شاهد این مدعا عبارت متلک گونه یک کانال تلگرامی معروف کشوری که معمولا ادای روشنگری و انتشار آزاد اطلاعات در می‌آورد است که در تمسخر حضور مردم استان در مناسبت‌های مختلف نوشته بود کاهش مشارکت در «استان همیشه حاضر»!
کد خبر: ۱۱۵۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶ 03 March 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، مردم کهگیلویه و بویراحمد آنقدر پای این نظام و انقلاب مانده اند و هزینه داده اند که برای بسیاری از مسئولین ملی عادی شده و تقریبا اطمینان دارند حتی اگر شرایط معیشتی ، توسعه نیافتگی و بی کاری از این بدتر شود، باز هم این مردم به حفظ کلیت و اساس نظام توجه می‌کنند نه گرفتن سهم و حق خود از سفره این انقلاب و نظام! ضمن اینکه در این زمینه گا‌ها مورد تمسخر و متلک برخی جریانات زاویه دار درون نظام هم قرار می‌گیرند! شاهد این مدعا عبارت متلک گونه یک کانال تلگرامی معروف کشوری که معمولا ادای روشنگری و انتشار آزاد اطلاعات در می‌آورد است که در تمسخر حضور مردم استان در مناسبت‌های مختلف نوشته بود کاهش مشارکت در «استان همیشه حاضر»! البته این کانال با انتشار آمار مشارکت مردم کهگیلویه وبویراحمد از دوره‌های قبل‌تر به این طرف سعی کرده در همان فاز روشنفکری و روشنگری، کاهش مشارکت استان در انتخابات را برجسته کند.
به هر جهت مردم کهگیلویه و بویراحمد در مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین گردنه‌های تاریخی حساس پای نظام هزینه داده اند و مانده اند. اخیرا هم در انتخابات توانستند رتبه‌ی اول مشارکت را به خود اختصاص دهند.
نگاهی آماری به مشارکت مردم کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات مجلس دوازدهم
رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع ۵۸۳ هزار واجد شرایط رای دادن در استان بیش از ۳۷۸ هزار نفر در این حضور حماسی شرکت کردند.
هاشمی مهر با اشاره به اینکه شمارش آراء به پایان رسیده و در حال تجمیع آراء توسط هیات اجرایی استان هستیم گفت: با شرکت ۶۴ و ۲۷ دهم درصد واجدان شرایط در انتخابات ۱۱ اسفند، این استان با کسب رتبه اول مشارکت برگ زرین دیگری بر افتخارات خود در کشور افزود.
وی ادامه داد: از مجموع ۳۷۸ هزار و ۵۴۷ نفر شرکت کننده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شهرستان بویراحمد با ۲۷۲ هزار و ۵۵۳ نفر معادل ۷۲ درصد، شهرستان کهیگلویه بهمئی چرام و لنده با ۲۲۷ هزار و ۱۲۸ معادل ۶۰ درصد و شهرستان گچساران و باشت با ۱۸۹ هزار و ۲۷۳ نفر معادل ۵۳ درصد در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت کردند.
رئیس ستاد انتخابات استان گفت: از مجموع ۳۷۸ هزار و ۵۴۷ کهگیلویه و بویراحمدی‌های شرکت کننده در انتخابات ۱۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر بانوان و بقیه آقایان بودند.
هاشمی افزود: ۵۸۳ هزار و ۹۴۲ کهگیلویه و بویراحمدی شرایط رای دادن و شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سطح این استان را داشتند.
نمایندگان استان پس از انتخابات
یکی از معایب همیشگی و شاید تاریخی مردم کهگیلویه و بویراحمد، قناعت آزار دهنده در زمینه‌های گرفتن حق، تلاش برای توسعه، استفاده از منابع موجود و بسیاری از حقوق و سهم خود از مدیریت کشور است تا جایی که پس از گذشت حدود ۴۵ سال از پیروزی انقلاب، محرومیت تاریخی، همچنان یدک نام این استان است.
متاسفانه علیرغم این شور بالای سیاسی و حضور حماسی در همه صحنه‌ها، حداقل در حوزه مجلس، مطالبه گری، چندان در شان این جایگاه مشارکتی استان نیست و در حالی که انتظار این است نمایندگانی با این قدرت چانه زنی ناشی از پشتوانه مردمی، بتوانند داد مردم را در سطح ملی فریاد بزنند، در نهایت مهمترین عملکرد آن‌ها به تسویه حساب‌های درون استانی و تغییر مدیران به نفع قوم و قبیله و ترویج فساد اداری ختم می شود.
عدم استفاده از ظرفیت‌های استان خصوصا در حوزه منابع آبی، گردشگری، منابع طبیعی، گیاهان دارویی و حتی صنعت، به گونه‌ای است که علی رغم داشتن همه این پتانسیل‌ها و آمار کم جمعیتی، اما همچنان کهگیلویه و بویراحمد از فقر و بیکاری رنج می‌برد و متاسفانه چشم انداز روشنی برای بهبود شرایط در آینده هم دیده نمی شود .
در کهگیلویه و بویراحمد، نمایندگی مجلس بیش از آنکه در خدمت توسعه استان باشد عملا به محلی برای قدرت نمایی قومی و قبیله‌ای و تاثیرگذاری ناصواب بر سیستم اجرایی تبدیل شده است و حتی در بیشتر مواقع به مانع اصلی در توسعه استان و مسیری برای انحراف منابع تبدیل می شود.
آفات نمایندگی در استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد کم نیست، اما بد و تاسف ماجرا جایی است که با تغییر نمایندگان، باز هم تغییری در این وضعیت پیش نمی‌آید و برعکس آن تخلفات و اعمال ناصواب پررنگ‌تر و تبعات آن حادتر می‌شود.
این موارد همیشه و در همه تریبون‌های رسانه‌ای گفته می‌شود، اما باز هم تغییری در این رویه دیده نمی‌شود. این بار هم گفته می‌شود شاید بالاخره این خواسته بر حق "توجه نمایندگان به منافع استان به جای منافع گروهی و قومی و قبیله ای" مورد توجه قرار گیرد و وضعیت توسعه استان در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار