دبیر شورای عالی افتای کردستان میزان زکات فطریه امسال را مطابق فقه امام شافعی (رضی الله عنه) یک صاع از قوت غالب مردم این استان یعنی حدود ۵۰۰ هزار ریال اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۶۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶ 07 April 2024

به گزارش تابناک کردستان، ماموستا محمد اشرف ایل بیگی روز شنبه ۱۸ فروردین در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه یک صاع حدود ۲.۵ کیلوگرم گندم است، اظهار کرد: این میزان یعنی زکات فطره در کردستان برابر با حدود ۵۰۰ هزار ریال است که باید قبل از عید سعید فطر پرداخت شود.

وی افزود: میزان فدیه در میان پیروان امام شافعی (رضی الله عنه) نیز برای کسانی که به دلیل مریضی و یا کهولت سن موفق به گرفتن روزه نشده اند، به ازای هر روز ۱۵۰ هزار ریال است.

دبیر شورای عالی افتای کردستان اضافه کرد: خانواده‌های متمکن و سایر افرادی که قوت غالب سبد غذایی آنان برنج است، بهتر است هم در فطریه و هم در فدیه ترک روزه، به جای گندم، برنج یا قیمت آن را محاسبه و پرداخت کنند.

به گفته ایل بیگی، قضای روزه بر سالخوردگان و بیمارانی که امید به بهبودی آنان نمی‌رود، واجب نیست و این افراد باید به ازای هر روز، روزه فوت شده، مقدار یک مُد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شد، به مستمندان (فقط فقرا و مساکین) بپردازند.

وی با بیان اینکه پرداخت فدیه بر خانم‌های باردار و یا شیرده که به دلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت خود، روزه نگرفته‌اند، واجب نیست، افزود: این افراد فقط مکلف به قضای روزه خود خواهند بود و سایر افراد چنانچه در ماه رمضان موفق به روزه نشدند، مکلف هستند تا پیش از حلول رمضان سال بعد، روزه خود را قضا کنند، در غیر این صورت علاوه بر قضای روزه‌های فوت شده باید، فدیه تاخیر را به نیازمندان پرداخت کنند.

دبیر شورای عالی افتای کردستان ادامه داد: تعجیل در پرداخت فدیه خلاف احتیاط است، زیرا فدیه هر روز با طلوع آفتاب همان روز واجب می‌شود و به همین دلیل بهتر است مودیان، فدیه یک ماه کامل را در آخرین روز ماه مبارک رمضان بپردازند.

ایل بیگی ادامه داد: تعجیل در پرداخت فطریه اگرچه در مذهب امام شافعی (رضی الله عنه) جایز است، اما با توجه به اینکه زکات فطره، فقط عیدانه‌ای برای نیازمندان محسوب می‌شود، بهتر است مودیان، پرداخت آن را تا روز‌های پایانی رمضان به تاخیر بیاندازند تا نیازمندان وجوه دریافتی را صرفا برای روز‌های عید استفاده کنند.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار