مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز: مصرف نان های سبوس دار فوایدی بسیاری دارد که از این جمله می توان به کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبربالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۴۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ 25 December 2023

تابناک فارس به نقل از بهداشت نیوز: «مریم مهارت» در نشست آموزشی با موضوع نان کامل گفت: نان کامل یا نان سبوس دار به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

او افزود: نان تهیه شده از آرد سفید به دلیل درصد سبوس گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان هایی که از آرد کامل تهیه می شود، از کامل ترین نان ها است.

مهارت ادامه داد: مصرف نان های سبوس دار فوایدی بسیاری دارد که از این جمله می توان به کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبربالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 اشاره کرد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر این موضوع که افرادی که نان های سبوس دار مصرف می کنند، دیرتر احساس گرسنگی می کنند، گفت: استفاده از نان کامل، قندخون را آهسته تر از نان های سفید بالا می برد و این عامل می تواند در پیشگیری از بروز چاقی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی مؤثر باشد.

او با اشاره به افزایش کیفیت و توسعه دسترسی به نان کامل و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص گفت: با توجه به افزایش نانوایی های عرضه کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان های کامل تهیه کنند.

برچسب ها: مصرف نان ، نان کامل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار