در نهمین دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، ۲۷۱ روستا شرکت داشتند که طرح‌ها و برنامه‌هایی را جهت ارتقاء سطح فرهنگی و آگاهی اهالی روستا اجرا کرده‌ بودند و در این بین روستای کلج استان قزوین در جایگاه نخست قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲ 08 November 2023

به گزارش تابناک قزوین، نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال جاری به منظور تقویت هویت ایرانی- اسلامی، امیدبخشی و محرومیت زدایی فرهنگی با ارزیابی عملکرد روستائیان و عشایر سراسر کشور و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری آنها در حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

در این دوره از جشنواره پریسا کهنسال مسوول کتابخانه عمومی آیت الله موسوی روستای کلج از توابع استان قزوین توانست با ارائه طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود در عرصه کتاب و کتابخوانی، حضوری درخشان داشته و به عنوان نفر اول از بین ۱۳ منتخب روستایی در کشور معرفی شود.

کهنسال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، در خصوص شاخص‌های اصلی در معرفی نفرات برتر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بیان کرد: این جشنواره هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود و بر این اساس هر سال ۱۰ روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند.

وی افزود: برای شرکت در این جشنواره روستاها ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی اجتماعی روستا، باید مجموعه فعالیت‌ها و طرح‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

مسوول کتابخانه عمومی آیت الله موسوی روستای کلج عنوان کرد: این جشنواره به دنبال تحقق اهدافی چون ایجاد عدالت فرهنگی، تمرکززدایی در مسیر ارتقاء فرهنگی جامعه روستایی و عشایری، احیای هویت روستایی و عشایری و سرعت بخشیدن به نهضت توانمندسازی فرهنگی روستاییان و عشایر، شناسایی ایده‌ها و طرح‌های مرتبط با ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از اجرای آنها و عادت دادن دانش‌آموزان به مطالعه، کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: طرح‌ها و برنامه‌های ارسال شده توسط فعالین جهت شرکت در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب باید دارای معیارهایی از جمله پوشش جمعیتی مناسب و توجه به زنان، کودکان و نوجوانان، استفاده خلاقانه از فضای مجازی و ظرفیت‌های ملی و محلی، تقویت کننده احساس تعلق ملی و اسلامی، همگرایی دولت و ملت با ترویج فرهنگ تلاش و همکاری و نشاط اجتماعی، توجه به رفع محدودیت‌ها و آسیب‌ها، قابلیت الگوبرداری و اجرا در سایر مناطق، محتوا و شیوه اجرای نو و باکیفیت و استفاده از ظرفیت مفاخر علمی باشد.

کهنسال اذعان کرد: در نهمین دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، ۲۷۱ روستا شرکت داشتند که طرح‌ها و برنامه‌هایی را که جهت ارتقاء سطح فرهنگی و آگاهی اهالی روستا اجرا کرده بودند را ارائه دادند و خدا را شاکریم که شاهد درخشش قزوین در این دوره از جشنواره بودیم.

وی عنوان کرد: در نهایت، ۱۳ روستا برگزیده نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شدند که از بین آنها روستای کلج استان قزوین در جایگاه اول قرار گرفت.

این مسوول یادآور شد: اقدامات فرهنگی ترویجی در کتابخانه‌های عمومی به ویژه در کتابخانه‌های روستایی بسیار متنوع و ابتکاری و خلاقانه است و امروز شاهد آن هستیم که کتابخانه‌های عمومی روستایی قطب فرهنگی روستا محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به کسب رتبه‌های کشوری توسط اعضای کتابخانه گفت: کتابخانه عمومی آیت الله حاج سید حسین موسوی روستای کلج در سال ۱۳۹۵ توانست با عنوان کتابخانه برتر روستایی کشور منتخب شود و در سال ۱۳۹۷ هم بنده به عنوان کتابدار خلاق با اقدامات ویژه در سطح کشور معرفی شدم.

کهنسال اضافه کرد: اعضای این کتابخانه بارها و بارها در سطح کشور درخشیده‌اند که نشان دهنده میزان علاقه اهالی روستای کلج به کتاب و کتابخوانی بوده و بیانگر آن است که مردم این روستا اهل مطالعه و دانش اندوزی هستند.

وی بیان کرد: کسب عناوین کتابخوان کودک برتر کشور در سال ۹۵ و نوجوان کتابخوان برتر در سال ۹۶ از جمله افتخارات کسب شده توسط اعضای این کتابخانه می‌باشد.

مسوول کتابخانه عمومی آیت الله موسوی روستای کلج تصریح کرد: در این کتابخانه انواع فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی انجام می‌شود اعم از نشست کتابخوان، کارگاه‌های مهارت آموزی، کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌های قصه‌گویی و شعرخوانی، جمع خوانی و بلند خوانی کتاب، برگزاری انواع برنامه‌های مناسبتی و مسابقات فرهنگی هنری، نمایشنامه خوانی، ارائه فعالیت‌های خلاق و جذاب و برگزاری انواع جلسات و گروه‌های مطالعاتی و برگزاری انواع نشست‌های نمایش عروسکی و همواره تلاش داریم تا کلیه فعالیت‌ها متناسب با نیاز مخاطبان و شامل کلیه رده‌های سنی باشد.

کهنسال بیان کرد: کتابخانه آیت الله موسوی کلج از سال ۱۳۷۳ تاسیس شده و در حال حاضر تعداد منابع موجود در بخش‌های مختلف کتابخانه اعم از بخش کودک، بخش اصلی نوجوان، کمک درسی و نشریات نزدیک به ۱۶ هزار نسخه کتاب می‌باشد و به صورت مستمر و ماهانه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متناسب با نیاز مخاطبان بروزرسانی و غنی می‌شود.

وی در پایان اقدامات فرهنگی_ترویجی و نوآورانه این کتابخانه را بسیار متنوع و زیاد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه تعامل ما با ارگان‌های مختلف بسیار بالاست و مسوولان روستایی هم همکاری خوبی با کتابخانه دارند.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار