رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه توسعه کشاورزی در بلندی‌ها و منابع طبیعی باید با دقت بیشتری انجام و پایداری آن حفظ شود، گفت: بر بلندی‌ها شخم زده می‌شود و از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود و در جلگه‌ها و دشت‌ها نیز همین گونه است و آثار کودهای شیمیایی که برای کنترل آفات استفاده می‌شود، در این عرصه‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۵۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶ 14 February 2024

تابناک خوزستان: علی‌محمد آخوندعلی در نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه که امروز (۲۵ بهمن‌ماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه انسان نقش کلیدی در بهبود یا تخریب محیط زیست دارد، اظهار کرد: تا قبل از انقلاب صنعتی، کره خاکی – آبی ما روال طبیعی داشته و حتی جنگ‌ها و درگیری‌های بسیار بزرگ، کمترین تاثیر زیست محیطی را بر اجزای محیط زیست کره خاکی داشته است اما با آغاز انقلاب صنعتی و افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی و ساخت مواد منفجره، به تدریج انسان‌ها با دست خود تغییرات اقلیمی را رقم زدند.

وی افزود: این تغییرات اقلیمی به گونه‌ای هستند که دانشمندان محیط زیست به این نتیجه رسیدند که باید بسیار نگران سال‌های آینده محیط زیست و حیات حیوان، گیاهی و بشر باشیم.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انفجاراتی مانند انفجار بمب‌های اتمی که آمریکا در جنگ جهانی دوم به کار برد، آثار مخربی ایجاد کرده است؛ دانشمندان فرسایش خاک از روی فرسایش مواد باقیمانده بر بلندی‌ها به میزان فرسایش خاک دست یافته‌اند و این مساله به این معنی است که این مواد آنقدر جهانی و در فضای اتمسفری رفته است که دیگر هیچ وقت کره زمین از آثار منفی آن در امان نبوده است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه جهان غرب پیشتاز دریافت آثار منفی زیست محیطی بوده و برای حفظ محیط زیست برنامه ارائه داده است اما متاسفانه سیاست‌مداران، پیشتازان اصلی تخریب محیط زیست بوده‌اند.

آخوندعلی عنوان کرد: در ایام حاضر شاهد وقوع انفجارهای وسیع بمب‌ها و مواد آتش‌زا هستیم که منجر به تولید مواد زائد در اتمسفر در کره ماه و ایجاد آثار منفی می‌شود. این مواد نه تنها نسل‌های کنونی و گیاهان و محیط زیست را از بین می‌برند بلکه جنایات مترتب بر جنایات فعلی بسیار وسیع‌تر خواهد بود و نسل‌کشی‌های آینده و ورود آلودگی به فضایی که تنفس ما را تامین می‌کند، از آثار این جنایات هستند.

وی با بیان اینکه دانشمندان در مقابله با سیاست‌مدارانی که منشاء تخریب محیط زیست هستند نقش ویژه ای دارند، افزود: موضوع توسعه فرهنگی و حفظ محیط زیست بسیار مهم است و همه در مقابل محیط زیست مسئول هستیم.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به نقش انسان‌ها در حفظ محیط زیست، گفت: انسان‌ها نباید پسماند اضافه تولید کنند؛ ما نمی‌دانیم آثار تغییرات اقلیم چه خواهد بود و دانشمندان در این زمینه سردرگم هستند.

وی افزود: موارد منشاء تخریب محیط زیست وسیع و حجم و سطح تخریب غیرقابل پیشگیری است و هر روز اتفاقی رخ خواهد افتاد که مدیریت آن سخت است.

آخوندعلی گفت: توسعه کشاورزی در بلندی‌ها و منابع طبیعی باید با دقت بیشتری انجام و پایداری آن حفظ شود. بر بلندی‌ها شخم زده می‌شود و از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود و در جلگه‌ها و دشت‌ها نیز همین گونه است و آثار کودهای شیمیایی که برای کنترل آفات استفاده می‌شود، در این عرصه‌ها وجود دارد. گاهی اوقات با این کار تعداد زیادی از حشرات مفید در هستی را نیز از بین می‌بریم و آلودگی‌هایی نیز در آب ایجاد می‌شود که مصرف مجدد این آب برای گیاهان و احشام مناسب نیست.

وی عنوان کرد: باید از منابع به درستی استفاده شود؛ ما اتمسفر را با گازهایی آلوده کرده‌ایم که موجب افزایش گرمایش اتمسفر در در کره زمین می‌شود و تعادل آبی را نیز به هم زده‌ایم و تبعاتی ایجاد کرده است. تا چند سال پیش، آبی به عنوان آب خاکستری در تقسیم‌بندی نداشتیم اما در سال‌های اخیر آب را به سه قسمت آب آبی، آب سبز و آب خاکستری تقسیم‌بندی کرده‌اند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر لزوم بازیافت آب گفت: اگر می‌خواهیم محیط زیست پایدار و سالم و توسعه کشاورزی و صنعت پایدار داشته باشیم باید دانشمندان و مدیران اجرایی دست در دست هم بگذارند و با ارتباط بین صنعت و دانشگاه، به این موضوع کمک کنند.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار