شهردار کلانشهر اهواز گفت: تکمیل خط ۱ قطار شهری اهواز نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است در حالی که کل بودجه امسال این شهرداری حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال می باشد.
کد خبر: ۱۱۴۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱ 11 December 2023

تابناک خوزستان: رضا امینی یکشنبه در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز که در دانشکده مهندسی برگزار شد اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری اهواز در سال های میانی دهه ۸۰ همزمان با شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز آغاز شد، که اکنون این شهرها از قطار شهری برخوردار شده اند اما اجرا و تکمیل خط اول قطار شهری اهواز معطل اعتبار و اختلاف های اجرایی و مالی با پیمانکار است.

وی تاکید کرد: با توجه به با محدودیت تردد اتوبوس، ون و تاکسی و دیگر خودروهای عمومی مرکزی شهر به عنوان پر تراکم‌ترین نقطه اهواز، تسریع در تکمیل پروژه قطار شهری اهواز امری ضروری و حیاتی است.

هزینه تکمیل خط۱قطار شهری اهواز چند برابر کل بودجه شهرداری است

 

 

 

وی گفت: در طول سال‌های گذشته به دلیل مشکلات حقوقی و اختلاف با پیمانکار این پروژه بلاتکلیف مانده بود اما بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم و با ورود استانداری و دستگاه قضا، حکم خلع ید پیمانکار صادر و مراحل تغییر و تحول کارگاه‌ها در حال انجام است.

شهردار اهواز با بیان اینکه تکمیل فاز ۱ و ۲ از خط اول این پروژه به طول ۱۱ کیلومتر در دستور کار قرار دارد افزود: خط اول این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر شرق و غرب اهواز را به هم متصل می‌کند که در مجموع حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امینی از پیگیری اوراق بهادار به عنوان محل و منبعی برای تأمین اعتبار پروژه خط ۱ قطار شهری اهواز خبر داد و ابراز امیدواری کردکه با تحقق و دریافت اوراق بهادار بتوانند طی ۱۸ تا ۲۴ ماه اینده فاز ۱ و ۲ از خط اول این پروژه را به بهره‌برداری برسانند.

هزینه تکمیل خط۱قطار شهری اهواز چند برابر کل بودجه شهرداری است

وی با بیان اینکه پروژه قطار شهری اهواز در قالب ۲۳ ایستگاه طراحی و در دست اجرا است بوده که تاکنون ۱۱ ایستگاه تکمیل و سه ایستگاه دیگر نیز در حال تکمیل شدن است افزود: شهر اهواز دارای ۲۰ هزار هکتار مساحت و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است که در میان کلان شهرهای ایران رتبه سوم از لحاظ مساحت و رتبه هشتم از لحاظ جمعیت را دارد.

**حقوق و دستمزد بودجه شهرداری اهواز را می بلعد

شهردار اهواز همچنین با اشاره به اینکه عمده درآمد شهرداری‌ها از طریق ساخت‌وساز و دریافت عوارض است گفت: در سایر کلانشهرها ۳۰ درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری و ۷۰ درصد هزینه‌های عمرانی می‌شود اما متاسفانه در اهواز به علت انباشت نیروی انسانی تنها ۲۰ درصد بودجه به حوزه عمران اختصاص و مابقی صرف هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد می‌شود.

وی اراده دولت فعلی و حاکمیت را بر جبران عقب‌ماندگی‌های اهواز دانست و افزود: اگر کارها و امور به سرعت انجام شود می‌توانیم در همین دولت از پروژه قطار شهری اهواز بهره‌برداری کنیم.

امینی با بیان اینکه ۳۰ میلیون مترمربع از مساحت اهواز را معابر تشکیل می‌دهند گفت: آسفالت بسیاری از این معابر در وضعیت خوبی قرار ندارد که یکی از دلایل آن ماندگاری آب هنگام بارندگی‌ها و مسطح بودن شهر اهواز است.

وی افزود: نوع بارش در اهواز به گونه‌ای است که در کمترین زمان بیشترین بارندگی را داریم که با توجه به ظرفیت شبکه فاضلاب، این امر سبب ماندگاری آب در معابر می‌شود.

هزینه تکمیل خط۱قطار شهری اهواز چند برابر کل بودجه شهرداری است

شهردار کلانشهر اهواز گفت: تا قبل از این دولت، پروژه فاضلاب اهواز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با روی کار آمدن دولت انقلابی، پیشرفت پروژه به ۶۰ درصد رسیده و قرار است تا سال آینده تکمیل شود.

وی افزود: در سال های قبل، ماندآب در معابر شهری ۷ روز طول می کشید اما اکنون با اجرای طرح ضربتی شبکه فاضلاب، این رقم به ۱۲ تا ۱۵ ساعت کاهش یافته است.

شهردار اهواز گفت: تحت هیچ شرایطی ماندآب در اهواز صفر نخواهد شد زیرا اهواز مسطح است اما باید به حداقل برسد در حال حاضر تنها در ۱۰ تا ۱۲ نقطه شهر با مشکل آبگرفتگی مواجه هستیم که این موارد در حال رفع است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در خصوص مبارزه با فساد در شهرداری افزود: برای این کار سه سامانه حقوق و دستمزد، املاک و سامانه نیروی انسانی در شهرداری فعال شده و همه امورات از طریق این سامانه‌ها انجام می‌شود و دیگر جای هیچ شک و شبهه ای نیست.

شهردار اهواز در خصوص حق آلایندگی ها گفت: از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ به موجب حکم قضایی حدود ۸۵ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی به استان خوزستان اختصاص یافت که از این میزان سهم اهواز، ۱۵ هزار میلیارد ریال بود اما متاسفانه در فضای مجازی رقم های دیگری مطرح و شایعه پراکنی می کنند.

وی افزود: در ۲ سال اخیر، تمام زیباسازی شهر اهواز شامل نورپردازی، مجسمه سازی و دیوارنگاره ها با ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شده و بقیه رقم‌هایی که مطرح می‌کنند شایعه است.

شهردار اهواز گفت: در همه کلانشهرها دستگاه پردازش زباله وجود دارد که با برنامه ریزی انجام شده این دستگاه به زودی وارد اهواز خواهد شد.

ویگفت: ریل گذاری خوبی در اهواز انجام شده و به آینده بسیار امیدواریم. دغدغه های دانشجویان و دلسوزی آنها سازنده بوده و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار