادی از قهرمانان و نفرات مستعد دو و میدانی بانوان قم که می‌توانستند در آینده دو و میدانی قم به مدال‌های ارزشمندی برسانند در حال حاضر به دلیل شرایط مکان تمرین، یا عطای حضور در تمرینات را به لقایش بخشیده‌اند و یا آن قدر پراکنده و نامنظم در تمرین حاضر می‌شوند که شانسی برای کسب مدال ندارند.

تمرین در پیست مناسب، حداقل مطالبه بانوان دو و میدانی کار قم

راحله سادات واقفی نایب رئیس هیئت دو و میدانی استان قم از جمله چهره‌های تحصیل کرده ورزش بانوان قم است که تلاش‌های زیادی را برای حل مشکل دو و میدانی بانوان قم انجام داده اما این تلاش‌ها هنوز به سرمنزل نهایی نرسیده است.

واقفی معتقد است تمرین در پیست مناسب، حداقل مطالبه بانوان دو و میدانی کار قم است در حالی که نه اسپانسری برای درآمدزایی مربیان و ورزشکاران در بخش بانوان وجود دارد و نه مربیان و مسئولان دو و میدانی قم از این رشته چشمداشتی دارند.

در این میان، ایستادگی در برابر خواسته دو و میدانی کاران بانوی قمی برای تمرین در پیستی مناسب نظیر ورزشگاه شهید حیدریان در ساعات مشخص، به بهای خروج ستاره‌های آینده دو و میدانی بانوان از این رشته تمام می‌شود و مشخص نیست مدال‌آورانی چون زهره شهبازی و آرزو تنباکویی تا چه زمانی در این رشته باقی می‌مانند.

ظهور ۳ خواهر دو و میدانی کار به نام‌های فاطمه، فائزه و هانیه فیضی در دو و میدانی قم می‌رفت که دو و میدانی قم را در عرصه کشور سربلندتر از همیشه کند اما آن‌ها نیز در حال طی مسیری هستند که شهناز جعفری و سهیلا مولایی دیگر قهرمانان دو و میدانی قم رفتند و این مسیر، مقصدی جز کناره‌گیری از فعالیت در دو و میدانی نیست.

طرح استفاده از ورزشگاه تختی با وجود فقدان پیست دو و میدانی در این ورزشگاه برای بانوان دو و میدانی کار که از سوی هیئت دو و میدانی ارائه شده آخرین تیر ترکش دو و میدانی کاران است تا حداقل بخشی از تمرینات بدنی ورزشکاران در حاشیه زمین چمن این ورزشگاه انجام شود.

طرحی که به خودی خود نشان دهنده استیصال و درماندگی دو و میدانی بانوان قم و نیاز مبرم این رشته به اتخاذ تصمیمی منطقی از سوی مسئولان ورزش استان برای حل این رشته مدال‌آور در حوزه بانوان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
کاش مسولان به این ظلمی که خانم های ورزشکار استان میشه رسیدگی کنند. کمترین امکانات برای قشر بانوان ورزشکار وجود داده اما مارنامه درخشانی رو در مسابقات دارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
تعداد نفرات دعوت شده به اردوی تیم‌های ملی در بخش بانوان از استان قم در یکی دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته اما امکانات رشد مناسبی نداشته.
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
این برخورهای بد بخاطر حذف ورزشکاران زن اتفاق میفته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
واقعا ظرفیت‌هایی که نادیده گرفته می‌شود
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
این که ورزش بانوان با کمبود امکانات و عدم حمایت مسولین روبرو است قبول اما مگر امکانات ورزشی برای آقایون در حد استاندارد هست و یا حمایتی میشه؟ همین هفته خبر انتقال تیم والیبال سفیر قم به رشت رو داشتیم بخاطر عدم حمایت متولیان ورزش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار