تابناک همرگان- یادداشت: آیت منصف
کد خبر: ۱۱۴۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸ 20 December 2023

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان آیت منصف در یادداشتی نوشت:توسعه فضای سبز با توجه به گسترش روزافزون جمعیت و ساخت‌وسازهای شهری از نیازهای ضروری است. مخصوصا در شهر بندرعباس با توجه به گرمای هوا و برای مقابله با آلودگی‌های صوتی و کاهش استرس‌های محیطی نیاز مبرم به فضای سبز داریم.سرانه فضای سبز در شهر بندرعباس نه تنها با استانداردهای جهانی بلکه با استانداردهای کشور نیز فاصله زیادی دارد و کمبودهای زیادی در فضای سبز وجود دارد.

آلودگی صنایع غرب برای آینده شهر بندرعباس خطرناک است و باید تدابیری اتخاذ شود تا فضاهای سبز بیشتری برای مقابله با این آلودگی‌ها در شهر ایجاد شود. بندرعباس شهری است که در سالهای اخیر با یک جهش باورنکردنی شروع به توسعه کرده است، توسعه ای ناهمگون و نامتناسب با موقعیت و پتانسیل های موجود که نتیجه آن این شهر آشفته امروز شده است.گویی فقط به ساخت و ساز توجه شده است آن هم نه از منظر معماری و زیبا شناسی بلکه، فقط این نکته مورد توجه بوده است که ساختمان هایی ساخته شود.

جالب است بدانید که با تمام پتانسیل هایی که این شهر دارد و تولید ثروتی که می کند  در بسیاری حداقل سرانه ها به درستی رعایت نشده است، به عنوان مثال می توان به سرانه فضای سبز اشاره کرده که همچنان این شهر از فقدان فضای سبز کافی رنج می برد اگرچه همیشه مسئولین در ادوار مختلف به نبودآب کافی برای آبیاری فضای سبز اشاره می کنند، ولی نباید فراموش کنیم که در زیر پوست همین شهر سالها پیش قرارداد تسویه فاضلاب و استفاده برای آبیاری فضای سبز بسته شده است که همچنان به نتیجه مطلوب دست نیافته است.

البته در گوشه وکنار شهر و عموما در پیاده راه ها درختان کنوکارپوس برای حفظ سرانه فضای سبز کاشته شده است که اکنون بلای جان شهر شده، این درخت به دلیل ایجاد حساسیت در برخی روزها اجازه تنفس به برخی شهروندان که حتی درصد کمی آلرژی دارند را نمی دهد و حتی عوارضی را برای شان به همراه دارد.

در شهرهای پیشرفته دنیا نه تنها به ایجاد و حفظ و نگه داری فضای سبز اهمیت می دهند بلکه همواره در پی راهکارهایی برای بهبود این فضاها برای تمام سنین افراد جامعه اعم از کودکان و جوانان و افراد مسن می باشند. و معتقدند که وجود فضای سبز منجر به ایجاد آرامش و رفع خستگی کار روزانه خواهد شد.از نظر علمی نیز ثابت شده که درختان از خود ماده روغنی به نام فیتونسید تولید می کنند که هم خاصیت ضد میکروبی دارد و هم سبب هماهنگی بین دو نیمکره مغز و ایجاد شادمانی و نشاط در فرد می شود.ضمن اینکه فضاهای سبز شهری جایی برای ملاقات های شهروندان برای گفتگو و ورزش و پیاده روی و تفریح هم می باشد.بر پایه ی بررسی های وزارت مسکن و شهرسازی سرانه ی متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین ۷ تا ۱۲ مترمربع برای هر شهروند می باشد . هر چند در مقایسه با شاخص های تعیین شده توسط سازمان ملل متحد که ۲۰ تا ۲۵ مترمربع برای هر نفر می باشد رقم بسیار کمتری هست.

 وجود فضای سبز به ویژه کاشت صحیح درختان می‌تواند روی مصرف انرژي در ساختمان‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای بگذارد از جمله هزینه گرم یا خنک کردن ساختمان‌ها در صورت کاربرد درست درختان کاهش می‌یابد. درختان باعث جذب ۹ درصد انرژي خورشیدی در تابستان شده و گرمای داخلی ساختمان‌ها را می‌توانند کاهش دهند.اگر درختان در نقاط مناسبی کاشته شوند که سایه‌انداز آنها نقاط معینی از ساختمان‌ها را بپوشاند به صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف سوخت می‌انجامد.با توجه به تغییرات سبک زندگی و رشد سریع شهرنشینی و ساخت وسازهایی که خارج از برنامه توسعه شهری صورت گرفته است ارمغانی جز کمبود فضا به وجود نیامده است که به طبع آن نیز فضای سبز نیز در شهرها کاهش پیدا کرده است.

 نباید فراموش کنیم زیباسازی شهر و توسعه فضای سبز نه‌تنها افسردگی را از بین می‌برد بلکه افزایش حس لذت و روحیه را به‌دنبال دارد و ایجاد تعلق خاطر می کند که در پی این تعلق خاطر آن وجه مسئولیت پذیری از فرهنگ شهروندی رشد می کند و در نتیجه تکامل این زنجیره شهر و شهروندان بهتری خواهیم داشت.

تجربه تماشای مناظری از طبیعت می‌تواند به بهبود فعالیت‌های نیمکره راست مغز کمک کند و ارتباط با طبیعت تمرکز را افزایش می‌دهد، خستگی ذهنی را ازبین می‌برد و حالت خلقی را به گونه‌ای مثبت تحت تأثیر قرار می‌دهد. مناظر شهری آشفته و متراکم و فاقد عناصر طبیعی به دلایل متعددی از جمله افزایش استرس، کاهش توجه و تمرکز در ادراک، موجب اختلال در میزان کارایی، بروز پرخاشگری و در بلند مدت منجر به بیماری های مزمنی مانند فشار خون و بیماری های قلبی می گردند.

 انتهای پیام//

 

برچسب ها: آیت منصف ، فضای سبز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار