استاندار کردستان گفت: عملکرد عمرانی دوساله اخیر در کردستان بیانگر و سند علاقه دولت به ارتقای کردستان در شاخص‌های توسعه است.
کد خبر: ۱۱۵۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲ 25 January 2024

به گزارش تابناک کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان در جلسه بحث و تبادل نظر در خصوص توانمندسازی بانوان کردستان اظهار کرد: به هیچ وجه کردستان را استانی محروم نمی‌دانیم و این عنوان را مناسب و سزاوار کردستان نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: با ظرفیت‌ها و موهبت‌هایی که در استان داریم شایسته نیست کردستان را استان محروم بدانیم، اما نباید منکر فرصت‌های از دست رفته هم باشیم.

وی افزود: درگیری مستقیم با جنگ، ناامنی، حضور گروهک‌های ضدانقلاب تا کم‌کاری‌های مدیریتی از دلایل عدم رشد و توسعه کردستان بوده است.

وی عنوان کرد: در شرایطی که سایر استان‌ها با دلار‌های ۷۰ ریالی مسیر پیشرفت را طی کردند ما در کردستان درگیر جنگ با گروهک‌های ضد انقلاب و بعد از آن با رژیم بعث بودیم.

استاندار کردستان اظهار کرد: جنگ در کردستان قبل از سال ۵۹ شروع و بعد از ۶۷ هم به پایان نرسید و همه این‌ها دست به دست هم داد تا از فرایند توسعه عقب بمانیم.

وی برنامه‌ریزی براساس شناخت از ظرفیت‌ها را مولفه موفقیت و رسیدن به اهداف دانست و افزود: شناخت ظرفیت‌های استان بستر را برای توسعه فراهم می‌کند لذا باید با شناخت و بهره‌گیری از این توانایی‌ها به رشد و توسعه برسیم.

وی خودباوری را لازمه پیشرفت و موفقیت دانست و عنوان کرد: راهبرد ما در استان، پشت سر گذاشتن محرومیت‌ها، کاهش فاصله و دست‌یابی به میانگین کشوری در شاخصه‌های مختلف است.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: معرفی کردستان و ظرفیت‌های آن در راستای جذب حمایت‌ها از اقداماتی بود که در بازه زمانی ۲ ساله اخیر به صورت جدی انجام گرفته و موفق عمل کرده‌ایم.

وی یادآوری کرد: کردستان را ۲۶ ماه پیش در حالی تحویل گرفتیم که تنها دو درصد برنامه اشتغال تحقق یافته بود و کردستان در رده ۳۱ کشور بود.

زارعی‌کوشا گفت: دیگر در کردستان فرصت‌سوزی جایز نیست، چون به اندازه کافی در زمان‌های مختلف از قطار توسعه عقب مانده‌ایم و دیگر فرصت و زمان برای هدردادن نداریم.

وی در ادامه عنوان کرد: هدف اصلی از سفر‌های استانی و رفتن به درون مردم شناخت ظرفیت‌ها برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های درست در مسیر توسعه همه جانبه استان است.

استاندار کردستان عنوان کرد: اولین سند آمایش کردستان در سال ۷۵ تدوین شد، اما در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.

وی اظهار کرد: حکمرانی دانش‌بنیان نیاز امروز استان است حکمرانی‌ای که مبنای آن علم و دانش باشد تا خروجی لازم داشته باشد.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: جسارت و جرات برای انجام کار‌های بزرگ باید در مدیران ما نهادینه شود و کردستان در اجرای طرح‌های بزرگ پایلوت باشد.

وی اذعان کرد: برچسب‌های غلط باید از روی استان برداشته شود، انگار‌های غلط و ناصحیح در مورد کردستان باید زدوده شود و دولت به شدت علاقه‌مند است که این کردستان را بالا بکشد و مصداق آن، عملکرد عمرانی دولت در استان است.

وی افزود: تمام عملکرد عمرانی دولت دوازدهم در آخرین سال فعالیت در کردستان ۴۲۶ میلیارد تومان بود که ۷۰ درصد آن هم اوراق خزانه و تنها ۳۰ درصد نقد بود.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: عملکرد عمرانی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ در کردستان بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد آن نقد و ۱۰ درصد اسناد خزانه بود.

وی افزود: اگرچه کردستان استان بیست و هشتم در سفر رئیس جمهور بود، اما در جذب تخصیص مصوبات، استان اول به نسبت جمعیت بود.

استاندار کردستان افزود: چالش جدی مشکل آب در استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شد و این نشان داد که می‌توانیم کار‌های بزرگ را در بازه زمانی کوتاه انجام دهیم و با همین دیدگاه راه آهن و فرودگاه سقز را هم به سرانجام رساندیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه بانوان در کردستان بسیار پر ظرفیت است و کسانی که در این نشست حضور دارند نمونه این ظرفیت هستند باید این مجموعه را تقویت کرد.

زارعی‌کوشا گفت: مشکل زمین مجتمع توانمندسازی شهر سنندج که متعلق به غله بود را حل کردیم، اعتبار و مصوب خوبی در سفر رییس جمهور برای اجرای پروژه گرفته‌ایم و به زودی وارد فاز اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات کردستان در پرداخت تسهیلات، پایین بودن منابع بانکی است به همین منظور واحد‌های تولیدی بزرگ ملزم شده‌اند که حساب‌های خود را به استان انتقال دهند.

استاندار کردستان افزود: از تمام ظرفیت‌های استان برای حمایت از بانوان و توانمندسازی آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فعال شدن دفتر امور خارجه در استان کردستان زمینه را برای تقویت و توسعه ارتباطات اقتصادی با آن سوی مرز فراهم می‌کند.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: ارتباطاتی با روسیه، قزاقستان و ارمنستان بنا به درخواست خود آن‌ها در حال شکل‌گیری است.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار