رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گیلانغرب از مرمت آتشکده حسن زوردار (خالوخالو) گیلانغرب خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 14 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سیروس ادیب رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گیلانغرب با اشاره به قدمت آتشکده حسن زوردار گیلانغرب، گفت : در فاصله حدود هزار متری شهر گیلانغرب یک محدوده به مساحت حدود ۲۰ هکتار قرار دارد که چهار محوطه باستانی را در دل خود جای داده است.

وی افزود: این چهار محوطه در سال‌های گذشته به ثبت ملی رسیده اند و برای تعیین عرصه و حریم هم به شکل یک محدوده واحد در نظر گرفته شدند.

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب با بیان اینکه آتشکده حسن زوردار یا خالوخالو یکی از این محوطه‌های باستانی است، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته حدود دو مرحله کاوش باستان شناسی در محدوده این آتشکده تاریخی انجام شده که حاکی از آن است محدوده‌ای که این آتشکده در آن قرار دارد، در دوره‌های مختلف تاریخی کاربرد‌های گوناگونی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی کاوش‌های انجام شده شواهدی از دوره ماد‌ها تا دوره قاجار در این محدوده کشف و شناسایی شد و بخش‌هایی از سازه معماری یک آتشکده که احتمالا مربوط به دوره اشکانیان یا ساسانیان است، در آن بدست آمد.

ادیب ادامه داد: هرچند این آتشکده در زمان اشکانی و ساسانی بیشتر محلی برای پرستش آتش بوده، اما بعد‌ها در دوره اسلامی به کارگاه ذوب فلزات تبدیل می‌شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه سابقا کاوش‌هایی در این محوطه انجام و سازه‌هایی از معماری یک آتشکده در آن بدست آمده بود، بنابراین برای حفظ سازه‌های نمایان شده باید اقدمات مرمتی را روی آن‌ها انجام می‌دادیم.

رئیس میراث فرهنگی گیلانغرب خاطرنشان کرد: در این راستا، از چندماه پیش اقدامات مرمتی را روی این سازه‌ها آغاز کردیم و در نهایت مرمت شدند، اما هنوز بخشی از کار باقی مانده که نیازمند اعتبارات است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه طی کاوش‌های گذشته تنها حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مترمربع از محوطه آتشکده نمایان شده، امیدواریم اعتبارات لازم برای ادامه کاوش‌های باستان شناسی در آن تخصیص پیدا کند.

ادیب از برنامه ریزی برای گمانه زنی و کاوش باستان شناسی در تپه تاریخی ملاط آباد گیلانغرب هم خبر داد و گفت: این تپه باستانی در داخل زمین‌های کشاورزی قرار گرفته و باتوجه به اینکه محدوده‌ای تاریخی است، کشاورزان امکان توسعه فعالیت‌های خود را ندارند.

وی یادآورشد: به این منظور رایزنی‌هایی را انجام دادیم تا گمانه زنی و کاوش باستان شناسی به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی صورت گیرد.

به گفته این مسئول، تاکنون شواهدی از دوره ماد‌ها در این محوطه باستانی واقع در بخش جنوبی گیلانغرب بدست آمده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار