تابناک هرمزگان- یادداشت: فاطمه سالاری
کد خبر: ۱۱۴۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲ 15 December 2023

 

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان فاطمه سالاری در یادداشتی نوشت: سبک زندگی ایرانی اسلامی متشکل از دو فرهنگ اسلامی و ایرانی است. سبک زندگی ایرانیان از فرهنگ ها و سنت های دیرینه است و از قدمت بالا و ارزش های قابل احترام تشکیل شده است و اسلام نیز همچون کشتی نوح نجات بخش تمام بشریت است و از تمام زاویا و با شاخ و برگ گهربار و عظیم خود زندگی بشریت را تحت شعاع قرار میدهد و سنتی مطمئن برای رسیدن به سعادتی ابدی است و به کارگیری این دو سنت در کنار یکدیگر سبکی فراموش نشدنی را به وجود آورده است . این سبک به یک جهان بینی اعتقاد دارد که حیات خود را در آن می بیند .

 این سبک آموزه های دینی را تحت پوشش قرار میدهد و اساس این سب ک ارتباطات انسان است یعنی ارتباط انسان با خود، خداوند و اجتماع است .

سبک زندگی ایرانی : در سبک زندگی ایرانی ایمان،مذهب، خانواده ، غرور ملی و افتخار به این فرهنگ مشهود است اما همان گونه که در زندگی روزمره خو د مشاهده می کنید این سبک دست خوش تغییراتی شده است و زندگی نسل جدید نسبت به نسل های قبل متفاوت است . جامعه امروزی ایرانیبه تکنولوژی و اسباب مادی وابسته شده است و تغییراتی که در دنیا اتفاق می افتد ربطی به فرهنگ ایرانی یا اسلامی ندارد. اگر فردی اصول دینی و اخلاقی را در همه امور زندگی خود رعایت کند موفق خواهد بود .

ویژگی هایی همچون احترام و اهمیت به خانوا ده، ازدواج، حمایت از یکدیگر و... در فرهنگ ایرانی باعث شده که فرهنگ ایرانی یک فرهنگ چگال و پربار تبدیل شود و مردمان ایران زمین همچون الگویی برای جهان بوده اند .

 

جشن های باستانی ایرانیان، سفره هفت سین، چهارشنبه سوری و سیزده بد ر از دیگر ویژگی های این فرهنگ است که سعی در روح بخشیدن به این سرزمی ن دار د و با اسلام در تناسب و تعادل است و سرزمین ایران در جهان باستان از از سایر فرهنگ ها چندین پله بالاتر بوده است. در گذشته بر این باور بودند که جهان شامل هفت اقلیم میشود و ایران اقلیم هفتم یا گنبد هفتم است و عدد هفت هم در ایران باستان و هم در اسلام حائز اهمیت است. و جمع شش اقلیم دیگر به اندازه اقلیم هفتم (گنبد هفتم ) است، گنبد هفتم را خونیرس می نامند که همان سرزمین ایر ان است و آن را مرکز عالم در نظر میگرفتند که گونه نیکی در آن بیش آفریده شده است .

ویژگی های اقلیم هفتم: رنگ زرد(به گفته ابوریحان بیرونی ) و سفید( از رمز گشایی هفت پیکر)، اختر ناهید یا زهره(هفت پیکر) وخورشی د، روز آدینه(جمعه)، سرزمین ایران . گفته ها راجب ایران و فرهنگ ایرانیان بسیار زیاد است و مطالعات انجام شده اثباتی بر غنی بودن این فرهنگ است. اما از گذشته تا به حال این فرهنگ بسیار دستخوش تغییر شده است. و بکارگیر ی نکات مثبت این فرهنگ در کنار فرهنگ اسلامی به تقرب مردمان متدین این سرزمین بیش از پیش کمک خواهد کرد.

سبک زندگی اسلامی: سبک زندگی اسلامی کامل ترین سبک زندگی است. و محور فعالیت انسان در این سبک زندگی تقرب به خداوند بلند مرتبه است. این سبک دارای چهار اصل توحید، معاد،نبوت و امامت است.

خداوند برنامه ای بی عیب و نقص برای سعادت انسان تدارک دیده است که اصل و اساس آن چهار مورد ذکر شده است و مابقی از این چهار اصل ریشه میگیرند؛ و لازم به ذکر است که این برنامه خطا ناپذیر است، به این صورت که این برنامه و اصول آن بر پایه بدیهیات و گزاره های بدیهی است و بدیهیات از لحاظ ارزش گذاری یقینی اند و علم حضوری اند مثلا علم به خداون د و علم به خود علم حضوری اند و انسان برای فهم آن نیاز به استدلال ندارد؛ مابقی(گزاره ها ی نظر ی ) از این اصول استنباط شد ه اند و چون علومی که از آن حاصل شده اند یقینی ان د پس سایر گزاره ها نیز یقینی اند، و به این دلیل و سایر ادله موجود که با فلسفه اسلامی اثبات شده اند کاملا پذیرفته شده است که مسیری را که اسلام آن را خط کشی  کرده است خطا ناپذیر و مطمئن است. پس ضرورت تشکیل یک جامعه اسلامی و رواج دادن یک فرهنگ اسلامی همانطور که قران و پیامبر اسلام(ص) فرموده ان د اینجا مشخص میشو د. و با تحقق اینها همه فعالیت های مسلمانان مانند مرگ و زندگی، تفکر در نعمات خداوند همه و همه عبادت است؛ و اصول اخلاقی و رعایت آن از ارکان زندگی مذهبی است و معیار فرد مسلمان راضی نگه داشتن خداوند و خلق میشود .

در فرهنگ ایرانی دین و مذهب همیشه جایگاه والایی داشته است و ایرانیان از گذشته تا به حال انسان مذهبی بودند و با ورود دین اسلام به سبک زندگی ایرانی، مکتب اسلام در همه ابعاد فکری و عملی ایرانیان نفوذ کرد و اصول اخلاقی که در فرهنگ ایرانی وجود دارد با اصول اسلام منافاتی ندارد و چه بسا توصیه هم شده است .

 انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار