مدیر کل اوقاف خراسان رضوی خبر داد:
مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از اقامه نماز در ظهر عاشورا و به طور همزمان در ۸۸ بقعه متبرکه در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶ 18 October 2015
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد در نشست خبری با عنوان «سوگواره بصیرت عاشورایی» اظهار کرد: در ۸۸ بقعه متبرکه نماز ظهر و عصر تاسوعا و عاشورا برگزار می شود و در ۹۲ بقعه متبرکه دسته های هیئات عزاداری اجرای مراسم دارند.

وی همچنین از برگزاری مراسم شام غریبان در ۵۸ بقعه متبرکه و محفل انس با قرآن در ۲۴ بقعه خبر داد و افزود: در همین رابطه همچنین در تعداد ۱۰۵ بقعه متبرکه مراسم سوگواری برگزار می شود.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه به بیان برنامه «بصیرت عاشورایی» پرداخت و گفت: در حاشیه شهر مشهد نیز با حمایت مردم و فعالان فرهنگی در ۱۸۰ مسجد برنامه عزاداری برگزار می شود.

برپایی خیمه های معرفت

حجت الاسلام گنابادی نژاد همچنین از برپایی خیمه های معرفت خبر داد و افزود: در تعداد۴۹ بقعه متبرکه دفتر پاسخگویی وجود دارد.

وی با اشاره به نمایش پوستر «زندگی به سبک حسینی» در ۱۰۵ بقعه افزود: خیمه های معرفت در جهت گفتگوي دو طرفه و چهره به چهره و گفت گوی بی واسطه برای رفع مسائل فقهی بر پا شده است.

وی در ادامه افزود: مراسم شهادت امام سجاد (ع) در ۵۹ بقعه متبرکه و اطعام در ۵۳ بقعه متبرکه انجام خواهد شد و در سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) در ۹۰ بقعه اجرای مراسم خواهد داشت.

وی بیان کرد: در اربعین حسینی نیز ۸۵ بقعه و در سالروز شهادت امام رضا (ع) در ۷۹ بقعه متبرکه مراسم عزاداری برگزار می گردد.

گنابادی نژاد گفت: ویژه برنامه «لبیک یا حسین» در روز دوم ماه محرم و امروز در پایانه معراج بعد از نماز ظهر برگزار می‌شود.

وی از برپایی ویژه برنامه «احلام من العسل» در روز ششم محرم ویژه دانش آموزان و نوجوانان عاشورایی و حسینی در شهرهای مشهد و نیشابور به عنوان دیگر برنامه ها خبر داد و افزود: ویژه برنامه «رهروان زینبی» در روز ۱۲ محرم در شهرهای مشهد، سبزوار و گناباد برگزار خواهد شد و برنامه «نهضت بیداری» با خطبه های علوی در اول صفر در تربت حیدریه، سبزوار و طرقبه و شاندیز خواهیم داشت.

وی افزود: ۱۰۲ مبلغ و روحانی در برنامه «بصیرت عاشورایی» برای سخنرانی، روضه، ایستگاه های پرسش و پاسخ، خیمه های معرفت حضور دارند. ۴

وی بیان کرد: تعداد چهار هزار موقوفه در استان خراسان رضوی داریم که مجموع هزینه های عزاداری از محل این موقوفات تامین می شود.

هر چه در آن مالکیت معنا داشته باشد را می توان وقف کرد

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در بیان موقوفات مذهبی گفت: موقوفات مذهبی شامل وقف در مساجد، عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، حوزه های علمیه، حوزه های اجتماعی، ایتام و مستضعفین است.

وی در بیان الزامات وقف اظهار کرد: وقف باید مال و مالکیت باشد و بسته به نظر مراجع باید دید برای چه چیزهایی مالکیت قائل هستند.

وی افزود: به نظر بعضی مراجع سهام هم می تواند جزء موقوفات باشد و هر چه در آن مالکیت معنا داشته باشد می تواند وقف شود.

وی خواستار توسعه و گسترش وقف شد و اظهار داشت: خواستار افزایش وقف هستیم و نیز از مستأجرین خواستاریم نسبت به سند اجاره اقدام کنند.

وی با اشاره به دهه آخر ماه صفر و برنامه استقبال از زائرین امام رضا (ع) در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان وسمنان بیان کرد: در طرح قدم های آسمانی تا امام مهربانی در بقعه ی امام زادگان و ۳۲ پایگاه خراسان رضوی خدمت رسانی به زائرین انجام می شود.

وی با بیان اینکه در شش بقعه متبرکه دفتر مشاوره وقف در نظر گرفته شده است افزود: در همین راستا ۱۵ نشست علمی صنفی در جهت فرهنگ سازی وقف برگزار شده است.

گنابادی نژاد با بیان این که استان خراسان رضوی اولین استانی است که دفتر راهنما و مشاوره وقف را راه اندازی کرده است گفت: در کشور استان خراسان رضوی اولین استانی است که دفتر راهنما و مشاوره وقف را راه اندازی کرده است تا مردم به راحتی سؤالات خود را در خصوص وقف مطرح کنند.

گنابادی نژاد گفت: انجمن وقف یاران حوزه علم و فناوری بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب برای موقوفات حوزه علم و فناوری دایر شده است.

وی در ادامه افزود: موقوفات قرآنی در استان خراسان رضوی در سطح پایینی قرار دارد و باید با فرهنگ سازی زمینه را برای افزایش موقوفات قرآنی فراهم کرد.

۹۰۶ موقوفه در استان به ثبت رسید

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برنامه های در دست اجرا از لحاظ کمی و کیفی همه ساله آسیب شناسی می شود.

حجت الاسلام ایزدی بیان کرد: موقوفات در ۶ ماهه امسال در خراسان رضوی ۱۵۹ مورد بوده است و از سال ۹۰ تاکنون ۹۰۶ موقوفه در خراسان رضوی ثبت شده است.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار