رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد؛
رئیس دانشگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: باید اطلس مشاغل استان‌ها تدوین شود و نیاز سنجی در واحدهای صنعتی صورت گیرد.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷ 24 January 2024

به گزارش تابناک رضوی، عرفان خسرویان در سومین کنسرسیوم مهارت و اشتغال که در سالن همایش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد برگزار شد،اظها رداشت: مسئله اشتغال در دنیا، جزء مسائل پیچیده دولت‌ها و کشورهاست که با سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی گره خورده است. از یک طرف باید دولت‌ صنایع را توسعه دهند و از سمت دیگر موانع تولید را از جلوی پای صنعتگران بردارد.

وی ادامه داد: رکن اصلی مسئله تولید، تامین نیرو و سرمایه انسانی است، در سند تحول دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور برنامه‌ریزی بر این امر شده تا تکنسین‌ها و مهندسین حرفه‌ای برای صنایع کشور تربت شوند که نیاز به یک برنامه جامع دارد. دانشگاه و صنعت باید با هم تعامل داشته باشند، انتظارات را مطرح کنند تا بتوانند به یک نقطه مشترک برسند و دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند، بعد دو سال بدانند چه آینده شغلی دارند.

خسرویان با اشاره به اینکه باید اطلس مشاغل استان‌ها تدوین شود و نیاز سنجی در واحدهای صنعتی صورت گیرد، عنوان‌کرد: طبق گزارش مجامع بین‌المللی، در زنجیره صنعتی از کشورهای اطرافمان عقب افتادیم، در بسیاری از شهرک‌های صنعتی نیروی کار ماهر صنعتی کمتر دیده می‌شود و مهاجرت به کشورهای دیگر وجود دارد. اینها چالش‌هایی است که در مقابل صنعت وجود دارد که اگر کاری نکنیم در 5 سال آینده بحران خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه صنعتگران باید دانشگاه را خانه خود بدانند، تصریح کرد: بعد کرونا پنج حوزه محور پیشران اقتصاد در دنیا در نظر گرفته شده است. محور اول؛ طراحی و ساخت و تولید پیشرفته که ساده‌ترین آن قطعه سازی است، که نیاز به تکنسین برق و میکانیک دارد که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت می‌شوند.

وی افزود: صنایع حمل و نقل پیشرفته و ارتباطات، حوزه فناوری اطلاعات، آی تی، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال، صنعت زیست فن‌آوری و حوزه انرژی اعم از انرژی فسیلی و انرژی‌های تجدید پذیر، از حوزه‌های دیگر پیشران اقتصاد آینده کشورها است. در حوزه فناوری اطلاعات در دانشگاه انجمن‌های خوبی داریم و در حوزه زیست فناوری برنامه ریزی ها فعال سازی در راستای مکمل صنعت مهندسی است.

خسرویان بیان کرد: در حوزه انرژی‌ها دسترسی کشور ما بالا است اما بسیار خام فروشی داریم، دانشگاه آمادگی ورود به این حوزه را دارد. کنسرسیوم مهارت و اشتغال، شروع همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با صنایع است که باید آمایش برنامه درسی، اصلاح هرم هیئت علمی و اصلاح تجهیزات و آزمایشگاه ‌ها را در برنامه داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار