مدیر کل شیلات استان خوزستان گفت: ۱۵ هزار تن ظرفیت برای پرورش ماهی در قفس در خوریات، دریا و دریاچه‌های پشت سدها در استان تا کنون شناسایی شده و مجوزهای لازم نیز اخذ شده ولی در مرحله جذب سرمایه‌گذار متوقف شده‌ است.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ 07 January 2024

تابناک خوزستان: مرتضی سوری بیان کرد: فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات خوزستان وجود دارد و نیازمند ورود سرمایه‌گذاران توانمند و دارای قابلیت لازم است.

وی بر ضرورت ورود سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس تاکید کرد و افزود: نوع قفس‌ها و دیگر عوامل ممکن است سرمایه‌گذاری در این حوزه را متفاوت کند و سرمایه‌گذاران به حوزه‌های دیگر متمایل شوند ولی با نگاه جدید و بومی‌سازی قفس‌ها می‌توان این بخش را نیز توسعه داد.

سوری به عرصه‌های بالقوه پرورش ماهی در قفس در استان اشاره کرد و گفت: مطالعات تعیین پهنه‌های مناسب پرورش ماهی در قفس در دریا توسط مشاور شیلات، شرکت مهندسین مشاور آساراب در سال ۹۸ به پایان رسید.

مدیر کل شیلات استان خوزستان ادامه داد: با درنظر گرفتن خطوط انتقال نفت، کریدورهای ارتباطی شناورهای سبک و سنگین، دوری از لکه‌های نفتی دریایی و حفظ فاصله با تاسیسات نفتی موجود در منطقه در این مطالعه، سه منطقه برای پرورش ماهیان دریایی در قفس مناسب تشخیص داده شده است.

وی اضافه کرد: تا این مرحله مجوز بخشی از منطقه شماره یک از اداره کل بنادر، دریانوردی و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با ظرفیت ۱۳ هزار تن اخذ شده است.

سوری اظهار کرد: پرورش ماهی در خوریات به علت نزدیکی مناطق شناسایی شده به ساحل و سهولت دسترسی به امکانات زیربنایی و جابجایی و تدارکات از مزایای ویژه ای برخوردارند و بر اساس مطالعات سند توسعه شیلات خوزستان در حال حاضر تنها مجوز خور غزاله به ظرفیت ۲ هزار تن برای این امر دریافت شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان تصریح کرد: پس از نشست‌ها و رایزنی‌های متعدد با سازمان آب و برق خوزستان و اداره کل محیط زیست استان، سد مارون بهبهان به عنوان پایلوت برای پرورش ماهی در مخازن سدها انتخاب و مطالعات امکان سنجی و تعیین توان تولید این سد توسط پژوهشکده آبزی‌پروری کشور انجام شد.

وی به برنامه تحولی ابلاغی بخش آبزی‌پروری استان خوزستان در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: برنامه شیلات برای سال ۱۴۰۴, تولید ۲۱۰ هزار تن محصول آبزی‌پروری است که نسبت به سال ۱۴۰۰، با ۵۴ درصد رشد همراه است.

سوری توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، میزان تولیدات ماهیان سردابی در استان تا سال ۱۴۰۴ به یک‌هزار و ۹۵۱ تن می‌رسد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۲۵ درصد رشد همراه خواهد بود.

مدیر کل شیلات خوزستان بیان کرد: پرورش ماهیان گرمابی نیز در سال ۱۴۰۴ به ۱۱۶ هزار و ۹۵۹ تن می‌رسد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۷۳ درصدی مواجه خواهد بود.

وی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس نیز به پنج هزار تن و پرورش ماهی در منابع آبی به ۲۸ هزار و ۳۱۷ تن می‌رسد که رشد ۸۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را خواهد داشت.

سوری به پرورش یک‌هزار و ۴۶۸ تن ماهی خاویاری تا افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: تولید ماهیان دریایی در استخرهای خاکی نیز در سال ۱۴۰۴ به چهار هزار تن خواهد رسید.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار