رییس اداره دامپزشکی شهرستان کرج گفت: بررسی الکترونیکی سوابق واحدهای عرضه کننده فرآورده های خام دامی این شهرستان با هدف به روزرسانی روند نظارت های بهداشتی و کنترل های روزانه آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 28 January 2024

به گزارش «تابناک البرز» فردین حسین زاده با بیان اینکه در اجرای یک طرح تمام مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در سطح شهرستان کرج دارای شناسه الکترونیکی چهار رقمی می شوند، افزود: اکنون این طرح به صورت الگو در بازار روزهای هشت نقطه شهر کرج در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه شناسه دار کردن واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی موجب سهولت در امر نظارت و پایش این واحدها توسط بازرسان می شود، اظهار کرد: خریداران و مصرف کنندگان این فرآورده ها برای اطمینان خاطر از محصول خریداری شده و همچنین فروشنده می توانند این شناسه را در سامانه ای که برای آن تعریف شده جستجو کنند.

حسین زاده با بیان اینکه نداشتن تخلف یا سابقه دار بودن توزیع کنندگان به لحاظ عرضه غیرمتعارف از شاخص ها است، افزود: با اجرای طرح پایش الکترونیکی ، زمینه رقابت سالم بین مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی ایجاد می شود تا خود را به روزرسانی کنند.
رستوران ها در مرحله بعدی شناسه دار شدن

رییس اداره دامپزشکی شهرستان کرج با بیان اینکه رستوان ها در اولویت بعدی طرح شناسه دار کردن واحدهای صنفی عرضه مواد غذایی قرار دارند، اظهار کرد: با اجرای این طرح یک فضای ناامن برای متخلفان ایجاد می شود که یا خود را به روز کرده و یا از فعالیت های غیرقانونی خود را کنار بکشند ضمن اینکه واحدهایی که فعالیت های استاندارد دارند برجسته و الگو می شوند.

حسین زاده با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۰۰ بیماری مسری و عفونی در حوزه دام و طیور وجود دارد، افزود: ۵۰ درصد از این بیماری ها بین انسان و دام مشترک هستند که امکان انتقال آن ها از طریق غذا و دام وجود دارد.

وی یکی از این بیماری ها را آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و گفت: این بیماری در سال ۱۳۹۶ به صنعت مرغداری کشور خسارات سنگینی وارد کرد ضمن اینکه در صورت شیوع بیماری تب برفکی که یک بیماری فقط دامی است خسارات سنگینی به این صنعت وارد می شود.

حسین زاده به شیوع سویه جدیدی از تب برفکی در کشورهای همسایه غربی اشاره کرد و افزود: اکنون مراقبت های شدیدی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور همچون کنترل و نظارت سخت گیرانه بر حمل و نقل دام ها وجود دارد زیرا هنوز واکسن این بیماری در ایران تولید نشده است.

رییس اداره دامپزشکی کرج یکی از راهکارهای افزایش نظارت های بهداشتی دامپزشکی را استفاده از نیروی مردمی عنوان کرد و افزود: بایستی همیاران دامپزشکی وارد عمل شوند که در همین راستا تفاهم نامه ای را با امور مساجد استان منعقد کرده ایم تا از ظرفیت مساجد و هیات امنای مساجد برای معرفی و آموزش افراد داوطلب استفاده شود.

وی همچنین یکی دیگر از ظرفیت ها را نیروهای بسیجی برشمرد و اظهار کرد: استفاده از این ظرفیت ها می تواند خلاء‌موجود در بخش دامپزشکی را از لحاظ نظارت ها برطرف کند.

در شهرستان کرج حدود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد عرضه کننده فرآورده های خام دامی فعال هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار