مدیرکل امور عشایری کرمانشاه:
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها چهار هزار خانوار عشایری استان کرمانشاه تا اواسط آبان ماه به مناطق گرمسیری کوچ می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۳۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 26 October 2023

علی جعفر رضایی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: عشایر استان کرمانشاه از ١۵ مهر ماه کوچ خود را به مناطق گرمسیری آغاز کردند و این کوچ تا ١۵ آبان ماه ادامه دارد و می‌توانند از مزارع کشاورزی بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: این عشایر از ١۵ آبان ماه می‌توانند به مراتع خود ورود کنند و آبرسانی سیار، توزیع آرد بین عشایر و سوخت‌رسانی (مایع کپسول گاز و نفت سفید) از جمله خدماتی است که به عشایر ارائه می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه در خصوص تأمین امنیت عشایر هنگام کوچ تصریح کرد: دستگاه‌های مرتبط نظامی و انتظامی در طول مسیر کوچ، امنیت عشایر را فراهم می‌کنند.

وی گفت: راهداری نیز در خصوص نصب علائم کوچ عشایر اقدام می‌کند و در طول مسیر آن‌ها را هدایت کرده و کامیون‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد که کوچ راحتی داشته باشند.

به گفته رضایی امسال با توجه به آغاز زودهنگام بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌کنیم حدود چهار هزار خانوار به مناطق گرمسیری کوچ کنند که هزار خانوار قطعا برون کوچ هستند و به استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان کوچ می‌کنند.

وی ادامه داد: سه هزار خانوار هم در شهرستان‌های گرمسیری استان کرمانشاه از جمله قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب مستقر می‌شوند.

این مقام مسئول اذعان کرد: بعضی عشایر وارد مناطق مرزی می‌شوند و برای این کار کارت تردد دریافت می‌کنند که این کارت از سوی معاونت اطلاعات ارتش صادر می‌شود.

وی ابراز کرد: حدود ٨٠٠ خانوار عشایری در مناطق مرزی هستند و با مجوز مرزبانی و ارتش کوچ می‌کنند ٢٠ درصد از عشایر هم کوچ سنتی دارند و یک ماه الی ۴۵ روز در راه هستند.

رضایی تأکید کرد: کوچ به سه روش انجام می‌شود عده‌ای کوچ سنتی (پیاده) دارند، برخی احشام خود را پیاده و خودشان با خودرو کوچ می‌کنند و برخی از عشایر نیز خودشان به همراه احشام به صورت خودرویی کوچ می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار