روز ۲۰ دی‌ماه ۱۳۶۵ بود، یکی از دانش‌آموزان قرآن تلاوت کرد و دیگری نیایش را خواند که یکباره صدایی مهیب فرصت فکرکردن به کسی نداد و صف‌های منظم دانش‌آموزان را به هم ریخت.
کد خبر: ۱۱۴۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳ 08 January 2024

به گزارش تابناک لرستان- ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر بود، معاون مدرسه در بلندگوی مدرسه بلند فریاد می‌زد از جلو نظام؛ دانش‌آموزان مدرسه پسرانه فیاض بخش بروجرد همگی در صف‌های منظم فریاد زدند الله اکبر، دوباره معاون مدرسه در بلند‌گو گفت: خبردار، همه دانش آموزان فریاد زدند جانم فدای رهبر.

یکی از دانش‌آموزان قرآن تلاوت کرد و دیگری نیز نیایش را خواند که یکباره صدای مهیبی که فرصت فکرکردن را به کسی نداد، صف‌های منظم دانش‌آموزان را برهم ریخت، آن روز ۲۰ دی‌ماه ۱۳۶۵ بود.

پرواز پروانه‌ها به سوی بهشت

رژیم بعث عراق مدرسه ابتدایی پسرانه شهید فیاض بخش بروجرد را هدف حمله موشکی قرار داد و ۶۸ دانش‌آموز کودک مانند پروانه به آسمان پر کشیدند و به شهادت رسیدند.

شهرستان بروجرد در دوران دفاع مقدس صدها بار مورد حمله موشکی و بمباران هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت، بمب‌ها و موشک‌ها را آمریکا و انگلیس و اسرائیل و کشورهای غربی و هم‌پیمان‌شان به رژیم بعث عراق می‌دادند، خوی وحشی‌گری و کودک‌کشی آنان تا امروز نیز ادامه دارد، امروز نیز کودکان غزه و کودکان کرمانی با حملات هوایی و حملات تروریستی صهیونیست‌ها به خاک خون کشیده می‌شوند.

دبستان ابتدایی پسرانه شهید فیاض بخش بروجرد در ۲۰ دی‌ماه ۱۳۶۵ مورد حمله هوایی و موشکی قرار گرفت و ۶۸ دانش‌آموز کودک به شهادت رسیدند.

یکی از دانش‌آموزان دبستان شهید فیاض بخش که امروز پدر شده و دارای سه فرزند است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: روز ۲۰ دی‌ماه ۱۳۶۵ من و برادر دوقلویم در مدرسه شهید فیاض بخش در کلاس چهارم ابتدایی در آخر صف ایستاده بودیم که با صدای انفجار به گوشه‌ای از حیاط مدرسه پرتاب شدم.

عباس فتح‌الهی افزود: برای لحظه‌ای بیهوش شدم وقتی چشمانم را باز کردم هیچ صدای را نمی شنیدم فقط پیکر‌های بی‌جان دانش‌آموزانی را در گرد و غبار می دیدم.

وی اظهار داشت: بلند شدم و به دنبال برادر دوقلویم گشتم ولی اثری از او نبود گریه‌کنان راهی خانه شدم، ولی موج انفجار مرا از خانه دور می‌کرد و در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های شهر سرگردان شدم.

به کمک تعدادی از مردم خانه‌مان را پیدا کردم و دیدم که برادر دوقلویم نیز پشت در حیاط نشسته و گریه می‌کند.

وی ادامه داد: همچنان هیچ صدایی را نمی شنیدم، همسایه‌ها کنار ما آمدند، پدر و مادرم به مدرسه رفته بودند تا از حال و روز ما با خبر شوند، ساعت‌ها گذشت تا پدر و مادرم به خانه برگشتند که با دیدن من و برادرم به سوی ما دویدند و ما را در بغل گرفتند، مادرم می‌گفت: بمیرم برای حال دل مادرانی که امروز کودکان خود را از دست داده اند، برخی از مادران ۲ کودک خود را درحمله موشکی دشمن از دست داده بودند.

داود گودرزی از شهروندان بروجردی که در حادثه ۲۰ دی‌ماه ۱۳۶۵ پدر و ۲ برادرش به شهادت رسیدند، می‌گوید: در آن زمان من کودکی سه ساله بودم و چیزی را به یاد ندارم ولی مادرم اتفاقات آن روز را برایم بارها تعریف کرده است.

ساعت ۱۲ ظهر پدرم احمد به همراه محمود و مسعود برادرانم راهی مدرسه می‌شوند، مادرم می‌گفت: بعد از لحظاتی با صدای مهیب انفجار سراسیمه به بیرون خانه دویدم، هرکسی چیزی می‌گفت: به طرف مدرسه دویدم گرد‌و‌غبار همه جا را فرا گرفته بود نمی‌توانستم بچه‌هایم را پیدا کنم، صدای آژیر آمبولانس‌ها دائم در گوشم بود، مردم فریاد می‌زدند جنگ جنگ تا پیروزی، و شعار می‌دادند یا حجت ابن حسن ریشه صدام بکن.

داود که اشک در چشمانش حلقه زده بود ادامه داد: مادرم می گفت پیکر بی‌جان یکی از بچه‌ها را پیدا کردم، او را در بغل گرفتم و با آمبولانسی که بود مرا به سمت سالن ورزشی طالقانی بردند در آنجا پیکر فرزند دیگرم و همسرم را شناسایی کردم و بیهوش شدم.

داود توان تعریف خاطراتی که مادرش بارها برای او تعریف کرده بود و هر دو برای پدر و برادرانشان اشک ریخته بودند را نداشت و سکوت داوود توان ادامه مصاحبه را نیز از من گرفت.

از رفیقان شهید جا ماندم

یکی دیگر از دانش‌آموزانی که در این حادثه حضور داشت و به گفته خودش از رفیقان شهیدش جا ماند، حسین گودرزی بود.

حسین کارگر نساجی بروجرد است، او می‌گفت: آن روز را به یاد دارم من معمولا دیر به مدرسه می‌رفتم روزی که حادثه حمله موشکی اتفاق افتاد من در راه مدرسه بودم که صدای انفجار را شنیدم، به جای اینکه فرار کنم به طرف مدرسه دویدم، گردوغبار غلیظی همه جا را فرا گرفته بود پیکرهای بی جان همکلاسی‌ها روی زمین در حیاط مدرسه افتاده بود از بیرون مدرسه می‌شد داخل حیاط را دید چون که دیوار مدرسه خراب شده بود.

حسین با بغضی در گلو گفت: کاش از دوستان شهیدم عقب نمی‌ماندم ای کاش سر وقت به مدرسه می‌رفتم.

 

امام جمعه بروجرد نیز در این باره گفت: تلاش می‌کنیم کنگره‌ای ملی برای ۶۸ شهید کودک دانش‌آموز  در شهرستان بروجرد برگزار کنیم.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی افزود: مقدمات برگزاری کنگره ملی را با همکاری دانشگاه آیت‌اله بروجردی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد و آموزش و پرورش،و بنیاد شهید و فرمانداری انجام داده‌ایم.

وی اظهار داشت: ۶۸ شهید کودک دانش آموز که بر اثر حمله هوایی و موشکی دشمن بعثی به شهادت رسیدند سند مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس هستند.

امام جمعه بروجرد گفت: مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس باید به گوش جهانیان برسد، برگزاری کنگره ملی برای ۶۸ شهید کودک دانش‌آموز یکی از راهکارهای رساندن مظلومیت ملت ایران به جهانیان است‌.

حسینی افزود: ملت ایران با ایستادگی و مقاومت و تحمل رنج و سختی‌های دوران دفاع مقدس به پیروزی رسیدند و امروز نیز استکبار جهانی آمریکا و اسرائیل در غزه به کودک کشی ادامه می‌دهند، و روزی می‌رسد که مردم غزه نیز ثمره مقاومت و ایستادگی خود را خواهند دید و به پیروزی خواهند رسید.

وی اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی ایران از توطئه و خرابکاری در ایران اسلامی دست بردار نیستند و اخیرا با حملات تروریستی و بزدلانه خود در کرمان کودکان و زنان بسیاری را به شهادت رساندند، به زودی خون پاک این کودکان بی‌گناه دشمنان را نابود خواهد کرد.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار