مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان سوزاندن نیشکر و شلتوک را ۲ عامل اصلی آلودگی هوای استان اعلام کرد و گفت: در کارگروه‌ اضطرار آلودگی هوای استان که امروز به ریاست استاندار برگزار می‌شود در خصوص متخلفان آلودگی هوای استان تصمیم‌گیری می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱ 11 November 2023

داود میرشکار اظهار کرد: بنا بر گزارش هواشناسی خوزستان، از ابتدای ماه جاری جو پایداری بر استان حاکم است که این مساله در افزایش آلاینده‌های هوا تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به عوامل آلوده‌کننده هوای استان گفت: با توجه به آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت پاییزه، سوزاندن شلتوک در چند وقت اخیر یکی از عوامل موثر در آلودگی هوای استان به شمار می‌رود و سوزاندن نیشکر به عنوان عامل دیگر، شرایط ناگواری از نظر آلودگی هوا رقم می‌زند.

تخطی نیشکر از مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا

میرشکار ادامه داد: هفته گذشته در نشست کمیته اضطرار آلودگی هوای استان قرار شد شرکت‌های نیشکری در زمان پایداری جو به هیچ عنوان اقدام به سوزاندن مزارع نکنند اما برخی از آنها از این مصوبه تخطی کردند که مدارک و مستندات مربوط به متخلفان آماده شده و در نشست امروز به ریاست استاندار ارایه و تصمیم‌گیری لازم در این خصوص انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده فلرهای نفتی و سایت دفن زباله برومی در آلودگی‌های اخیر به نسبت عوامل مذکور عنوان شده تاثیر قابل توجهی نداشتند.

وی اضافه کرد: مسئولان استانی درصدد هستند تا تصمیم مناسب و بازدارنده برای رفع مشکل آلودگی هوای استان را اتخاذ کنند.

میرشکار با اشاره به اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: میزان جریمه‌ شرکت‌ها و عوامل آلوده کننده هوای استان در حال تخمین است که به زودی ابلاغ می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان بر نقش جهاد کشاورزی در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: اداره کل جهاد کشاورزی استان باید در این زمینه به صورت جدی و با داشتن برنامه‌های آموزشی و ترویجی کارآمد و موثر پای کار بیاید تا بتواند از این طریق کشاورزان را مجاب کند.

وی ادامه داد: میزان جریمه برای واحدهای نیشکری باید به گونه‌ای باشد که تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی برای آن‌ها به صرفه‌تر از پرداخت خسارت و جریمه باشد از این رو در تلاش هستیم تا هزینه جرم برای متخلفان افزایش داده شود.

میرشکار در پایان بر نقش مطالبه‌گری مردم تاکید کرد و گفت: مطالبه‌گری و پیگیری صحیح مردم می‌تواند نقش اساسی و مهمی در به نتیجه رسیدن مسائل ایفا کند.

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک، مواقع (شرایط) اضطرار آلودگی هوا شامل مواقعی است که استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور) یا افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها (بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست) در کوتاه‌مدت، سلامت انسان و محیط‌زیست را دچار مخاطره جدی کند.

از اوایل آبان ماه تاکنون با توجه به شرایط پایداری جو شهرستان‌های اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، شوشتر، هندیجان، ماهشهر و شادگان در شرایط ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارند که عامل آن سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت و دود ناشی از محل‌های دفع زباله عنوان شده است.

شرکت توسعه نیشکر بیش از ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه دارد که زمان برداشت آنها از مهر تا اردیبهشت هر سال است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار