کد خبر: ۱۱۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱ 24 October 2015
به گزارش خبرنگارتابناک از خرم آباد، ارائه تبلیغات صحیح می‌تواند بسیار اثربخش باشد. در حالی که تبلیغات نامطلوب نه تنها مفید نیست، بلکه به نوعی ضد تبلیغ نیز خواهد بود. در واقع برد با شرکت‌هایی است که از ابزار‌ها و شیوه‌های تبلیغاتی صحیح استفاده می‌کنند.

چسباندن اعلامیه و تراکت‌ها روی دیوار، نصب داربست‌ها، نصب پوسترهای تبلیغاتی و جانمایی نامناسب در نصب بیلبورد‌ها و استندهای ادارات از چالش‌های تبلیغات در شهر خرم‌آباد است.

ایجاد آلودگی بصری، آشفته کردن ذهن شهروندان و نازیبا شدن سیمای شهری از تبعات منفی تبلیغات نامطلوب در شهر است.

به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی مانند سازمان میادین شهرداری خرم‌آباد باید در این زمینه نظارت جدی‌تری را اعمال کند تا تبلیغات در شهر به عنوان یک معضل شناخته نشود.

احترام به حقوق شهروندان

یکی از شهروندان خرم‌آبادی در این زمینه می‌گوید: وجود تبلیغات نامناسب باعث بر هم خوردن سیمای شهر می‌شود.

«بهروز کرمی» در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار می‌کند: یکی از شیوه‌های تبلیغات در خرم‌آباد «دیوارنویسی» و نیز چسباندن انواع تبلیغات روی دیوارهاست که می‌توان گفت این اقدام، بی‌توجهی به حقوق شهروندان و قوانین شهرنشینی است.

این شهروند خرم‌آبادی معتقد است که چسباندن اعلانیه‌ها و تراکت‌ها روی دیوار‌ها یک نوع آشفتگی در شهر ایجاد می‌کند.

تبلیغات ادارات و بانک ها

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی می‌گوید: وجود بنرهای تبلیغاتی ادارات و بانک‌های خرم‌آباد به طور گسترده، فضای نازیبایی را در شهر ایجاد کرده‌اند.

«لیلا سپهوند» در گفت‌وگو با تابناک اظهار می‌کند: روزانه در برخی از مسیرهای اصلی شهر با حجم انبوهی از بنرهای تبلیغاتی بانک‌ها و ادارات روبه‌رو می‌شویم که شهر را شلوغ کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد شهرداری خود باید بر چگونگی و تعداد بنرهای تبلیغاتی ادارات و بانک‌ها نظارت داشته باشد.

آلودگی بصری

«فرزاد آدینه وند» دیگر شهروند خرم‌آبادی هم با اظهار نارضایتی از شکل و شیوه تبلیغات در خرم‌آباد می‌گوید: تبلیغات نامناسب، آلودگی بصری شهروندان را به دنبال دارد. در واقع هر بیننده‌ای با مشاهده تبلیغات نامناسبی مانند دیوارنویسی دچار احساس ناخوشایندی می‌شود.

وی اضافه می‌کند: تبدیل دیوارهای شهر به مکانی برای ارائه تبلیغات شرکت‌ها و آموزشگاه‌های مختلف، یک ضعف فرهنگی است. پس لازم است که در این زمینه آموزش‌های اصولی ارائه شود.

این شهروند خرم‌آبادی معتقد است: نوع و شیوه تبلیغات در شهر هم نیازمند ساماندهی است و هم اینکه ضرورت دارد نظارت جدی‌تری در این زمینه اعمال شود.

تبلیغات بدون صرف هزینه

دیوارنویسی غیر مجاز، نصب پوسترهای تبلیغاتی و نصب بنر‌ها و استند از سوی ادارات و بانک‌ها از مشکلات تبلیغات در خرم‌آباد است که سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری خرم‌آباد به آن اشاره می‌کند.

«علیرضا رشیدی فرد» در گفت‌وگو با تابناک دلیل روی آوردن به دیوار نویسی و نصب پوسترهای تبلیغاتی را پرداخت نکردن هزینه تبلیغات عنوان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه برخی از شهروندان بدون توجه به تبعات منفی این نوع از تبلیغات و تنها برای آنکه هزینه‌ای پرداخت نکنند، باعث می‌شوند چهره شهر نازیبا جلوه داده شود.

این مسئول اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته با یک شرکت پیمانکاری قرارداد می‌بستیم و اقدام به پاک کردن دیوارنویسی‌ها در شهر می‌کردیم، اما پس از امحای آن‌ها مجددا شاهد دیوارنویسی از سوی برخی افراد بوده‌ایم.

دیوارنویسی غیر قانونی است

رشیدی فرد ادامه می‌دهد: با توجه به این موضوع که دیوارنویسی و نصب پوس‌تر تبلیغاتی ممنوع است، هیچ وجهی از آن‌ها دریافت نمی‌شود. زیرا انجام این نوع تبلیغات غیر قانونی است.

وی می‌افزاید: مثلا نصب هر نوع داربست هم در شهر ممنوع است، اما متاسفانه برخی ادارات با استفاده از رابطه اقدام به نصب داربست می‌کنند که این نیز از دیگر مشکلات تبلیغات در خرم‌آباد است.

ضعف فرهنگ

سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری خرم‌آباد، نبود فرهنگ مناسب را از مواردی عنوان می‌کند که سبب شده است برخی‌ها به استفاده از شیوه‌های نامطلوب و غیر مجاز تبلیغاتی مانند دیوارنویسی رو بیاورند.

رشیدی فرد ادامه می‌دهد: در نظر داریم که چهره تبلیغات را در شهر دگرگون کنیم. بر این اساس جلساتی را با پیمانکاران و شرکت‌های تبلیغاتی برگزار کرده‌ایم تا طرح جایگزین وضع موجود را ارائه دهند.

وی می‌افزاید: ما به دنبال تدوین طرحی هستیم که در زیبا کردن منظر شهری نقش مهمی داشته باشد.

تقویت فرهنگ قانون‌پذیری شهروندان

سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری خرم‌آباد، افزایش سطح فرهنگ عمومی شهروندان و همکاری ادارات شهر را از راهکارهای رفع حل مشکل و معضل تبلیغاتی در خرم‌آباد عنوان می‌کند.

این مسئول می‌افزاید: قانون پذیر بودن افراد هم از راهکارهایی است که به ساماندهی تبلیغات در شهر کمک خواهد کرد و ما باید روی تقویت فرهنگ قانون پذیری مردم کار کنیم.

تبلیغات دیواری متعلق به چه کسانی است؟

سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری خرم‌آباد در پاسخ به این سوال خبرنگار تابناک که چه کسانی اقدام به دیوارنویسی‌های غیر مجاز می‌کنند، می‌گوید: افرادی که اقدام به دیوار نویسی و نصب پوسترهای تبلیغاتی می‌کنند، معمولا صاحب مشاغل و آموزشگاه‌هایی مانند خدمات کامپیوتری، خیاطی‌ها و دیگر مشاغل هستند.

رشیدی فرد در خصوص نظارت و برخورد با متخلفان در زمینه تبلیغات نامناسب می‌گوید: این سازمان بر عملکرد شرکت‌های تبلیغاتی نظارت دارد، اما مشکل اصلی مربوط به شرکت‌ها و مشاغلی است که هیچ نشانی از آن‌ها نداریم.

این مسئول، همکاری نکردن ادارات و بانک‌های استان را از دیگر مشکلات مرتبط با تبلیغات در خرم‌آباد عنوان می‌کند.

گزارش: الهام یگانه

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار