مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: ۸۰ درصد از مصرف برق استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنعت ایران، در بخش مولد است.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲ 06 November 2023

به گزارش تابناک مرکزی،محمود محمودی امروز دوشنبه در سمینار نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع استان مرکزی در اراک، با بیان اینکه نیاز مصرف برق در تابستان امسال به ۱۴۸۰مگاوات در استان مرکزی رسید که این رقم درسال گذشته ۱۳۰۴بوده است، افزود: پیک حادث شده در استان به ۱۰۳۱مگاوات رسید که این میزان در سال گذشته ۹۵۶مگاوات بوده است. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار کرد: مطابق با ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایعی که قدرت قراردادی برق آنها بیشتر از یک مگاوات است، موظف هستند که در سال اول معادل یک درصد و تا سال پنجم معادل پنج درصد از مصرف برق خود را از طریق ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند، در غیر اینصورت یک تا پنج درصد از برق مصرفی این صنایع با نرخ تجدیدپذیر محاسبه و در قبوض آنها اعمال می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای صنعتی در حوزه توزیع برق استان مرکزی هفت هزار و ۵۱۲ واحد است، افزود: ۲۴۲واحد با دیماند بالای یک مگاوات در حوزه شرکت توزیع برق استان مرکزی فعالیت دارد.

وی اظهار کرد: ۵۷ مگاوات نیروگاه‌های گازی، برق آبی و خورشیدی در استان مرکزی وجود دارد که از این میزان، ۱۶ و ۲ دهم مگاوات در حوزه نیروگاه‌های برق آبی، ۳۳ و سه دهم مگاوات نیروگاه‌های گازی و هفت و نیم مگاوات در حوزه خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: از عمده‌ترین دلایل ناترازی تولید و مصرف برق، بی توجهی به اقتصاد برق، شکاف قابل توجه بین هزینه‌های تولید و انتقال، عدم انگیزش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری، افزایش مصرف برق سالیانه حدود ۶ درصد، مصارف سرمایشی غیراستاندارد حدود ۳۰ هزار مگاوات، تجهیزات برقی غیراستاندارد، کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور به دلیل خشکسالی و تداوم گرمای هوا، می باشد.

هدف‌گذاری برای تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دولت سیزدهم صورت گرفته است

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای باختر هم در این همایش گفت: در سال ۵۷ حدود هفت هزار نیروگاه منصوبه در کشور وجود داشت که این میزان هم‌اکنون به ۵۷ هزار مگاوات رسیده و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی از نعمت برق بهره‌مندند که این مهم نشانگر توسعه و پیشرفت کشور است.

مجتبی داود آبادی افزود: عدم توازن تولید و مصرف، اضافه شدن ۳۵ هزار مگاوات بار سرمایشی در تابستان در کشور، افزایش مصرف برق حدود ۲ تا ۶ برابر کشور نسبت به دنیا در بخش‌های مختلف و نوسانات اقتصادی بازار برق، از مهمترین چالش‌های صنعت برق است.

وی گفت: ۴۳ صنایع بزرگ بالای هفت مگاوات زیر نظر برق باختر فعالیت دارند که از این تعداد ۱۷صنعت بزرگ در استان مرکزی است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای باختر ادامه داد: هدف‌گذاری برای تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دولت سیزدهم صورت گرفته که این میزان تا پایان دولت و در یک افق چهار ساله اجرا می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار