رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ورود دانشگاه علوم پزشکی به مسائلی همچون پسماند، تصادفات جاده‌ای و ... به این دلیل است که این موارد تهدیدکننده سلامت مردم هستند.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶ 16 March 2024

به گزارش تابناک بوشهر، دکتر عیسی صفوی گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری همه ادارات، سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با موضوع و تشکیل مجمع‌های سلامت در هر شهرستان مشکلات و معضلات پیش روی سلامتی جامعه را شناسایی و به‌صورت هدفمند آنان را پیگیری و رفع کنیم.

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تصادفات جاده‌ای در ایران یکی از مسائل مهم و حائز اهمیت است و طبق آمار از هر سه ماشین یک ماشین تصادف می‌کند و از هر پنج ماشین یک نفر کشته می‌شود و کشته‌های حوادث ترافیکی بین ۱۷ تا ۲۲ هزار نفر در سال است.
صفوی تصریح کرد: در صورتی که معضلی در شهرستانی مطرح شود و برای آن دلایل قانع‌کننده و مستدلی وجود داشته باشد می‌توان از آن در مجامع بالاتر دفاع کرد و با تصویب بودجه رفع آن موضوع را تسریع بخشید.
مسئله جوانی جمعیت، سایت علمی پسماند و حوادث ترافیکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی حال حاضر تنگستان است
ماه زرافشون رفیعی رئیس شبکه بهداشت و درمان تنگستان گفت: تشکیل مجمع سلامت تنگستان با فوریت سه موضوع جوانی جمعیت، سایت علمی پسماند و حوادث ترافیکی ماحصل ساعت‌ها کار کارشناسی است و تلاش کرده است تا ضمن معرفی تهدیدکنندگان سلامت به ارائه راهکار لازم در این موضوع نیز بپردازد.
وی تصریح کرد: اینکه سایر نهادها، ادارات و سازمان‌ها در مجمع سلامت حضور پیدا می‌کنند و مسائل مربوط به‌سلامت مردم را بررسی می‌کنند این مهم را به‌روشنی بازگو می‌کند که همه سازمان‌ها، نهاد‌ها و ادارات هر کدام به شکلی در سلامت مردم دخیل هستند.
وزارت بهداشت تنها تأمین‌کننده ۲۵درصد سلامت جامعه است
دکتر زینب حسینی رئیس اندیشگاه سلامت استان بوشهر تأکید کرد: وزارت بهداشت با همه ساختار و تشکیلاتی که دارد تنها تأمین ۲۵ مسئول درصد از سلامت جامعه را بر عهده دارد و ۷۵ درصد دیگر مربوط به عملکرد سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها می‌شود.
حسینی تصریح کرد: اندیشگاه سلامت یک ظرفیت و اتاق فکر است تا با نظرات و ایده‌هایی که صاحب‌نظران عنوان می‌کنند طرح‌های مداخلاتی لازم تدوین و اجرایی شود.
او گفت: سلامت یک مفهوم چندبعدی و گسترده دارد و عوامل متعددی در حفظ و ارتقاء آن نقش دارند.
وی ادامه داد: سطح سواد سلامت جامعه، عوامل فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیستی و همچنین وضعیت اقتصادی از جمله عواملی هستند که در کنار خدمات بهداشتی و درمانی ارائه‌شده در هر جامعه بر سطح سلامت افراد تأثیر می‌گذارند.

عوامل انسانی و فرهنگی در کنار مشکلات جاده‌ای از دلایل حوادث ترافیکی در تنگستان است
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان تنگستان گفت: در سال جاری ۲۹ حادثه ترافیکی در تنگستان اتفاق افتاده که علاوه بر جاده‌ها، عوامل انسانی و فرهنگی از جمله عوامل مؤثر در میزان مرگ‌ومیر حاصل از این حوادث بوده که باید به‌صورت دقیق به آن پرداخته شود.
مهندس فرامرز صیادی گفت: مرگ‌ومیر یکی از شاخص‌های مهمی است که در ارزیابی سلامت بهداشت می‌تواند تأثیرگذار باشد و با توجه به اینکه بسیاری از همشهریانمان را در حوادث ترافیکی از دست داده‌ایم امروز این مسئله از اولویت‌ها و مسائل مرتبط با تهدید سلامت مردم است.
وی دفع پسماند را یکی از مشکلات شهرستان تنگستان و تهدیدکننده سلامت عمومی معرفی کرد و افزود: سایت پسماند تنگستان یکی از دغدغه‌های اصلی بهداشت و درمان شهرستان است که متأسفانه شرایط بهداشتی و استاندارد‌های لازم را ندارد و در جانمایی آن تنها به یک حصارکشی محدود شده است.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان تنگستان با اشاره به مخاطرات سایت پسماند برای سلامت عمومی و محیط‌زیست تصریح کرد: سایت پسماند تنگستان به دلیل عدم وجود دستگاه تفکیک زباله، عدم استفاده کارکنان از لباس کار مناسب، عدم نظارت بر ورود و خروج پسماند وعدم نصب تابلو‌های لازم یکی از مخاطرات بهداشتی حال و آینده در شهرستان محسوب می‌شود که باید به‌صورت ویژه پیگیری گردد.
صیادی گفت: می‌توان با ایجاد غرفه‌های بازیافت زباله در سطح شهرها، آموزش خانوار‌ها برای تفکیک زباله در مبدأ و ایجاد مشوق‌هایی برای جلب مشارکت مردم در تفکیک زباله مسئله پسماند‌ها را به نحوی که مطلوب باشد مدیریت کرد.
به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان تنگستان استان بوشهر چهارمین مجمع سلامت شهرستان تنگستان با حضور فرماندار تنگستان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، رئیس‌دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، رئیس شبکه بهداشت و درمان تنگستان، رئیس اندیشگاه سلامت و سایر ادارات، سازمان‌ها و نهاد‌ها در تنگستان برگزار شد.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار