استاد هندی:
یکی از استادان برجسته زبان و ادبیات هند با اشاره به تاثیر زبان فارسی در هند گفت: زبان فارسی، فرهنگ و هنر باستانی هند را به جهانیان معرفی کرد.
کد خبر: ۱۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴ 08 March 2015
زبان فارسی،معرف فرهنگ باستانی هند به جهان شد
به گزارش تابناک یزد، پرفسور شریف قاسمی رئیس پیشین بخش فارسی دانشگاه دهلی در دهمین کارگاه نسخه شناسی و تصحیح نسخ خطی فارسی در دانشگاه هندو بنارس گفت:هیچ موضوعی درهند نیست که در خصوص آن اثری از زبان فارسی وجود نداشته باشد.
وی در خصوص نقش اساسی و اهمیت فوق العاده زبان فارسی در حفظ و توسعه تاریخ و آثار ملی هند گفت:حتی اگر بخواهید متن اردو را تصحیح کنید باید با واژگان، محاوره ها، ترکیب و اشعار فارسی آشنا باشید و گرنه یک قدم هم نمی توانید در این زمینه جلو بروید.
پرفسور قاسمی استاد برجسته زبان و ادبیات هند گفت:سانسکریت و فارسی در طول تاریخ هند مانند دو خواهر بوده اند و متاسفانه ما ارزش و اهمیت این گونه پیوندها را به فراموشی سپرده ایم،ضروی است که در سمینار ها و کنفرانس ها به مشترکات این دو زبان بیشتر بپردازیم.
این استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در هند افزود:ترجمه های فارسی توانست زمینه ها و بسترهایی فراهم سازد تا مطالب از زبان سانسکریت به دیگر نقاط جهان منتقل شود.
وی همچنین گفت:ما باید روابط تاریخی این دو زبان باستانی را شناسایی و به تقویت آن بپردازیم.
زبان و ادبیات فارسی هم اکنون علاقه مندان زیادی در هند دارد.
هم اکنون چند هزار دانشجوی هندی در ده ها دانشگاه و مراکز علمی این کشور در رشته زبان و ادبیات فارسی مشغول به تحصیل هستند و یا در این رشته فارغ التحصیل شده اند.
بخش زیادی از کتاب های تاریخی در کتابخانه ها و مراکز علمی هند به زبان فارسی است و به همین علت محققان و پژوهشگران تاریخ هند اقبال زیادی به آموختن زبان فارسی دارند.
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو هرسال دوره های مختلف آموزش زبان فارسی را در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و دیگر دانشگاه های معتبر هند برگزار می کند که با استقبال خوبی همراه است.
به گزارش ایرنا، زبان فارسی به مدت 700 سال درهند زبان اداری و ادبی این کشور بوده است و هم اکنون هزاران نسخه زبان فارسی درکتابخانه های این کشور موجود است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار