رکسانا کاظمی نوجوان مستعد لرستانی که در رشته تفنگ بادی رنکینگ برتر را کسب کرده و از امیدهای آینده برای کسب مدال در المپیک است، افتخار آفرینی برای ایران را آرزوی خود عنوان می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹ 25 October 2023

به گزارش تابناک لرستان- پریسا قربانی نژاد؛ رکسانا کاظمی نوجوان مستعد لرستانی در رشته تفنگ بادی از جمله استعدادهایی است که می‌تواند در آینده برای استان و کشور در سطوح مختلف رقابتی افتخارآفرینی کند.

پدیده‌ای که در بین جوانان رنکینگ برتر را کسب کرده و از همان سنین کم وارد تیم ملی تیراندازی شده و تا کنون در مسابقات مختلف، مدال‌های خوش رنگی را برای کشور به ارمغان آورده است.

نوجوان ارزنده‌ای که در کنار تحصیل، ورزش را به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهد و از امیدهای کسب مدال در مسابقات ملی و بین المللی و حتی المپیک است.

ورزشکار تیم ملی داشتن انگیزه برای طی مسیر موفقیت را شرط لازم در عرصه‌های مختلفی همچون ورزش می‌داند و از اینکه در خانواده‌ای تربیت یافته که ضمن فراهم کردن محیطی توام با آرامش، با وجود مشکلات اما هزینه های تامین تجهیزات تیراندازی را برایش تسهیل کرده‌اند، خدا را شاکر است.

رکسانا که این روزها در رشته تجربی خودش را برای کنکور سال آینده آماده می‌کند، تمرینات ورزشی را نیز تحت نظر مربی ادامه می‌دهد تا بتواند در هر ۲ عرصه موفقیت کسب کند.

با این دختر ورزشکار لرستانی و همچنین مادرش خانم صدیقه حسینی که نقش موثری در تربیت و پرورش این دختر موفق داشته گفت‌وگویی داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

استعداد رکسانا در تیراندازی چگونه کشف شد؟

رکسانا: از بچگی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کردم، اما هیچ کدام را به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌کردم، تا ۲ سال پیش همراه پدر یکی از دوستانم که از استادهای خوب تیراندازی بود، برای تست دادن نزد مدرس بین المللی رفتیم.

چند نفری با هم رفتیم، اول به صورت تفریحی تیراندازی می‌کردیم اما رفته رفته علاقه‌ام به این ورزش بیشتر و بیشتر شد و اکنون آن را به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهم.

مادر رکسانا: برای من و پدرش خیلی مهم است که فرزندانمان تک بعدی بزرگ نشوند، با اینکه خودم دبیر فیزیک بودم و تحصیل دانشگاهی برایم مهم است، اما هیچ‌گاه به خودمان اجازه ندادیم مانع علاقمندی بچه‌ها در عرصه هنر و ورزش شویم.

اوائل سالن تمرین رکسانا در محلی خارج از شهر بود و هر بار باید مسافتی را برای بردن رکسانا سر تمرین طی می‌کردم، خواهر و برادرش هم از این کار خسته شده بودند، اما همگی وقتی انگیزه و اشتیاقش را دیدیم، تصمیم گرفتیم همه جوره رکسانا را حمایت کنیم.

درس خواندن و همزمان ورزش حرفه‌ای را ادامه دادن برایت سخت نیست؟

رکسانا: ببینید قطعا درس خواندن و ورزش کردن آن هم به صورت حرفه‌ای سختی‌های خودش را دارد، باید آنقدر انگیزه قوی داشته باشی تا بتوانی برای موفقیت در هر ۲ رشته برنامه‌ریزی کنی.

برای من هم این‌گونه بوده و هست، چه در سنین کوچکتر که باید از تفریح و سرگرمی و حتی خواب صبحگاهی برای تمرین می‌زدم، چه حالا که سال دوازدهمی هستم و باید خودم را برای کنکور آماده کنم، اما این میان اگر انگیزه کافی باشد و شرایط مهیا، می‌توان با اراده‌ای خوب موفق شد.

پدر و مادرم اگرچه از همان کودکی من را به کلاس‌های مختلف ورزشی می‌بردند، اما بعد از اینکه تصمیم گرفتم تیراندازی را به صورت حرفه‌ای ادامه دهم، نگرانی از اینکه در مدرسه افت کنم را داشتند، اما برای اینکه خیالشان را راحت کنم صبح‌ها زودتر از خواب بیدار می‌شدم و  عصرها را برای تمرین می گذاشتم.

 

با ادامه فعالیت رکسانا در حوزه ورزش مخالف نیستید؟

مادر رکسانا: همیشه به بچه‌ها می‌گویم درس یک مبحث است و دنبال کردن استعدادهای دیگر یک بخش مهم دیگر زندگی، قطعا باید زمینه را برای تخلیه درست انرژی نوجوانان و جوانان فراهم کرد.

در خانواده ما نیز زمانی که رکسانا به صورت جدی قصد فعالیت در ورزش تیراندازی را داشت، و با اینکه از ابتدا آگاهی از گران بودن تجهیزات این رشته را نداشتیم، اما حامی تصمیمش شدیم.

شاید برخی پدر و مادرها بگویند زمان کافی برای تربیت چند فرزند را نداریم، اما اگر در زندگی با برنامه پیش برویم، قطعا این مهم امکان پذیر است.

با اینکه دبیر فیزیک بودم و قبل از بازنشتگی معاون هنرستان شدم و چند ساعتی را در مدرسه فعالیت داشتم، اما زمانی که رکسانا تمرین داشت هر بار چند ساعتی را همراهش می‌رفتم، در این میان کتاب‌هایی که علاقمند بودم را هم می‌خواندم.

رکسانا: خانواده نقش بی‌بدیلی در کسب موفقیت هر ورزشکاری و به طور کلی هر فردی دارد، اینکه پدر و مادری، فرزند خود را قربانی خواسته‌های خودخواهانه خود نکنند و اجازه پرورش استعدادها را بدهند بسیار مهم است که خدا را شکر خانواده من این بستر را برایم فراهم کردند.

به عنوان یک مادر که نوجوان و جوان در خانه دارد، همچنین کسی که مدرس دبیرستان‌های دخترانه بوده، چقدر محیط خانه و خانواده می‌تواند در تربیت صحیح افراد موثر باشد؟

مادر رکسانا: نوجوان و جوان امروز ما فرقی با نوجوان و جوان گذشته ما ندارد، ذات همان ذات پاک و طالب حقیقت است، اما خب تکنولوژی و علم و البته فضای مجازی امروز حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیای کودک و نوجوان دارد که اگر به خوبی مدیریت نشود، ممکن است برای خانواده و جامعه چالش برانگیز شود.

بخشی از فراهم کردن بستر رشد و تربیت صحیح به خانواده بر می‌گردد، اینکه مادران آگاهی داشته باشیم و سواد رسانه‌ای را در خانواده بالا ببریم، بخشی نیز مربوط به جامعه و تسهیل برخی شرایط برای کسب موفقیت است، جامعه شاد از طرق مختلف همچون برگزاری برنامه‌های مفرح و شاد در مدارس و تولید برنامه‌هایی با محتوای درست و سازنده برای ذهن نوجوان و جوان می‌تواند در روحیه نوجوان امروزی بسیار تاثیر بگذارد.

امکانات رشته تیراندازی در سطح استان و ملی راضی‌کننده است؟

رکسانا: تیراندازی رشته تجهیزات محوری است و در استان متاسفانه با وجود استعدادهای خوب، اما هیچ‌گونه امکانات برای تیراندازی خفیف ندادیم و امکانات تفنگ بادی نیز در حد معمولی است، ضمن اینکه کمبود امکانات دیگر در این رشته وجود دارد.

در سطح ملی نیز مربیان خوبی داریم که می‌توانند بچه‌ها را در سطح آمادگی بالایی نگه داشته و برای مسابقات ملی و بین المللی آماده کنند.

 

در آینده پیش‌رو مهمترین مسابقه رکسانا چیست؟

مسابقات انتخابی سهمیه المپیک را داریم که برای این دوره از رقابت‌ها خودم را آماده می‌کنم و امیدوارم با رفتن به این مسابقات و کسب مدال ارزشمند، برای کشورم افتخار آفرین باشم.

در حال حاضر روزانه ۵ ساعت تمرین ورزشی دارم و حدود ۸ ساعت نیز برای کنکور درس می‌خوانم و می‌خواهم با موفقیت در درس و ورزش، اندکی از تلاش‌های خانواده را جبران کنم.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار