سومین همایش باشگاه مدرسه ای به وسعت شهر با موضوع تربیت فرزند ویژه والدین مشهدی رقم خورد.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ 16 March 2024

به گزارش تابناک رضوی، یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در سومین همایش تربیت فرزند از سری همایش‌های باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر اظهارداشت: گاهی فکر می‌کنیم عرصه خدمات ما شاید همین زیرساخت‌ها و فضاهای ساختمانی باشد که احداث می‌شود مانند فرهنگسراها که در نقاط مختلف شهر وظیفه خدمت فرهنگی به مردم را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مغفول مانده این است که نباید خدمات را مختص به زیرساخت‌ها و فضاهای ساختمانی محدود کنیم اگر چه وجود این بخش بسیار مهم است .

* نگاه انسان محور سبب شکل گیری جامعه پویا می‌شود

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد به کار ویژه باشگاه‌های مخاطب محور مختلف در شهرداری اشاره کرد و گفت: باشگاه‌های اجتماعی مخاطب محور امروز به عنوان یک فضای خدمات رسانی مبتنی بر اقشار مختلف خاص در شهر خدمت رسانی می‌کنند.

به گفته وی، باشگاه‌ "باهم" یک باشگاه مخاطب محور در حوزه نرم‌افزاری برای زوجین است که شاید حلقه مفقوده خدمات دستگاه‌های فرهنگی باشد که موضوع تعارض زوجین را با نگاه ارتباطی مد نظر دارد.

اسماعیل‌زاده عنوان کرد:"باشگاه‌ صدای پای زندگی" مربوط به زنان باردار و کودکان زیر شش ماه، "باشگاه‌ کهکشان کودکی" برای تربیت کودکان ۲تا ۶ سال، "باشگاه‌ "جام" برای کودکان ۷تا ۹ سال، و باشگاه‌های "سراج" و "ملکه" برای دختران و پسران ۹ تا ۱۱ سال با دیدگاه آموزش محور در حال اجرا است.

به گفته وی "باشگاه‌ باما" در زمینه مهارت‌های ویژه نوجوانان خدمت رسانی می‌کند که پرمخاطب ترین باشگاه‌ است و بیش از ۱۵ هزار نفر نوجوان در آن شرکت دارند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد افزود: اعضای نوجوان همین باشگاه‌ در میدان شهدا امر خدمت رسانی به زائران را در موکب ها را در ایام اربعین و شهادت امام رضا(ع) بر عهده داشتند که بسیار شایان توجه است.

اسماعیل زاده تاکیدکرد: اگر قرار است جامعه ای ساخته شود به واسطه ارتباط با نگاه انسان محور میسر می‌شود نه صرفا با ایجاد فضای ساختمانی متفاوت؛ بلکه با توجه به نگاه‌های نرم افزاری و تربیتی که اولویت ویژه ای دارد .

*اعتماد به دانش آموزان توانمندی آینده آنها را رقم می‌زند

مجتبی مدروانی، رئیس اداره رویدادهای فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز اظهارداشت: بسیار خرسندیم که در خدمت والدینی هستیم که دغدغه تربیت فرزندانشان برایشان اولویت دارد و برای این مهم وقت می‌گذارند.

وی عنوان کرد: یکی از کارهای ویژه‌ای که طی سال‌های اخیر در شهرداری مشهد به جد پیگیری شده و در حال انجام است، نگاه ویژه به مخاطبین است.

مدروانی ادامه داد: طرح باشگاه‌ مدرسه‌ای به وسعت شهر از جمله این طرح های ویژه است که در آن برنامه مشخصی برای مخاطبین دیده شده است.

رئیس اداره رویدادهای فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: در برنامه مدرسه‌ای به وسعت شهر درصددیم بتوانیم تمام ظرفیت‌های شهر را در خدمت آموزش، پرورش و تربیت فرزندان قرار دهیم و در حال حاضر این فضا شکل گرفته است.

مدروانی تاکیدکرد: هدف ما بر این است که در این طرح به توانمندی فرزندان و دانش آموزان اعتماد کنیم‌ و با مسئولیت دهی و سپردن کارهای اجرایی به آنها توانمند شدن این قشر را رقم بزنیم.

وی با اشاره به برگزاری صفر تا صد این همایش توسط خود دانش آموزان، توجه به مهارت و اعتماد به این قشر را باعث بالندگی آنها در مسئولیت پذیری آینده قلمداد کرد.

رئیس اداره رویدادهای فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به پیروزی انقلاب که با حضور گسترده دانش آموزان و دانشجویان شکل گرفت خاطرنشان کرد: این اعتماد به نسل جوان و نوجوان مقداری کمرنگ شده در حالی که نسل جوان سرآغاز انقلاب مهدی موعود (عج) هستند و باید به آنها اعتماد کرد.

مدروانی گفت: با میدان دادن به جوانان و نوجوانان باورپذیری در آنها شکل گرفته و با سپردن مسئولیت به این قشر شاهد شکوفایی این نسل در آینده خواهیم بود.

وی ابراز داشت: هر یک از والدین که درصدد دریافت آموزش‌های خاص تربیتی و آموزشی باشند می‌توانند با مراجعه به حوزه فرهنگی شهرداری از این امکان بهره مند شوند.

*فضای مجازی هویت دینی و خانوادگی نوجوانان را نشانه گرفته است/ تربیت مذهبی انسان را از هر گونه آسیب مصون می‌دارد

دکتر حمید صادقیان، مشاور و مدرس مهارت‌های تربیت فرزند نیز با اشاره به اهمیت نوع تعامل موثر بین زوجین و با فرزندان بر اهمیت رعایت آرامش و فضای صمیمانه در خانه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه نوع تعامل بین والدین و فرزندان تا چند نسل آینده تاثیرگذار خواهد بود، گفت: موضوع تربیت بسیار مهم است نباید
مرجان: ساده از کنار آن بگذرید.

روانشناس و کارشناس صدا و سیما در حوزه‌های آموزش خانواده و تربیت فرزند عنوان کرد: نوجوانان در مرحله هویت یابی هستند و ترس از آینده دارند نباید در مقابل آنها آینده را تاریک نشان ندهید بلکه باید به آنها امید بدهید.

وی با بیان اینکه دید ناظر از موارد بسیار مهمی است، گفت: بچه‌هایی که داخل خانه دیده نمی‌شوند تلاش می‌کنند این کمبود را بیرون از خانه جبران کنند.

به گفته صادقیان اگر نوجوانان در این سن دچار شیفتگی شوند عقلانی عمل نخواهند کرد پس باید احساسات را در دختران جدی گرفت.

صادقیان با بیان اینکه بچه‌ها باید در خانه احساس تعلق کنند، خاطرنشان کرد: این سن هویت سیال دارند که رسانه‌ها بشدت بر این بُعد سوار شده و به نوجوان و جوان القا می‌شود که نوع پوشش دخترانه و پسرانه کاملا شخصی است و اهمیتی ندارد.

وی با بیان اینکه رسانه هویت دینی و خانوادگی و هویتی و اعتقادی فرزندان را نشانه گرفته، تصریح کرد: کسی که هویت دینی نداشته باشد هر تهدیدی برای خود و دیگران خواهد داشت . وی با بیان اینکه فضای مجازی هویت خانوادگی را نشانه گرفته گفت: امروز این هویت را از بچه‌ها گرفته اند در حالی که باید بدانید هویت آنها را در بستر خانواده با ارتباط موثر و عاطفی ایجاد کنید .

روانشناس و کارشناس صدا و سیما در حوزه‌های آموزش خانواده و تربیت فرزند با اشاره به آیه ۶ سوره تحریم خاطرنشان کرد: بار مسئولیت پدران در تربیت فرزند اهمیت بسزایی دارد لذا هر یک باید مسئولیت خود را بپذیرید و دیگری را محکوم نکنید بلکه باهم مشکلات را حل کنید.

وی با بیان اینکه برای فرزندان باید شنونده فعال باشید، تاکید کرد: تبادل عاطفی و شنونده فعال بودن در ایجاد رابطه مطمئن بسیار اهمیت دارد.

مشاور و مدرس مهارت‌های تربیت فرزند ابراز کرد: برای بچه‌ها وقت بگذارید و با آنها صحبت کنید و شنوا بودن را درست و با حوصله انجام دهید .
وی با بیان اینکه بررسی کردند و دیدند که محکومین اعدام سه ویژگی داشتد از جمله اینکه نماز نمی‌خواندند ،خانواده نامناسب و دوستان ناباب داشتند،گفت: اگر بستر خانواده امن و رابطه عاطفی عمیق برقرار باشد بزه های بزرگسالی بسیاری از بچه‌ها حل خواهد شد.

صادقیان تاکیدکرد: به این نکته توجه ویژه کنید که دختران باید گوش شنوا داشته باشند یا با شما یا با افراد معتمدی که در خانواده دارید اما ترجیح با پدر است .

وی خطاب به والدین، متذکر شد: در برابر هیجانات نوجوانان تغافل کنید و در برابر پرخاش آنها کل کل نکنید که بازنده این میدان خود شما هستید.
صادقیان دوره نوجوانی را دوران نوسان هیجانات دانست و بر لزوم حفظ رابطه عاطفی برای گذر از مرحله توسط والدین تاکید کرد.

مشاور و مدرس مهارت‌های تربیت فرزند بر اهمیت تقویت بعد مذهبی در خانواده نیز تاکید کرد و گفت: تربیت مذهبی تنها فاکتوری است که می‌تواند انسان را از هر گونه آسیب مصون بدارد، نه ایمان، چون برای فرد چارچوب ایجاد می‌کند.

صادقیان با بیان اینکه نزدیکترین و عمیق ترین مدل ارتباط عاطفی فقط مربوط به زوجین است و هر چه افراد بهم نزدیکتر می‌شود آسیب‌پذیری بیشتر خواهد شد، گفت: لذا هر چه بیشتر بهم نزدیک شدید هوای هم را بیشتر داشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار