کارشناس مردم‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: گود چشمه زینل خان یکی از مکان‌هایی است که هر ساله مسابقات کشتی باچوخه در روز ۱۴ فروردین ماه در آنجا برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶ 09 April 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، علی حسین پناه با اشاره به اینکه این گود به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: در گذشته مردم مراسم کشتی باچوخه را در کنار چشمه‌ها که اطراف آن تپه مانند بود، برگزار می‌کردند تا مردم بتوانند این مراسم را بهتر ببینند.

علی هنرمند یکی از کشتی گیران پیشکسوت با چوخه خراسان شمالی نیز در ادامه در ارتباط با چگونگی شکل‌گیری این گود و علت نام‌گذاری آن به نام زینل خان بیان کرد: گود زینل خان استادیومی طبیعی در خراسان شمالی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ سال پیش در حاشیه رودخانه‌ای در اسفراین جنگل نامنظمی وجود داشت که دو ایل عشایر در آنجا زندگی می‌کردند، اضافه کرد: یکی از خان‌های ایل عشایر که زینل‌العابدین نام داشت در این منطقه چشمه‌ای داشته که نام چشمه نیز زینل خان نامگذاری شد.

هنرمند ادامه داد: در آن زمان بین دو ایل عشایر که در آن منطقه زندگی می‌کردند درگیری اتفاق افتاد و یکی از جوان‌ها کشته شد و این موضوع موجب شد تا زین العابدین خان چشمه خود را بفروشد و از آن منطقه کوچ کند.

وی افزود: بعد از مدتی ایل دیگر نیز از آن منطقه کوچ می‌کند و دیگر سکنه‌ای در آن منطقه وجود نداشته است.

این کشتی گیر پیشکسوت با چوخه خراسان شمالی عنوان کرد: در کنار آن چشمه گودی وجود داشت که چهار تپه در اطرافش بود و این موضوع موجب شد تا استادیومی طبیعی از آن منطقه دیده شود.

وی با بیان اینکه ورزش کشتی با چوخه از ورزش‌های قدیمی خراسان شمالی است، اضافه کرد: در سال‌های خیلی گذشته، محل کشتی باچوخه اسفراین در حاشیه خیابان طالقانی کنونی اسفراین بود که به دلیل سکونت مردم در آن منطقه مجبور به جابجایی محل کشتی با چوخه شدیم.

هنرمند ادامه داد: عده‌ای از کشتی گیران آن زمان به دنبال مکان جدیدی برای برگزاری مسابقات کشتی بودند که به دلیل زیبایی گود چشمه زینل خان و چهار تپه‌ای که در کنار این گود بود، آن منطقه انتخاب و کشتی گیران در آن محل به کشتی گیری می‌پرداختند.

به گفته وی در اوایل مردم بر روی خاک‌ها به تماشای مسابقه می‌نشستند، اما با کمک مسئولان این گود ساماندهی شد و در حال حاضز شرایط بسیار بهتری را در مقایسه با آن زمان پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، مساحت این گود شش هزار مترمربع است که هر ساله بیش از ۲۰ هزار نفر برای تماشا مسابقه در این مکان حضور پیدا می‌کنند.

مسابقات کشتی باچوخه امسال به علت مصادف شدن با ماه مبارک رمضان در تاریخ ۲۴ فروردین ماه برگزار خواهد شد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار