معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: برای تامین بذر مورد نیاز کشاورزان با استان‌های کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و چهار محال و بختیاری هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم.
کد خبر: ۱۱۳۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱ 25 October 2023

به گزارش تابناک لرستان، جهانبخش دولتشاهی امروز ظهر در حاشیه جلسه کمیته فنی بذر استان، اظهار کرد: در این جلسه میزان توزیع بذور گندم در مناطق گرم و سرد، بذور فرآوری شده، بذور موجود، همچنین نیاز استان به بذور اصلاح شده در طبقات مختلف گواهی شده مادری بررسی شد.

وی بیان کرد: در این جلسه همچنین تعیین تکلیف اراضی ۱۶۰۰ هکتار از اراضی صنایع دفاع دورود که هر ساله به عنوان یک ظرفیت برای تولید بذر استفاده می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: مقرر شد در اراضی صنایع دفاعی دورود اصول اولیه علمی تولید بذر و استاندارد‌های تولید و تکثیر بذر رعایت شود.

جهانبخش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به میزان بذر مورد نیاز برای سال زراعی آینده، عنوان کرد: بر اساس تصمیم گیری کمیته فنی بذر استان برای سال زراعی آینده برنامه‌ریزی شده که حدود ۲۷ هزار تن تولید بذر گندم در طبقات مختلف داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در سنوات گذشته از لحاظ جغرافیایی پراکنش شرکت تولید و تکثیر نامناسب بود و شهرستان‌های دلفان و سلسله به عنوان قطب تولید کشاورزی فاقد شرکت تولید و پخش بذر بود، مقرر شد که یک شرکت تولید و تکثیر بذر گندم و حبوبات در دلفان ایجاد شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: با پیگیری و اخذ مجوز‌های لازم شرکت تولید و تکثیر بذر گندم و حبوبات برای سال آینده راه‌اندازی می‌شود، این اتفاق از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند، زیرا بذر مورد نیاز دلفان و سلسله از الیگودرز تامین می‌شد.

جهانبخش بیان کرد: بذری که سال گذشته داشتیم ۲ هزار و ۵۰۰ تن نسبت به سال زراعی ماقبل افزایش پیدا کرد، امسال هم با توجه به استقبال کشاورزان از بذر اصلاح شده، بذر اصلاح شده بیشتری نیاز است.

وی همسان بودن قیمت بذر اصلاح شده با دانه گندمی که در بازار موجود است و پیش بینی بارش‌های مناسب در پاییز را یکی از علل استقبال کشاورزان از بذر اصلاح شده گندم عنوان کرد و گفت: نکته دیگر اینکه کشاورزان امسال بذر خود مصرفی کمتری را برای خود کنار گذاشتند، همین امر منجر به افزایش استقبال کشاورزان از بذر مصرفی شده است.

به گفته معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان برای تامین بذر مورد نیاز کشاورزان با استان‌های کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و چهار محال و بختیاری هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

جهانبخش گفت: به منظور جلوگیری از پرتی بذور برای توزیع از سامانه ساتنال استفاده می‌کنیم، سامانه ساتنال را طوری تعریف کردیم که تراکم بذر مناسبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی مناطق استان میزان بذر مصرف در هکتار زیاد است، افزود: در برخی نقاط کشاورزان در یک هکتار آبی ۴۰۰ کیلو بذر و در اراضی دیم ۲۵۰ کیلو کشت می‌کنند، در حالی که میزان بذر مصرفی در اراضی دیم ۱۵۰ کیلو و در اراضی آبی ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلو در هکتار است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: در حوزه تامین بذر کمبودی نداریم و در صورت نیاز از سایر استان‌ها وارد می‌کنیم.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار