آیا تا به حال به موفقیت بزرگی دست یافته اید که به سرعت با سقوط اعتماد به نفس همراه بوده است؟ یا شاید اعتماد به نفس شما به مرور زمان به تدریج از بین رفته است؟
کد خبر: ۱۱۴۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵ 17 December 2023

صرف نظر از اینکه چقدر می توانیم در بیرون قدرتمند ظاهر شویم، همه ما آسیب پذیر هستیم؛ به ویژه زمانی که جاه طلب باشیم و برای رسیدن به اهداف بزرگ تلاش کنیم، می توانیم آسیب پذیر باشیم.

 اعتماد به نفس ما به راحتی می تواند با یک نظر گذرا از یک دوست یا همکار از بین برود. یا زمانی که سخت کار می کنیم تا پروژه ای را به سرعت تحویل دهیم یا تغییری ایجاد کنیم و با موانع و اتفاقات منفی مواجه می شویم.

همچنین می دانیم که اعتماد به نفس بدون هیچ دلیل مشخصی از بین می رود. به همین دلیل دانستن نکات عملی برای چگونگی کسب اعتماد به نفس یک مهارت حیاتی است.

سپس صدای انتقادآمیزی در ذهن شما طنین انداز می شود که به شما می گوید به اندازه کافی خوب نیستید و یا به اندازه کافی خوب نیستید. صدای کوچک از بین می رود، بلندتر، مصرانه تر و سمی تر می شود تا زمانی که فقط می خواهید محکم به آنچه می دانید بچسبید، و جلو رفتن و انجام سریع کارها را متوقف کنید، زیرا احساس می کنید که ایستادن ایمن تر است. تنها زمانی که صدای خود را قطع می کنید.

 

۱۱ راه طلایی برای به دست آوردن اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس

معلوم می شود که این صدای آزار دهنده کوچک یک پدیده به نام سندرم ایمپاستر است. این اصطلاحی است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ توسط روان شناسان، پائولین کلانس و سوزان ایمز ابداع شد. این اصطلاح پدیده روانی را توصیف می کند که با احساس شدید خوب نبودن، منفی بودن مشخص می شود و شما به آن پی خواهید برد حتی اگر تمام شواهد چیز دیگری را نشان دهند.

به دست آوردن اعتماد به نفس پس از به دست آوردن صدای آزار دهنده سخت است. من این را به این شکل می بینم. هر روز، شما یک سطل اعتماد به نفس دارید. هر بار که کسی به روان شما فشار می آورد، هر بار که نظر منفی یا حتی نگاه تحقیرآمیز از طرف فرد مناسب دریافت می کنید، کمی از اعتماد به نفس شما تضعیف می شود.

برای به دست آوردن اعتماد به نفس و افزایش اعتماد به نفس، باید عاداتی را در نظر بگیرید تا اعتماد به نفس خود را به طور کامل حفظ کنید. من باور ندارم که برخی از افراد اعتماد به نفس داشته باشند و برخی دیگر این کار را نکنند.

به سادگی می توان گفت که افراد موفق در مدیریت احساس اعتماد به نفس خود موفق تر هستند و قبل از اینکه فرصتی برای به خطر انداختن آن داشته باشند، آن صدای درونی کوچک را خاموش می کنند.

«اگر صدایی از درون خود بشنوید که می گوید: نمی توانی نقاشی کنی، به هر طریقی نقاشی کن، و آن صدا خاموش خواهد شد.» ونسان ون گوگ

به دست آوردن اعتماد به نفس در مورد این است که سطل خود را به صورت روزانه پر کنید.

  1. ثبت دستاوردهای خود

برای خود یک دفترچه یادداشت فیزیکی تهیه کنید یا یک فایل آنلاین ایجاد کنید و دستاوردهای خود را ثبت کنید. همه آنها را ثبت کنید، به خصوص موارد کوچک، زیرا آنها جمع می شوند.

بازخورد خوبی را که از دیگران دریافت می کنید حفظ کنید. تشکر از یک دوست، ایمیل کاری خوب، کار خوب یک مدیر، یا زمانی که همکارانتان برای شما تلاش بیشتری کردند.

آنها را روی یک برگه یادداشت کنید. نوشتن آنها به شما کمک می کند تا آنها را بشناسید، که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید.

علاوه بر این، دیدن دستاوردهای خود به صورت نوشته شده به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چقدر پیشرفت کرده اید، تأثیر مثبتی که هر روز دارید و در کل چقدر به دست آورده اید. به جای لیست کارهایی که باید اینجام بدهید حالا لیست کارهایی که انجام داده اید را دارید.

۱۱ راه طلایی برای به دست آوردن اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس

  1. سندرم ایمپاستر خود را صدا کنید

در واقع این امر نسبتاً رایج است. ۷۰ درصد از مردم احساس بی کفایتی داشته اند و زمانی متوجه این حس شده اند.

وقتی آن صدای آزاردهنده کوچک که به شما می گوید به اندازه کافی خوب نیستید و هر اتفاق خوبی که برای شما می افتد شانس است ، آن را فرا بخوانید. به عنوان مثال، تصدیق کنید که این اتفاق می ‌افتد و آن صدای آزاردهنده را از صدای واقعی خود جدا کنید و به او بگویید ساکت شود.

وظیفه شما این است که راه خود را برای تغییر داستان منفی که منتقد درونی به شما می گوید پیدا کنید. به دنبال شواهدی باشید که ثابت کنید آنچه منتقد درونی شما می گوید اشتباه است. برای مثال، اگر فکر می ‌کنید که شکست خورده ‌اید، از خود بپرسید: «چه شواهدی وجود دارد که این فکر را تأیید کند که من شکست خورده ‌ام؟» و چه مدرکی وجود دارد که این فکر را که من شکست خورده ام را تایید نمی کند؟»

  1. مربی شوید

مربی بودن فقط برای افراد بسیار ارشد و باتجربه نیست، همیشه شخصی وجود دارد که می توانید به او کمک کنید.

کمک به شخص دیگری می تواند تجربه بسیار مفیدی باشد. شما چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت و همچنین متوجه خواهید شد که چقدر می توانید برای دیگران ارزش قائل شوید که به نوبه خود می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس پیدا کنید.

بسیاری از صنایع دارای نوعی برنامه یا طرح مربی هستند. اگر برای شما اینطور نیست، چرا فقط دنبالش نمی ‌روید و خودتان را بیرون نمی ‌آورید؟ برای مثال، می‌ توانید در اینترانت یا لینکدین پست کنید که به دنبال راهنمایی شخصی هستید.

  1. تعریف و تمجید را بپذیرید

اگر کسی به شما بگوید «کارتان عالی بود» یا «شما عالی به نظر می‌آیید» ، آیا می‌گویید متشکرم و احساس خوبی به شما دست می دهد یا خجالت می‌ کشید و به شخص دیگری اعتبار می ‌دهید؟

اگر از شنیدن تعریف ها و قبول کردن آنها دوری می ‌کنید، بهتر است که رویه خود را تغییر دهید. نسبت به تعریف ها پذیرش داشته باشید و به آنها احساس خوبی داشته باشید. دفعه بعد که کسی از شما تعریف و تمجید کرد، لبخند بزنید، تشکر کنید و حس خوبی را که با این پذیرش همراه است، داشته باشید. (و آن را در گزارش دستاوردهای خود یادداشت کنید!)

  1. ظاهرسازی کنید تا زمانی که آن را واقعی کنید

نحوه نگاه و رفتار و احساس شما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. مثل انسان های موفق لباس بپوشید.

اگر به دفتر کار یا جلسه ای بروید که هوشمند به نظر می رسد (و هوشمند به معنای چیزهای مختلف در زمینه های مختلف است)، شما متفاوت از زمانی که برای یک بعدازظهر جمعه معمولی آماده می شوید، درک می شوید.

من با کسی کار می کردم که همیشه کت و شلوار سر کار می پوشید، زیرا همیشه آماده بود تا در جایگاه تاثیرگذاری قرار بگیرند. یک روز، او مجبور شد در جلسه هیئت مدیره به جای رئیسش حاضر شود. اگر شیک و رسمی لباس نمی پوشید این فرصت به او داده نمی شد.

علاوه بر لباسی که می پوشید، برای به دست آوردن اعتماد به نفس، به زبان بدن خود توجه کنید و درست بایستید، لبخند بزنید و آهسته صحبت کنید.

۱۱ راه طلایی برای به دست آوردن اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس

  1. بپرسید چرا؟

«چرا؟» به علت اصلی عدم اعتماد به نفس خود برسید. چه چیزی باعث آن می شود؟ وقتی «چرا» را شناسایی کردید؟ می توانید شروع به مقابله با آن کنید.

اغلب، فقدان اعتماد به نفس به فقدان یا فقدان درک شده از دانش مرتبط است، بنابراین تمرکز بر چیزی را که نمی ‌دانید متوقف کنید. اگر می ‌خواهید اعتماد به نفس داشته باشید، روی چیزهایی که می‌ دانید و ارزشی که برایتان به ارمغان می ‌آورید تمرکز کنید.

  1. مراقب خودتان باشید

مراقبت از خود به شما کمک می کند اعتماد به نفس پیدا کنید. این برای موفقیت امری اساسی است. مطمئن شوید که به اندازه کافی بخوابید، ورزش منظم انجام دهید و غذای سالم بخورید. آن را به یک عادت تبدیل کنید.

اگر احساس خوبی داشته باشید، اعتماد به نفس به دست می آورید، که به شما انگیزه می دهد که از خود مراقبت کنید و یک چرخه مثبت ایجاد می کنید.

  1. مهربان و سخاوتمند باشید

مهربانی و سخاوت با دیگران باعث می شود احساس خوبی داشته باشیم. و احساس خوب به ما کمک می کند تا اعتماد به نفس پیدا کنیم.

در ارتباط با این موضوع، بر قدردانی برای چیزهایی که در آن روز دارید و به خوبی پیش رفته است تمرکز کنید. من به شما پیشنهاد می کنم که با نوشتن چیزهایی که هر روز به خاطر آنها سپاسگزار هستید شروع کنید و در هر فرصتی سعی کنید با دیگران مهربان و بخشنده باشید. و به مرور زمان این تبدیل به یک عادت می شود.

  1. آماده باشید

هر چه بیشتر تمرین کنید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. خیلی خوب است نه؟

به دست آوردن اعتماد به نفس حاصل تمرین است. آماده باشید، ارائه را تمرین کنید، صورت جلسه را بخوانید، درباره فردی که ملاقات می کنید تحقیق کنید.

مالکوم گلدول در کتاب خود به نام Outliers در مورد این موضوع صحبت می کند که تمرین مورد نیاز برای استاد شدن مهارت شما ۱۰ هزار ساعت است؛ بنابراین ساعت ها وقت بگذارید و اعتماد به نفس به دست آورید.

  1. موفقیت خود را تجسم کنید

زمانی که به موفقیت رسیدید را تجسم کنید. آن را در ذهن خود تماشا کنید. تشویق و احساس شما پس از آن ارائه عالی، تماس تلفنی پس از یک مصاحبه شغلی موفق یا پوشیدن آن شلوار جین سایز کوچک تر.

یک ذهنیت مثبت انتخاب کنید و هدف خود را تجسم کنید. هدف خود را به دیگری بگویید. علاوه بر کمک به شما برای به دست آوردن اعتماد به نفس، تمرکز بر موفقیت خود و گفتن به شخص دیگری شما را مسئول می داند که به این معنی است که احتمال وقوع آن بیشتر است.

  1. احساس مثبتی به خود بدهید

به خودتان بگویید که می توانید این کار را انجام دهید. چه در آینه نگاه کنید و به خود بگویید که «می‌ توانم این کار را انجام دهم» «شگفت ‌انگیز هستم» یا «امروز بهترین عملکرد را خواهم داشت». عبارت مثبت خود را پیدا کنید تا هر روز به خودتان بگویید تا سطل اعتماد به نفس خود را بالا نگه دارید.

«بی عملی شک و ترس ایجاد می کند. فعالیت، اعتماد به نفس و شجاعت به ارمغان میاورد. اگر می خواهید بر ترس غلبه کنید، در خانه ننشینید و به آن فکر نکنید. برو بیرون و مشغول شو.» – دیل کارنگی

و در نهایت، شکاف بین دانستن و انجام دادن را برطرف کنید. اکنون مجموعه ای از روش های عملی برای به دست آوردن اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس خود دارید. هر عملی که انجام می دهید افزایش خواهد یافت اما با شما شروع می شود.

اگر می خواهید به موفقیت برسید، همین امروز دست به کار شوید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار