به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ایرنا نوشت : کارشناسان حمل و نقل آسان کالا و مسافر برای تحقق رونق صنعت گردشگری، رساندن محصولات تولیدی و صنعتی به بازار مصرف و افزایش ضریب ایمنی را از حداقل مزایای توسعه راههای ارتباطی میدانند.
تقویت زیرساختهای ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استانهای مرکزی به جنوب کشور و قابلیتهای صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازارهای مصرف اهمیت دوچندانی دارد.
هر ساله بارش برف و کولاک در برخی جادههای برون شهری در مناطق سردسیری این استان سبب کند شدن تردد خودروها و انسداد راهها میشود، اما فرسودگی ماشین آلات حوزه راه به دلیل ماموریتهای متعدد و عمر بالا، از اصلیترین معضلات در ارائه خدمات است.
جالب است بدانیم پس از پایان عملیات سخت برف روبی در محورهای استان، راهداران مشغول شست و شوی ماشین آلات (نمک پاش) میشوند.
یکی از راهداران یاسوجی گفت: ما نارنجی پوشان راهداری با ماشینهای نیمه سنگین و سنگین، گاها با کنار زدن برفها در دل صعبالعبورترین محورها؛ راه را برای مردم باز میکنیم و برخی مواقع نیز کنار جاده ایستاده و در راهماندگان را به نقاط ایمن هدایت میکنیم، ما عاشقانه خدمت کردن به مردم را دوست داریم.
۴۰ درصد ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد فرسوده است
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان طبق استاندارد باید ۵۰۰ دستگاه ماشن آلات راهداری سالم و آماده به کار داشته باشد.
محمد حسین پور ابراز کرد: برای خرید پنج دستگاه ماشین آلات راهداری جدید و همین طور تعمیر، بازسازی و اوورهال راهداری، حدود ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان راهداری برای استان جذب شده و در حال خرید، بازسازی و اوورهال ماشین آلات هستیم.
وی ادامه داد: طبق استاندارد باید در هر ۱۰۰ کیلومتر یک لودر در سطح استان وجود داشه باشد، اما اکنون در هر ۴۰۰ کیلومتر یک لودر موجود بوده و این برای استانی که توپوگرافی آن کاملا کوهستانی، برفگیر و صعب العبور است کمبود بزرگی محسوب میشود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد برای هر کیلومتر راه حداقل ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت جاده هزینه میشود در سایر استانها این میزان ۵۰ درصد کمتر است.
حسین پور اضافه کرد: هم اینک ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات داریم که حدود ۴۰ درصد این تعداد واقعا فرسوده است.
حسین پور بیان کرد: با این وجود حدود ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و برای این میزان راهها باید ۵۰۰ دستگاه ماشن آلات سالم و آماده به کار داشته باشیم، بنابر این نیاز به توجه ویژه دولت و مسئولین استانی در این زمینه داریم.
پیگیری بازسازی ماشین آلات سنگین خدمات رسان کهگیلویه و بویراحمد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیگیر تعمیر، تغییر و بازسازی ماشین آلات سنگین شهرداری، راهور و دیگر دستگاههای خدمات رسان استان هستیم.
علی محمد روستا عنوان کرد: مصمم به بازسازی و نوسازی ماشین آلات حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، آتش نشانی، اتوبوس اورژانس، تجهیزات مانیتورینگ ثابت و سیار اورژانس و بحران در استان هستیم.
وی تصریح کرد: برای آماده کردن زمینههای لازم برای انعقاد تفاهم نامه و قرارداد برای خرید و بازسازی ماشین آلات حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، آتش نشانی، اتوبوس اورژانس، تجهیزات مانیتورینگ ثابت و سیار اورژانس و بحران پیگیریهایی انجام شده است.
روستا ابراز کرد: با توجه به اینکه متوسط عمر ناوگان حمل و نقل از میانگین عمر معمول (۱۰سال) بالا رفته و ۱۲ دستگاه اتوبوس در مرکز استان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند از ظرفیت این شرکت میتوان برای نوسازی اتوبوسهای فرسوده استان استفاده کرد.
وضعیت جادهها و ناوگان حمل و نقل استان به روایت آمار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون در استان ۶ هزار و ۱۳۸ کیلومتر جاده وجود دارد که از این میزان، حدود ۴۴۰ کیلومتر آن راه اصلی،۲۰۳ کیلومتر بزرگراه و ۴ هزار و ۴۲۵ کیلومترآن راه روستایی است.
پیمانجو افزود: در کل استان حدود ۸۰ کیلومتر تونل و ۱۰۸ کیلومتر نصب نیوجرسی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: در سال جاری ۶۲ کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای روستایی انجام گرفته استف از ابتدای سال جاری ۱۰۰ کیلومتر روکش راههای روستایی را داشتیم.
عنوان کرد: ۲۰ شرکت فعال حمل و نقل کالا در استان داریم و یکهزار و هفت دستگاه کامیون و ناوگان باربری و ۴۲ شرکت مسافری برون شهری در استان فعال است.
پیمان جو گفت: هم اکنون ۷۴۲ دستگاه سواری، ۵۱ دستگاه اتوبوس و ۹۶ دستگاه مینی بوس در استان کار جابجایی مسافران را انجام میدهد.
۱۳۵ پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۷۰۸ میلیارد تومان در استان فعال است و در بخش روکشها ۱۲ پروژه راه روستایی با مبلغ اعتباری ۶۰۰ میلیارد ریال که بخشی انجام گرفته و بخشی نیز درحال انجام است.
در حوزه ساخت پاسگاهها و تعمیرات ایستگاههای پلیس راه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان و در حوزه تعمیرات و بهسازی راهدارخانهها ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است و هم اکنون پروژهها در این حوزه با جدیت در جریان است.
بیش از سه هزار کیلومتر جاده سخت گذر و کوهستانی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این مقدار راه سخت گذر ۲ هزار کیلومتر آن در مناطق روستایی قرار دارد.
هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راههای ریلی محروم و جادههای دسترسی برخی نقاط ناهموار است، اما نگاهی به راههای ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساختهای ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است.
بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استانهاست.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.