امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دینی ماست که چند سالی است با توجه به سلیقه و اختیار دولت ها و مسئولین زیر سوال رفته و به دست فراموشی سپرده شده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 25 October 2015
به گزارش تابناک از قزوین، مراسم عزاداری سالار و سرور شهیدان امام حسین(ع) و یاران با وفایشان دیروز در قزوین برگزار شد، مراسمی که قلب هم بیننده و شنونده ای را از حوادث کربلا در روز تاسوعا و عاشورا به درد آورد.

حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام)(۴-۶۱ق)، امام سوم شیعیان، از اصحاب کساء، فرزند دوم امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، نوه پیامبر(ص) و مشهور به اباعبدالله است. او در جنگ‌های صفین، جمل و نهروان شرکت داشت. امام حسین(ع) در زمان امامت امام حسن(ع) پیرو او بود و پس از شهادت وی نیز، تا زمانی که معاویه در قید حیات بود، به پیمان ایشان با معاویه وفادار ماند؛ اما پس از مرگ معاویه بیعت با یزید را مشروع ندانست.

با فشار یزید بر حاکم مدینه، مبنی بر بیعت گرفتن یا قتل امام، امام حسین(ع) در ۲۷ رجب سال ۶۰ق رهسپار مکه شد. با توجه به دعوت کوفیان برای پذیرش زمامداری، او از مکه به سوی کوفه رهسپار شد. ورود عبیدالله بن زیاد از طرف یزید به کوفه باعث شد امام نتواند به کوفه وارد شود. 

امام حسین در کربلا با سپاهیان عبیدالله بن زیاد مواجه شد و در جنگی که در دهم محرم سال ۶۱ ق میان دو لشکر درگرفت، به همراه یاران اندکش (حدود ۷۲ نفر) به شهادت رسید. پس از جنگ، یاران باقی‌مانده و اهل بیت وی به اسارت درآمدند و به کوفه و شام فرستاده شدند. 

شهادت امام حسین(ع) آثار قابل‌توجهی بر رفتار مسلمانان و شیعیان در طول تاریخ داشته و الهام‌بخش مبارزات، انقلاب‌ها و قیام‌های متعددی بوده است. شیعیان بر گریه و سوگواری بر شهادت امام حسین(ع)، به ویژه در ماه محرم، تأکید دارند.

اما یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین نکات در شهادت و علت شهادت ایشان که در وصیت نامه ایشان هم به آن اشاره جدی شده است احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در قزوین اگرچه با هماهنگی بیشتر نسبت به سال های گذشته و با همراهی و همکاری همه مردم حتی بهتر از سال قبل برگزار شد اما تنها نکته ای که شاید امسال بی توجهی جدی در خصوص آن در قزوین صورت گرفت امر به معروف و نهی از منکر بود.

حضور بانوان بد حجاب از مهم ترین معضلات مراسمات عزاداری امسال در قزوین بود که گویا مسئولین جامعه و به خصوص نهادهایی که وظیفه جدی دارند به هیچ وجه در جلسات حضور نداشته اند و از شرایط آگاهی ندارند.

حضور دختران با این نوع پوشش نه تنها کاری عبادی و عزاداری محسوب نمی شود بلکه به طور جدی آسیب آفرینی خواهد داشت و نیاز است تا مسئولین با نگاه ویژه تری در این خصوص برگزاری مراسمات مذهبی را مدیریت کنند.

علی فکوری از عزادارن حسینی است او میگوید: واقعا جای تاسف است که هنوز مردم ما نمی دانند که امام حسین و خانواده بزرگوارشان به چه دلیل به شهادت رسیدند آیا در خواست آنها این بود که برای آنها لباس سیاه بپوشیم؟ ایا لباس سیاهی که هیچ نشانی از اسلام ندارد و با بدترین نوع بیحجابی همراه است شایسته این گونه مراسمات است.

زهرا جمالی نیز در این باره گفت: اگرچه حجاب در شرایط امروز کشور تا حد زیادی سلیقه ایست اما مسئولین باید در این گونه مراسمات توجه ویژه ای داشته باشند حضور این افراد در این نوع از مراسمات آسیبی جدی است که اگر به آن توجه ویژه نشود در آینده نزدیک مشکل ساز خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار