دانشمندان اظهار کردند که با افزایش دمای فراتر از میانگین‌های قبلی، فشار بر رهبران جهان برای مهار آلودگی گازهای گلخانه‌ای ناشی از گرمایش سیاره‌ هرگز به این فوریت نبوده است به همین دلیل آنان برای نشستی در دبی برای کنفرانس آب وهوای UNCOP۲۸ در ماه جاری آماده می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۳۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰ 09 November 2023

 به گزارش تابناک، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مرکز هشدار آب و هوای اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که ماه گذشته، گرمترین ماه اکتبر در سطح جهان بود و ماه‌ها با گرمای استثنایی، احتمالاً سال ۲۰۲۳ را به گرمترین سال تاریخ تبدیل خواهد کرد.

 دانشمندان اظهار کردند که با افزایش دمای فراتر از میانگین‌های قبلی، فشار بر رهبران جهان برای مهار آلودگی گازهای گلخانه‌ای ناشی از گرمایش سیاره‌ هرگز به این فوریت نبوده است به همین دلیل آنان برای نشستی در دبی برای کنفرانس آب وهوای UNCOP۲۸ در ماه جاری آماده می‌شوند.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C۳S) اعلام کرد که روند خشکسالی، بخش‌هایی از ایالات‌متحده و مکزیک را در ماه اکتبر خشک کرد، در حالی که بخش‌های عظیمی از این سیاره مرطوب‌تر از شرایط عادی بودند.

دمای سطح دریا، بالاترین دمای ثبت شده این حوزه در این ماه بود، پدیده‌ای که ناشی از گرم شدن کره زمین است و دانشمندان می‌گویند که نقش کلیدی در هدایت طوفان‌های مخرب‌تر دارد.

کارشناسان اظهار کردند که سال ۲۰۲۳ گرمترین سال تاریخ خواهد بود و در حال حاضر ۱.۴۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین پیش‌صنعتی است.

این بررسی همچنین نشان داد که میانگین دمای جهانی از ژانویه تاکنون بالاترین رکوردهای ثبت شده نسبت به سال ۱۹۴۰ بوده و ۱.۴۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا۱۹۰۰ قبل از صنعتی شدن است.

دانشمندان عنوان کردند که اقیانوس‌ها ۹۰ درصد گرمای اضافی تولید شده توسط فعالیت‌های انسانی را از آغاز عصر صنعتی جذب کرده‌اند. اقیانوس‌های گرمتر با افزایش شدت طوفان‌ها و ذوب شدن صفحات یخی حیاتی که ورقه‌های یخی وسیع گرینلند و قطب جنوب را در خود نگه می‌دارند، مرتبط هستند و افزایش مخرب سطح دریا را تهدید می‌کنند.

همچنین جو گرمتر، رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد و در نتیجه بارندگی شدیدتر می‌شود. انتشار کربن که عمدتاً از سوخت‌های فسیلی است و باید در این دهه به نصف کاهش یابد، همچنان صعودی است.

امسال، مردم سراسر کره زمین با موج گرما و خشکسالی مواجه شده‌اند، در حالی که سیل شدید در ایالات‌متحده، چین و هند و فراتر از آن رخ داده است.

این گزارش هشدار می‌دهد که بشریت با گرمایشی که حیات روی زمین را به خطر می‌اندازد، به سمت «سرزمین ناشناخته» منحرف شده است.

نویسنده اصلی این مقاله، ویلیام ریپل، استاد دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا گفت که این احتمال وجود دارد، میانگین دمای سالانه بالاتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد ثبت شود.

وی می‌گوید: با ادامه گرمایش، ما با خطر فزاینده‌ای ناشی از تقویت حلقه‌های بازخورد اقلیمی و نقاط اوج مانند ذوب یخ‌ها و از بین رفتن جنگل‌ها مواجه هستیم و پس از عبور، این نقاط اوج می‌تواند آب و هوای ما را به گونه‌ای تغییر دهد که ممکن است برگشتن آن سخت یا غیرممکن باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار