سفیر ایران در باکو تشریح کرد
سفیر ایران در باکو گفت: تحرک ایران در دو سال اخیر بسیار خوب بوده و قطعا توسعه زیرساخت‌ها در استان گیلان به عنوان نقطه عطف کریدور شمال به جنوب؛ نقش موثری در افزایش سهم ایران در بازار اروپا دارد
کد خبر: ۱۱۴۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ 14 January 2024

به گزارش تابناک گیلان سید عباس موسوی امروز، ۲۳ دی ماه در دیدار با استاندار گیلان، با تشریح روند مبادلات ایران و جمهوری آذربایجان در تمامی حوزه‌ها، به نقش این کشور در روند مبادلات تجاری ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه بازار داخلی این کشور فرصت خوبی برای گسترش مبادلات ایران با آذربایجان است، زمینه توسعه مبادلات ریلی و جاده‌ای ایران و روسیه از طریق آذربایجان نیز فراهم شده و در یکسال گذشته فقط ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق خط آهن آستارا به روسیه صادر شده است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم در راستای تنش زدایی و بهبود مناسبات با همسایگان، اضافه کرد: موتور محرکه روابط اقتصادی ایران با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان با محوریت ترانزیت و حمل و نقل است.

وی عنوان کرد: زیرساخت‌های حمل و نقلی گیلان به عنوان مرکز ثقل مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان باید تا حد پاسخگویی به ظرفیت‌ها ارتقاء یابد.

موسوی با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار گیلان در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی دولت تحت منویات رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: تحرک ایران در دو سال اخیر بسیار خوب بوده و قطعا توسعه زیرساخت‌ها در استان گیلان به عنوان نقطه عطف کریدور شمال به جنوب؛ نقش موثری در افزایش سهم ایران در بازار اروپا دارد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز به تشریح مجموعه توانمندی‌ها و الزامات زیرساختی و تولیدی گیلان برای نقش آفرینی بهینه در بازارهای حوزه اوراسیا و خزر به ویژه جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: جمهوری آذربایجان دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به بازارهای حوزه خزر و اوراسیاست و در همین راستا بنا داریم زیرساخت‌های ترانزیتی و گمرکی مرز آستارا را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات به عمل آمده در حوزه بهبود زیرساخت‌های ترانزیتی و حمل و نقل زمینی در بندر آستارا در دو سال گذشته از جمله بهره‌برداری از سایت موقت پایانه مرزی، افزود: امروز شرایط تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرز آستارا در مقایسه با گذشته بسیار بهبود یافته و از این پس نیز با تقویت زیرساخت‌های گمرک، راه‌اندازی سامانه نوبت دهی الکترونیکی به کامیون‌ها و تجهیز گمرک به دستگاه ایکس.ری مختص وسایط نقلیه ترانزیتی، این شرایط بهتر نیز خواهد شد.

استاندار گیلان در ادامه ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی گیلان را به ویژه در حوزه تولید انواع محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی قابل توجه دانست و تصریح کرد: در بستر تعامل و هم افزایی می‌توان زمینه صادرات بیش از پیش این کالاها را در بازارهای حوزه خزر از جمله آذربایجان مهیا کرد.

عباسی با قدردانی از تعاملات اثربخش سفیر ایران در باکو در زمینه تسهیل فعالیت های بین دو کشور، گفت: با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان و حسن همجواری، ارتقای سطح ارتباطات بین ایران و آذربایجان در حوزه های گوناگون در توسعه تجارت و اقتصاد اثربخش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار