مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان ملی استاندار ایران گفت: تولیدکنندگان از درج نوشته‌های گمراه کننده روی محصولات جدا پرهیز کنند، ضمن اینکه درج نشان «حلال»اختیاری است.
کد خبر: ۱۱۳۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ 22 October 2023

به گزارش تابناک زنجان، زهرا پیراوی، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان ملی استاندار ایران ظهر امروز در همایش مدیران کنترل کیفی واحد‌های تولیدی و خدماتی استان زنجان با تاکید بر اهمیت نشانه‌گذاری در امر استاندارد اظهار کرد: در واقع نشانه‌گذاری از المان‌های استاندارد و استانداردسازی و اجرا و تدوین استانداردسازی وظیفه حاکمیتی است.
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان ملی استاندار ایران به ارتقای فرهنگ مصرف‌کنندگان در حوزه سلامت اشاره و تصریح کرد: نشانه‌گذاری مهم‌ترین ابزار تبادل اطلاعات در بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است که باید صحیح و شفاف انجام شود.
وی امکان ردیابی اصالت استاندارد را از مزایای نشانه‌گذاری دانست و گفت: این ردیابی باید از مزرعه تا سفره عملیاتی شود که نشانه‌گذاری این امکان را فراهم می‌کند.
پیراوی با تأکید بر اینکه همه ما با وجود ایفای نقش در تولید، به نوعی مصرف کننده تولیدات غذایی هستیم، افزود: در تولید مواد غذایی بحث تاریخ تولید و انقضا به خوبی رعایت نمی‌شود و مردم مشکل دارند مگر اینکه چشم مسلحی داشته باشند که از مطالباتی است که به کرات به ما گفته می‌شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان ملی استاندار ایران به تصویب و ابلاغ قانون تغییر و توسعه نظام استاندارد در سال ۱۳۹۶ اشاره و تصریح کرد: بر اساس این قانون مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به سازمان ملی استاندارد تغییر کرد، پس باید تغییراتی هم در این راستا انجام می‌شد که در جلسات برگزار شده در سطح ملی، تغییر لوگو هم در دستور کار قرار گرفته و در واقع بخشنامه جدیدی نیست بلکه این تغییرات مبتی بر قانون روی داده است.
وی ابراز امیدواری کرد، دستورالعمل ابلاغی جدید منجر به وحدت رویه شده و نشانه‌گذاری‌های انجام شده با هماهنگی بیشتر انجام شود.
پیراوی با بیان اینکه محل قرارگیری نشانه استاندارد بحث جدیدی در این حوزه نیست، ادامه داد: در واقع این نشانه صیانت می‌کند از کیفیت مورد ادعا، که منجر به تعیین جایگاه برای تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان ملی استاندار ایران ادامه داد: دستورالعمل تدوین شده بعد از تصویب در سال ۱۳۹۶ و تغییر لگو در ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ و بعد از طی مدت زمان لازم برای اجرا ابلاغ شده است که باید بر اساس زمان‌بندی اعلامی عملیاتی شود.
وی روشن و خوانا بودن نشانه برای عامه مردم را مورد تاکید قرارداد و گفت: تقاضای من این است از درج نوشته‌های گمراه‌کننده جدا پرهیز شود، چرا که گناه کبیره است، ضمن اینکه درج نشانه «حلال» اختیاری است، ولی اگر متقاضی هستید به ویژه در حوزه صادرات، باید بدانید که سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی صدور نشان حلال است.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار