مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر گفت: عملیات جانمایی برای ۲۶هزار هکتار از اراضی منطقه آزاد بوشهر انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸ 28 November 2023

به گزارش تابناک بوشهر، محمدرضا بزرگمهر مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص توسعه اسناد رسمی و اجرای قانون حد‌نگار در حوزه اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، اظهار داشت: این اقدامات باعث شفاف سازی در رابطه با وصول مالیات، جلوگیری از جعل، جنگل‌خواری، کوه‌خواری و مقابله با پولشویی شده است.

وی افزود: در این راستا طی عملیات جهادی کل اراضی منابع طبیعی به وسعت یک میلیون و ۷۱۲ هزار هکتار در سطح استان در سامانه جامع املاک جانمایی شده که از این میان یک میلیون و ۶۷۲ هزار هکتار معادل ۹۹ درصد تثبیت و سند مالکیت آن صادر شده است.

بزرگمهر از آغاز عملیات تطبیق، مستندسازی و تهیه نقشه اراضی کشاورزی و باغات برای ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال‌جاری خبر داد و گفت: با اجرای این عملیات، دیگر نیازی به حضور کشاورزان برای تهیه نقشه و تحویل اسناد هویتی و مالکیتی خود به واحد‌های ثبتی مستقر در مرکز شهرستان‌ها نیست.

وی ادامه داد: با قراردادی که با شرکت‌های نقشه‌برداری انجام شده و هماهنگی با فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها قرارگاهی با نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در روستا‌ها مستقر می‌شود تا کشاورزان بدون پرداخت هزینه جهت تهیه نقشه، مدارک خود را تحویل این قرارگاه دهند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر عنوان کرد: کل اراضی کشاورزی شناسایی شده در استان ۱۹۹ هزار هکتار بوده که تاکنون ۱۰۸ هزار هکتار از آن، معادل ۵٠ درصد، تثبیت و سند مالکیت برای آن صادر شده است.

بزرگمهر از آمادگی این اداره کل برای تفکیک برخی اراضی کشاورزی که مالک اصلی آن فوت شده و یا اراضی که به صورت مشاعی هستند خبر داد و گفت: این اقدامات باعث می‌شود که اداره کل جهاد سازندگی بتواند در راستای توزیع برق، کود شیمیایی و یا تسهیلات بانکی با اطلاعات کافی و جامع وارد عمل شود، بنابراین سنددار شدن اراضی کشاورزی یک نیاز است.

این مقام مسؤول در خصوص اراضی و املاک وزارت دفاع، اظهار کرد: اراضی مربوط به پایگاه دریایی، پایگاه هوایی، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری‌های صورت گرفته، تاکنون یک هزار و ۴٣٢ فقره سند مالکیت معادل چهار هزار و ۲۸۷ هکتار صادر شده است.

بزرگمهر از صدور هفت هزار و ۷۹۶ جلد سند مالکیت برای دستگاه‌های دولتی و صدور سند مالکیت برای جزایر خارگو و خارگ خبر داد و گفت: طی هفت ماه ۳۸ هزار فقره سند حد‌نگاری صادر شده و در حال حاضر ۱۲۰ هزار سند مالکیت دفترچه‌ای همچنان در اختیار مردم است که نیاز به تعویض فوری دارد.

وی با بیان اینکه چهارهزار و ۵٠٠ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی سند‌دار شده‌اند بیان کرد: عملیات جانمایی برای ۲۶ هزار هکتار از اراضی منطقه آزاد بوشهر انجام شده است.

بزرگمهر در خصوص اراضی ساحلی ۶٠ متر دریا، گفت: در سال گذشته ظرف مدت دو ماه، کل اراضی ۶۰ متر ساحلی دریا به وسعت دو هزار و ۹۱۲ هکتار تثبیت و برای آن‌ها سند مالکیت صادر شد.

وی با اشاره به ۱۱۰ دفترخانه فعال در کل استان و آغاز به کار ۹۷ دفترخانه جدید در سال جاری، عنوان کرد: ۳۹ دفتر ازدواج و ۲۷ دفتر طلاق در سطح استان فعال هستند و اسناد دفاتر ازدواج از آبان ماه سال جاری به صورت الکترونیکی ثبت می‌شوند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر در خصوص اراضی واقع در آبپخش، گفت: سال‌هاست نمی‌توانیم برای این اراضی سند مالکیتی صادر کنیم و تا زمانی که اداره کل راه و شهرسازی پاسخ استعلام را ندهد نمی‌توانیم برای این اراضی سند تهیه کنیم.

بزرگمهر در خصوص اراضی بافت هلیله و بندرگاه، عنوان کرد: با پیگیری نماینده مجلس و رئیس کل دادگستری استان برای تعویض اسناد اقدام شده و تعدادی نیز تعویض شده است، اما در خصوص مابقی اراضی و اراضی مسکونی باید قانون تصویب و تعیین تکلیف شود.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار