معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از اتمام مرحله اول مرمت بقاع تاریخی شاه قلندر و شاه غریب در روستای تاریخی انجدان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵ 28 October 2023

به گزارش تابناک مرکزی،حسین محمودی با اعلام این خبر افزود: این عملیات مرمتی شامل: سبک سازی بام، عایق کاری، اندودکاری، محوطه سازی، تزئینات بقاع است که برای هر دو بنای تاریخی شاه قلندر و شاه غریب با اختصاص اعتباری جمعا به مبلغ 7 میلیارد و 500 میلیون ریال به اتمام رسید و فاز دوم مرمت شامل کف‌سازی در دستور کار قرار دارد.
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: بنای تاریخی بقعه شاه‌قلندر به شکل هشت‌ضلعی است که برای ساخت گنبد آن پس از بالابردن دیوارها به شانزده ضلعی تبدیل شده و گنبد بر فراز آن احداث شده است. در تشکیل این بنا صرف وقت و هنرنمایی بسیاری صورت گرفته و از چهار سمت دارای چهار رواق است.
او با اشاره به اینکه بنای شاه غریب نیز در روستای تاریخی انجدان واقع شده است، افزود: این بنای تاریخی یادگار دوره صفویه و مقبره‌ای است هشت‌ضعلی كه به سبك بناهای چهارتاقی ساخته شده و شامل دو طبقه است. طبقه زيرين سردابه‌ای است كه ارتفاع فعلی آن يك متر از سطح محوطه باغ پايين‌تر است. پلان داخلی طبقه اول ‌ همكف ‌مربع‌شكل است.
محمودی ادامه داد: روستای انجدان از روستاهای هدف گردشگری با قدمتی هزار ساله است که هرساله گردشگران بسیاری را در دل خود جای می‌دهد.
او اضافه کرد: بقعه شاه غریب و شاه قلندر در 19 مهر 1378 به شماره 2453 و 2452 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار