کد خبر: ۱۱۴۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲ 31 December 2023

تابناک رضوی: یکی از مناسبتهای بارز در تاریخ مشهد، دهم دی است. به بیان نماینده محترم ولی فقیه در استان خراسان رضوی ، تمایز شاخص روز دهم دی در مشهد با روزهای ملی در دیگر شهرها این است که برخلاف شهرهای دیگر که یک جریان مردمی با قلدری نظام ستم‌شاهی پهلوی به خاک و خون کشیده می‌شدند، مردم مشهدمقدس توانستند در جریان واقعه 10 دی به پیروزی برسند و پس از ماجراهای باغ نادری ، این مأموران حکومتی بودند که عقب‌نشینی کردند. روز ملی مشهد باید در حقیقت روز ملی "مردم مشهد" باشد.
- مهمترین مولفه ی هویتی کشور، بدون شک، وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا (ع) است و این نامگذاری برای مشهد مقدس توجه کل کشور را به این شاخص هویتی عظیم، معطوف می کند.
وجود بارگاه آسمانی امام رضا (ع) در بین ایرانیان، وحدت‌بخش و یگانه به نظر می‌رسد. در شرایط کنونی محافظت از این مهم‌ترین «شاخص هویتی» و «وحدت بخشی» ایران بسیار با اهمیت است
- مشهد مقدس در کنار مفاخر فرهنگی و میراث ملموس و ناملموس فراوان، پایگاه انقلابیون و وفاداران به نظام مقدس جمهوری اسلامی و خاستگاه بسیاری از مسئولین ارشد نظام چون رهبر معظم انقلاب، رئیس محترم جمهور، رئیس محترم مجلس، فرمانده محترم سپاه قدس و ... است، و این بیانگر اهمیت برجسته شدن این شهر نخبه پرور ذیل عنایات خاصه حضرت رضا (ع) است.
- بر اساس نظرسنجی اخیر صداوسیمای خراسان رضوی، با اینکه 80 درصد مردم مشهد به ایرانی بودن خود در حد «زیاد و خیلی زیاد» افتخار می‌کنند ولی تقریباً چهل درصد از آنان حاضرند در صورت فراهم بودن شرایط از ایران بروند! این آمار خطرناک است و لازم است هر اقدامی در راستای برانگیختن حس تعلق و وطن دوستی و ارتقاء هویت بومی و ملی مانند «برجسته کردن روز مشهد» و اقدامات مشابه به بهترین شکل، صورت گیرد.
- مشهد مقدس به‌نوعی پایتخت فضای مجازی کشور محسوب می‌شود و بسیاری از کانال های پر مخاطب کشور در آن مستقرند؛ صداوسیمای خراسان رضوی هم به واسطه ی ظرفیت هایی چون شبکه استانی سیما، شبکه استانی صدا، رادیو زیارت و سه رادیوی برون مرزی ازبکی، دری و تاجیکی می تواند در هم‌افزایی با شبکه‌های اجتماعی استان در پاسداشت این روز مهم، نقش آفرین باشد.
- این رویکرد مستلزم این است که در برنامه ها و طرح هایی که برای این روز تدارک دیده می شود حتماً تعامل لازم با رسانه های استان صورت گیرد و پیوست رسانه ای برنامه ها، دیده شود.

بزرگداشت این روز (۱۰ دی) برای رسانه های استان خراسان رضوی فرصت بی نظیری فراهم می کند تا ظرفیت های بالقوه و بالفعل مشهد مقدس را به ویژه در حوزه زیارت و انواع گردشگری چون گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت، گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعی، اقتصاد زیارت و ... را تبلیغ و بازنمایی کرده و توسعه بخشند.
- بسیاری از ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی مشهد چنان که باید مورد توجه واقع نشده است-مانند ظرفیت های آموزشی آن به واسطه ی دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه فردوسی یا حوزه های علمیه دینی غنی وکهن ، یا ظرفیت های بی نظیر آستان قدس رضوی. با توجه به آنکه کشور در شاخص پیشرفت و علم در افکار عمومی جایگاه دارد تبلیغ و بازنمایی این ظرفیت های برجسته مشهد در روز مشهد می تواند مفید واقع شود.
- کماکان ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سازمان ها و شرکت های بزرگ استان و مشهد به شکل بایسته و شایسته ای صورت نمی گیرد. لااقل برای بزرگداشت این روز باید همت مضاعفی به خرج داد و ظرفیت این سازمان ها را در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی به کار گرفت.
- مطالبه رسانه ای از مسئولین کشوری نسبت به نگاه ملی به این کلان شهر، می تواند از دیگر رویکردهای رسانه ای برای این روز مهم باشد.
- برگزاری تریبون‌های آزاد با عنوان «برای مشهدی بهتر چه کنیم؟» در چند نقطه از شهر مشهد و پوشش آن از طریق فضای مجازی و صداوسیما می توان به بزرگداشت این روز کمک کند.
- تولید مستند با موضوع روز ده دی و فلسفه نام‌گذاری میدان‌ده دی مشهد به تثبیت وجه تسمیه روز مشهد در اذهان عمومی کمک خواهد کرد.
- راه اندازی پویشی در رسانه ها پیرامون روز ده دی و حساس سازی مخاطبان نسبت به توجه به این روز با ساختن شعارهای خلاقانه و محتواهای جذاب، می تواند از دیگر اقدامات رسانه ای برای بزرگداشت این روز باشد.
- برگزاری مسابقات و رویدادهای ویژه در روز مشهد و هم افزایی رسانه ها با آن می‌تواند مورد توجه مردم قرار گرفته و جانمایه بسیاری از محتواهای رسانه ای را فراهم کند.
- همایش‌های تخصصی برای فرهیختگان و نمایشگاه‌های عمومی برای شهروندان در روزهای منتهی به روز مشهد در تثبیت این عنوان راه گشا خواهد بود.
- تولید محتواهای کوتاه یک دقیقه ای توسط رسانه ها در فضای مجازی با موضوع تجربه زیسته مجاوران و یا زائران و جاذبه ها و ظرفیت های مشهد مقدس می تواند تاثیرگذاری جذابیت زیادی ایجاد کند.
- رسانه ملی این آمادگی را وارد که پوشش رسانه ای و جریان سازی لازم نسبت به برنامه های تدارک دیده شده برای این روز را به نحو احسن انجام دهد منتهی این مهم نیازمند ارتباط نظام مند و مستمر دبیرخانه ستاد بزرگداشت روز مشهد با رسانه استانی صداوسیما است.

*بنابراین* :
گرامیداشت روز ۱۰دی یعنی روز مشهد نه صرفا بخاطر زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای این واقعه است بلکه بخاطر ارزش هایست که این شهدای عزیز و مردم مشهد بخاطر آن از جان خود گذشتند
- روز 10 دی ( روز مشهد ) نمادیست از : بصیرت ، رشادت ، مقاومت ، وحدت ، عدالت خواهی ، استقلال طلبی، آزادیخواهی ، ، تحول خواهی و بعبارتی هویتی است کامل از دینداری و انقلابی بودن مردم مشهد با محوریت ولایت است .
- گذشتگان ما این افتخار را بنام خود در تاریخ ثبت کردند و اکنون وظیفه ماست تا این افتخار را حفظ و به نسل های بعد منتقل کنیم
- گرامیداشت این روز می توان تمام ظرفیت های این خطه را برای نسل جوان برجسته کند .
- گرامیداشت این روز می تواند از بحران هویت نسل های آینده که در معرض تهاجم فرهنگی دشمن هستند پیشگیری نماید
- گرامیداشت این روز یعنی حفظ حلقه اتصال مردم با مکتب اهل بیت (ع)
- گرامیداشت این روز یعنی حفظ شعار های انقلاب
- گرامیداشت این روز یعنی حفظ حلقه اتصال این نسل با نسل گذشته
- گرامیداشت این روز یعنی معرفی عظمت و بزرگی مردم ولایتمدار مشهد به کشور

محسن نصرپور
مدیر کل صدا وسیمای خراسان رضوی
۱۰ دی ۱۴۰۲

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار