دیابت سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند تا عفونت در کنار بدن بی‌دفاع، زودتر منجر به گسترش زخم و در نهایت قطع عضو شود، برای همین پزشکان به بیماران دیابتی توصیه‌ می‌کنند تا از پاهای خود خیلی مراقبت کنند.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳ 01 January 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، دیابت بیماری است که بارها نامش را در جامعه بین دوستان و آشنایان شنیده‌ایم، به گونه‌ای که گوشمان به این واژه عادت کرده و خیلی راحت از کنار آن عبور می‌کنیم و این بیماری را جدی نمی‌گیریم.

دیابت یک بیماری است که روند سوخت و ساز قند بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدن برای تامین انرژی نیاز به مواد غذایی گوناگون دارد، این مواد در بدن تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود که انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند، اگر به هر دلیلی گلوکز از طریق خون وارد سلول‌ها نشود ودر جریان خون باقی بماند، میزان قند خون بالا رفته و فرد مبتلا به دیابت می‌شود.

آنچه که باعث این عدم جذب قند می‌شود، کمبود هورمون انسولین است که این هورمون از لوزالمعده برای ورود قند به سلول ترشح می‌شود، در واقع می‌توان گفت علت بروز دیابت کمبود انسولین در بدن است.

 

کمبود هورمون انسولین در بدن باعث مبتلاشدن افراد به دیابت می‌شود

در بررسی بیماری دیابت، پزشکان متخصص این بیماری را به سه نوع دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ که تفاوت اصلی این ۲ نوع در زمان و نوع ابتلا بیماری است و دیابت بارداری تقسیم‌بندی می‌کنند.

زمان ابتلا به دیابت نوع ۱ اغلب در دوران کودکی و نوجوانی است

دیابت نوع ۱ اغلب در دوران کودکی یا اوایل سنین بلوغ بروز می‌کند که در مقایسه با دیابت نوع ۲، به ندرت اتفاق می‌افتد.

پزشکان معتقدند بروز این نوع دیابت ربطی به سبک زندگی ناسالم و تغذیه ندارد بلکه علت اصلی آن تخریب سلول‌های انسولین‌ساز لوزالمعده توسط سیستم ایمنی بدن و عوامل ژنتیکی است. در این نوع از دیابت، بیماران باید انسولین مصرف کنند اما اگر به موقع متوجه بیماری خود شوند‌، می‌توانند زندگی طبیعی را سپری کنند و در بین ‌خانم‌ها هم مشکلی برای بارداری آنان وجود ندارد.

دلیل اصلی مبتلاشدن افراد به دیابت نوع ۲، سبک زندگی ناسالم است

 

با رعایت رژیم غذایی می‌توان قندخون نوع ۲ را کنترل کرد

مبتلایان دیابت نوع ۲ بیشتر افراد بالای ۴۰ سال و به دلیل عدم رعایت سبک زندگی سالم هستند که با داروهایی از جمله متفورمین و رعایت رژیم غذایی مناسب قابل کنترل است، بیشتر افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

دیابت بارداری؛ غیرخطرناک اما نیاز به مراقبت و پیگیری

مادران باردار باید در اوایل بارداریشان با انجام یک آزمایش از وضعیت قند خون خود آگاه شوند.

 

دیابت بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص کنترل شود

مادران بارداری که به این نوع دیابت مبتلا هستند باید ۴۰ روز بعد از زایمانشان آزمایش قند خون بدهند، اگر در وضعیت مطلوبی قرار داشتند، باید سالیانه این آزمایش را تکرار کنند، زیرا زمینه مبتلا شدن به دیابت را دارند و اگر قندخون آنان بالا بود باید با مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی بیماری خود را کنترل کنند.

در دوران بارداری، مادران مبتلا به دیابت باید با دارو و رژیم غذایی مناسب بیماری خود را کنترل کنند.

برای جلوگیری از زخم پای ناشی از دیابت چه کنیم؟

دیابت سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند تا عفونت در کنار بدن بی‌دفاع، زودتر منجر به گسترش زخم و در نهایت قطع عضو شود، برای همین پزشکان به بیماران دیابتی توصیه‌هایی می‌کنند تا از پاهای خود خیلی مراقبت کنند.

 

افراد مبتلا به دیابت باید از زخم‌ پاهای خود مراقبت کنند

برای جلوگیری از به وجود آمدن پای دیابتی، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید

  هر روز بعد از فعالیت روزمره یا ورزش، خودتان پاهایتان را معاینه کنید و به دنبال زخم، قرمزی، تاول و خراشیدگی باشید، از آینه کمک بگیرید یا از کسی بخواهید این کار را برایتان انجام دهد و هر روز بعد از فعالیت روزمره یا ورزش، پایتان را با آب ولرم و صابون معمولی بشویید.

 

بیمار دیابتی با خود مراقبتی می‌تواند به استرس ناشی از عوارض دیابت غلبه کند

همچنین پاهای شما به غیر از معاینه توسط خودتان، باید توسط یک پزشک هم حداقل سالی ۲ بار معاینه شود؛ تا هم عصب‌ها معاینه و هم آسیب‌هایی که شما متوجه‌اش نشده‌اید، شناسایی شود.

  اگر دچار مشکلاتی مانند پینه، میخچه، قوزک اضافه، انحراف انگشت یا ناخن‌های فرو رفته هستید حتما با پزشک برای برطرف کردن آن‌ها مشورت کنید، به هیچ وجه خودتان با درمان‌های خانگی به دنبال خوددرمانی نباشید.

جمله «این کفش را بپوشید، بعدا جا باز می‌کند» اگر در مورد بقیه درست باشد، درباره شما صادق نیست، کفش شما باید کاملا متناسب پایتان باشد، نه کوچک نه بزرگ، کفش کوچک قبل از آن که به جا باز کردن برسد، ممکن است باعث قطع شدن پایتان شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار