مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در دو هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان بوشهر میگو پرورش داده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸ 22 January 2024

به گزارش تابناک بوشهر، احمد مشایخی مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: سایت‌های پرورش میگو پس از طی مراحل درخواست متقاضی و طرح در کمیسیون واگذاری اراضی ملی و دولتی و مراحل تکثیر لارو و تولید میگو ایجاد اشتغال و فرآوری و صادرات را در پی دارند.

وی با اشاره به ظرفیت سایت پرورش میگو شیف به مساحت ۱۵۰۰ هکتار شامل ۸۰ مزرعه و سایت بامداد به مساحت ۷۰۰ هکتار، تصریح کرد: هر مزرعه به مساحت ۲۵ هکتار سالانه ظرفیت تولید ۹۰ تن میگو را دارد.

وی بیان کرد: برای واگذاری‌های قبل از سال ۸۹ در صورت پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد انتقال قطعی طبق روند قانونی صورت می‌گیرد و بعد از سال ۸۹ به صورت اجاره‌ای و با قرارداد یک‌ساله واگذار می‌شود که با بازدید در صورت مشاهده پیشرفت فیزیکی مصوب با قرارداد ۳ الی ۱۵ ساله اجاره داده خواهد شد.

مشایخی ابراز داشت: مجموعه‌های وابسته به طرح‌های پرورش میگو شامل شرکت‌های راه و ساختمان پس از واگذاری اراضی جهت آماده‌سازی و احداث مزارع (استخرها) ... اجرایی را انجام و سپس لارو مورد نیاز استخرهای پرورش میگو تهیه و به مزارع منتقل می‌شود.

وی افزود: همچنین غذای مورد نیاز میگو توسط شرکت‌های مربوطه تهیه و به مزارع انتقال می‌یابد و پس از تولید میگو شرکت‌های عمل‌آوری نسبت به بسته‌بندی میگوی تولید شده جهت صادرات اقدام می‌کنند.

مشایخی عنوان کرد: از آن جایی که پرورش میگو از نظر ابتلا به بیماری‌های خاص حساس و مزرعه‌ها به صورت خاکی است در سال جاری برخی از مزرعه‌ها درگیر بیماری شدند که سطح تولید در آن‌ها کاهش یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از مزرعه‌ها در حال استفاده از علم روز جهت جایگزین مزرعه‌های ژئوممبران با مزرعه‌های خاکی جهت جلوگیری از مشکلاتی همچون آلودگی و بیماری‌های میگو هستند که باعث افزایش تولید خواهد شد که این خود باعث تشویق سایر پرورش‌دهندگان میگو از این روش استفاده کنند.

محمود کیهان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار فارس گفت: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر نیز وظایفی درخصوص دو بار بازدید از هر طرح در هر سال دارد که در صورت عدم پیشرفت فیزیکی مصوب جهت فسخ قرارداد اقدامات لازم صورت و جهت طرح در هیات نظارت ماده ۳۳ به دبیرخانه کمیسیون مربوطه مستندات ارسال خواهد شد.

وی در پایان مورد معرفی پرورش‌دهندگان میگو جهت معرفی به بانک‌ها و موسسات بانکی برای دریافت تسهیلات توضحیاتی ارائه داد.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار