کرمان به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پسته و خرماست و آن‌طور که امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان می‌گوید: قرار است صادرات خرما و پسته کرمانی به هندوستان افزایش یابد.
کد خبر: ۱۱۴۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷ 31 December 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از فارس؛ مهسا حقانیت: ۱۰ روز قبل بود که خبر‌هایی درباره سفر کاری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان به هند و دیدار وی با مدیر منطقه‌ای فدراسیون سازمان‌های صادرکننده هند و مدیر منطقه‌ی سازمان ترویج صادرات گوهرسنگ بر روی خروجی سایت استانداری کرمان قرار گرفت که خبر از تلاش برای افزایش صادرات محصولات کرمان به هندوستان می‌داد.

این در حالی‌ست که تنها ۱۰ روز پس از انجام این سفر امروز ۱۰ دی‌ماه جاری نشست تخصصی بررسی صادرات محصولات استان کرمان از جمله پسته و خرما به هندوستان در محل سالن جلسات معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان برگزار شد، آن هم با حضور «ناصر صادقیان» یکی از تجار ممتاز هند و جمعی از تجار و مسؤولان کرمانی.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در این نشست با اشاره به سفر کاری خود به هندوستان اظهار داشت: این سفر به دستور آقای فداکار استاندار کرمان در راستای بررسی زمینه‌های توسعه صادرات محصولات غیرنفتی به بازار‌های کشور هند انجام شد.

امیر حسن‌زاده ادامه داد: در سفر به هند از نمایشگاه بین‌المللی الماس و گوهرسنگ در شهر سورات هند بازدید کردم و در دیدار با مدیر این نمایشگاه به بیان ظرفیت‌های ایران و استان کرمان در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی پرداختم، زیرا این ظرفیت می‌تواند بستر سرمایه‌گذاری‌های حوزه جواهرات باشد.

وی همچنین آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت طلا و جواهر و بحث و تبادل‌نظر با تعدادی از تاجران و مدیران کارخانه‌های این صنعت در راستای صادرات محصولات مورد نیاز صنعت طلا و جواهر را از دیگر دستاورد‌های این سفر برشمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان ادامه داد: در جلسه با مدیر منطقه‌ای فدراسیون سازمان‌های صادرکننده کشور هند نیز در زمینه ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان کرمان صحبت کردیم و از حاضران در این گفتگو به‌ویژه سرمایه‌گذاران و تجار برای حضور در استان کرمان دعوت به‌عمل آمد.

حسن‌زاده با اشاره به جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری هندوستان ابراز داشت: هندی‌ها برای ایرانیان احترام قائل هستند و به فرهنگ و آداب و رسوم ما علاقه دارند و این‌در حالی‌ست که هندی‌ها متقاضی پسته و خرمای استان کرمان هستند.

وی با اشاره به اینکه پسته کرمان از قیمت مناسبی در هند برخوردار است، تصریح کرد: با صادرات محصول با کیفیت و درجه یک به هندوستان می‌توانیم بازار خوبی را برای محصولات استان کرمان داشته باشیم.

ایجاد خوشه پسته و خرما در کرمان.

اما مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: کرمان مهد خرما و پسته کشور است و خوشه صنعتی پسته از ۱۵ سال قبل در استان کلید خورده است و دو خوشه خرما در جنوب و شرق استان کرمان را هم داریم.

میجانی با اعلام آمادگی شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان برای راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی با اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان بودجه بیان داشت: خوشه به منزله یکسری حلقه به هم پیوسته از تولید تا بسته‌بندی و صادرات است و با راه‌اندازی خوشه‌ها در واقع واسطه‌ها را به حداقل رسانده‌ایم.

هندی‌ها عاشق «خرما» هستند و «پسته» عیدی می‌دهند

در همین حال ناصر صادقیان تاجر هندی اظهار کرد: هندو‌ها به خرما علاقه دارند و باید هر روز خرما بخورند و انواع و اقسام خرما را مصرف می‌کنند و هند حتی مشتری همه محصول خرمای ایران است.

صادقیان با اشاره به اینکه سورتینگ و بسته‌بندی خرمای صادراتی به هندوستان چندان مناسب نیست، ادامه داد: اگر بسته‌بندی محصولات مناسب باشد بنابراین با قیمت مناسب‌تر هم به‌فروش می‌رسد.

وی عنوان کرد: پسته کرمان هم بازار خوبی در هند دارد و هندی‌ها در سال نو «پسته» را به همدیگر هدیه می‌دهند و از پسته در تهیه شیرینی هم استفاده می‌کنند.

کرمان تبدیل به ترمینال خرمای ایران شده است

در عین حال رئیس دفتر اتاق بازرگانی دفتر شرق استان کرمان از انجام آسیب‌شناسی بر روی صادرات خرمای ایران به کشور‌های مختلف از جمله هند خبر داد و افزود: این تحقیقات بیانگر این است که تعداد زیادی از تجار هندی به شکل مستقیم به ایران مراجعه می‌کنند و به بم، جیرفت و سیرجان می‌آیند درحالی که دنبال محصولات با قیمت پایین هستند و اولویت و مسأله اصلی را «قیمت» لحاظ می‌کنند.

حامد بدرآبادی بر لزوم همکاری تجار و بازرگانان هندی با شرکت‌های معتبر تاکید کرد و بیان داشت: در استان کرمان حدود ۷۰۰ واحد سردخانه و نگهداری خرما داریم که یک مجموعه بزرگ و عظیم در عرضه خرماست که در کشور بی‌نظیر است.

بدرآبادی ادامه داد: کرمان تبدیل به ترمینال خرمای ایران شده است و خرمای جنوب کشور در کرمان و بم بسته‌بندی و به دنیا صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد صادرات خرمای ایران به هندوستان است و هند مقصد و هدف اول صادرات خرمای ماست، اضافه کرد: این‌در شرایطی‌ست که در زمینه واردات خرما به هندوستان، اما در رتبه اول قرار نداریم.

خرما را از شرکت‌های معتبر بخرید

رئیس دفتر اتاق بازرگانی شرق استان کرمان با اشاره به برخی مشکلات پیش‌آمده در زمینه کیفیت خرمای صادراتی به هندوستان تصریح کرد: راه‌حل مناسب این است که تجار هندی از مکان‌ها و شرکت‌های معتبر خریداری کنند و این در حالی‌ست که اطلاعات کامل ندارند و به مکان‌ها و یا افراد مناسب مراجعه نمی‌کنند از این رو باید تعامل بین واردکنندگان خرمای هند و صادرکنندگان از طریق اتاق بازرگانی و انجمن خرما صورت بگیرد تا تجار و صادرکنندگان برتر را شناسایی کنند.

بدرآبادی اظهار داشت: افراد زیادی در فضای مجازی در زمینه صادرات خرما به هندوستان فعالیت می‌کنند و دوستان هندی هم فقط با مشاهده عکس اقدام به واریز پول می‌کنند در صورتی که این افراد حرفه‌ای نیستند و محصولی که ارائه می‌دهند، کیفیت پایینی دارد و این امر موجب وارد شدن آسیب به خرمای ایران می‌شود.

خرما ایرانی بدهیم و برنج هندی بگیریم

فعالان اقتصادی و صادرکنندگان فعال در بخش خرما هم در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود ازجمله ضرورت انجام تهاتر فرامرزی بین شرکت‌های ایرانی و هندی مانند صادرات خرما و واردات برنج، رسیدگی به وضعیت سایت‌ها و تبلیغات غیرحرفه‌ای و انجام اعتبارسنجی شرکت‌های صادراتی پرداختند.

دفتر خرمای کرمان در هند راه‌اندازی شود

همچنین در ادامه این نشست ناصر صادقیان تاجر هندی پیشنهاد داد، دفتر خرمای کرمان در هندوستان راه‌اندازی شود و خرمای کرمان به صورت مستقیم در هند به خریدار فروخته شود.

شرکت‌های ایرانی و هندی، کنسرسیوم خرما تشکیل دهند.

اما حسن‌زاده معاون هماهنگی استاندار کرمان نیز در جمع‌بندی این نشست اظهار داشت: بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و هندوستان می‌توانند با مشورت و همفکری برای صادرات و واردات خرما و پسته کرمان به هندوستان بهترین الگو را ارائه دهند.

وی عنوان کرد: کنسرسیوم خرمای ایران و هند ایجاد شود تا با ثبت شرکت‌ها بتوانیم صادرات را به بهترین نحو انجام دهیم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار